דרום אפריקה במלחמת העולם השנייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיילים דרום אפריקאים אוחזים בדגל ממלכת איטליה לאחר כיבושו של המתחם האיטלקי המבוצר במויאלה, שעל גבול אתיופיה עם קניה, במסגרת המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם השנייה, 1941

במהלך מלחמת העולם השנייה הייתה דרום אפריקה בין המדינות הראשונות שהכריזו מלחמה על גרמניה הנאצית. חיילי דרום אפריקה, שהייתה דומיניון של בריטניה הגדולה השתתפו לצד מדינות אחרות מחבר העמים הבריטי בקרבות באפריקה, באירופה ובזירות קרב אחרות.

הכרזת המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערב מלחמת העולם השנייה, היה "האיחוד של דרום אפריקה" במצב פוליטי עדין. בעוד שבאופן רשמי, מאז חקיקת חוק וסטמינסטר בשנת 1931 היה האיחוד דומיניון של בריטניה הגדולה ולכאורה בעל בריתה הטבעי במצב של מלחמה, וראש המדינה היה ג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת. ראש ממשלת דרום אפריקה היה ג'יימס ברי מוניק הרצוג שייצג את המפלגה הלאומית האנטי-בריטית. מפלגה זו הקימה מסגרת פוליטית משותפת שנקראה "המפלגה המאוחדת" ביחד עם המפלגה הדרום אפריקאית שהנהיג יאן סמאטס הפרו בריטי. מפלגה זו שלטה בדרום אפריקה מאז שנת 1934, כאשר הרצוג שימש כראש הממשלה, ואילו סמאטס כשר המשפטים.

ב-3 בספטמבר 1939 הכריזה בריטניה מלחמה על גרמניה הנאצית, ולכאורה הייתה דרום אפריקה מחויבת, כדומיניון, ללכת בעקבותיה. הרצוג סבר שעל דרום אפריקה להישאר נייטרלית, ואילו סמאטס תמך בכניסת דרום אפריקה למלחמה לצד בריטניה. הרצוג הגיש הצעה לפרלמנט כי דרום אפריקה תישאר נייטרלית, ואילו סמאטס הגיש הצעת החלטה ולפיה מנתקת דרום אפריקה את קשריה עם גרמניה. הבית דחה את הצעתו של הרצוג וקיבל את הצעת סמאטס ברוב של 80 קולות מול 67. כיוון שכך, הרצוג ניסה לפזר את הפרלמנט ולהכריז על בחירות כלליות, אך המושל הכללי של דרום אפריקה, סיר פטריק דאנקן סירב לכך. הרצוג התפטר, וסמאטס מונה להקים את הממשלה החדשה.[1] סמאטס הוכרז לראש ממשלת האיחוד של דרום אפריקה, וב-6 בספטמבר 1939, הכריז האיחוד מלחמה על גרמניה.[2]

כוח אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הכרזת המלחמה מנה צבא דרום אפריקה אך אלפים בודדים של חיילים בסדיר ובמילואים. הצבא לא היה ערוך להילחם מחוץ לגבולות דרום אפריקה. במדינה לא היה נהוג גיוס חובה, אך התנאים הכלכליים הקשים הביאו להתלהבות לשירות בצבא, ולהתגייסותם של מאות אלפים, משניתנה להם ההזדמנות.

מדיניות הגזע הדרום אפריקאית הקשתה מאוד על גיוס כוח אדם מתאים, בשל כך שהשחורים גויסו אך לתפקידים שאינם תפקידי לחימה. בסך הכל התגייסו לצבא 211,193 לבנים (מתוכם כ-24,000 נשים לבנות) ו-123,131 שחורים, צבעוניים והודים. בנוסף לכך שירתו 63,341 אנשים מכל הגזעים כמתנדבים בשירות חלקי.[3]

יאן סמאטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאן סמאטס בכינוס של ראשי מדינות חבר העמים בשנת 1944 לצד ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת קנדה מקנזי קינג, ראש ממשלת אוסטרליה, ג'ון קרטין וראש ממשלת ניו זילנד פיטר פרייזר

במהלך המלחמה קנה לעצמו סמאטס מעמד מיוחד בקרב בעלות הברית. הוא היה הגנרל הלא בריטי היחיד שצ'רצ'יל נועץ בו לעיתים קרובות. סמאטס היה לחבר בקבינט המלחמה הבריטי ב-1939, ובמאי 1941 מונה לפילדמרשל בצבא הבריטי.[4] סמאטס הוביל את דרום אפריקה לחברות בארגון האומות המאוחדות, ונחשב לאחד מהמנהיגים החשובים של בעלות הברית. עם כל זאת, הייתה השתתפותה של דרום אפריקה במלחמה נושא מפלג, ובמהלך כל המלחמה עשו אנשי האופוזיציה בראשות הרצוג ודניאל פרנסואה מאלאן מאמצים לפגוע במאמץ המלחמתי.[5] יוקרתו האישית של סמאטס נפגעה בקרב עמו כתוצאה מתמיכתו במלחמה, ובשנת 1948 הביס מאלאן את סמאטס בבחירות.

תרומותיה של דרום אפריקה בלחימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרום אפריקה וכוחותיה המזוינים תרמו בזירות לחימה רבות. התרומה העיקרית הייתה באספקת כוח אדם, נשק וחומרי גלם במהלך המערכה במדבר המערבי ובמהלך המערכה במזרח אפריקה, אך התרומה התבטאה גם במתן אפשרות לספינות בעלות הבריטית לעגון בנמל ידידותי בדרכם מהאוקיינוס האטלנטי אל האוקיינוס ההודי, במתנדבים רבים לשורות ה-RAF, ובלחימה במערכות רבות נוספות.

לוחמי צבא דרום אפריקה לחמו לצד לוחמים נוספים ממושבות בריטניה והדומיניונים, ורבים מהם זכו לעיטורים צבאיים בריטיים, ולכך ששמם יאוזכר בהודעות רשמיות של הצבא הבריטי, לצד לוחמים בצבאות כצבא הבריטי וצבא הודו הבריטית. כך, למשל, אוזכר קולונל סטיבן מלוויל שהיה לאחר מכן מפקד הצבא הדרום אפריקאי, בציון לשבח במזכר בריטי רשמי בשנת 1943[6]

ואלו תרומותיה העיקריות של דרום אפריקה ללחימה:

  • צבא דרום אפריקה שימש תפקיד חשוב במסגרת המערכה במזרח אפריקה. הדיוויזיה הדרום אפריקאית הראשונה שהוקמה ב-1940 תחת פיקודו של גנרל ג'ורג' ברינק נשלחה לקניה, שם הייתה חלק מכוח בן שלוש דיוויזיות אפריקניות תחת פיקודו של גנרל אלן קנינגהם שלחם כנגד האיטלקים עד לכיבוש מלא של אתיופיה, סומליה ואריתריאה באמצע שנת 1941. בשלבים הראשונים של המערכה, בהם תקפו האיטלקים את עמדות הבריטים ובעלי בריתם בקניה ובסודאן, הייתה למעורבות חיל האוויר הדרום אפריקאי השפעה חשובה בהדיפת המתקפה.
  • במסגרת המערכה במדבר המערבי לחמו מספר דיוויזיות דרום אפריקאיות בקרבות הקשים כנגד כוחותיו של רומל. הדיוויזיה הדרום אפריקאית הראשונה לחמה במספר קרבות ב-1941 וב-1942 לרבות קרב אל עלמיין. הדיוויזיה הדרום אפריקאית השנייה השתתפה אף היא בקרבות, אך ביוני 1942 נפלו בשבי שתי חטיבות שלמות מן הדיוויזיה במהלך נפילת טוברוק.
  • במהלך הקרב על מדגסקר, שנערך בין מאי לנובמבר 1942 בין כוחות בעלות הברית לבין אנשי צרפת של וישי שהחזיקו באי מדגסקר מילאה דרום אפריקה תפקיד חשוב בתכנון הקרב ובלחימה לצד כוחות בריטים אחרים. דרום אפריקה עצמה הייתה בסיס חשוב ממנו יצאו החיילים למערכה וממנו הגיעו אספקה ונשק ללוחמים במהלך המערכה. החטיבה הממונעת הדרום אפריקאית השביעית נטלה חלק ניכר בלחימה. חטיבה זו הייתה חלק מהדיוויזייה הדרום אפריקאית השלישית, ששימשה ברובה בתפקידי שמירה ואבטחה בדרום אפריקה.
  • הדיוויזיה הדרום אפריקאית המשוריינת ה-6 לחמה בקרבות רבים במסגרת המערכה באיטליה.
  • חיל האוויר של דרום אפריקה השתתף בקרבות רבים במזרח אפריקה, צפון אפריקה (במסגרת חיל האוויר המדברי), סיציליה, איטליה, והבלקן, ואפילו במסגרת הפצצת שדות הנפט הרומנים בפלוישט, וסיוע למורדי מרד ורשה. דרום אפריקאים רבים התנדבו כיחידים, ולחמו במסגרת ה-RAF כטייסים. הוקמה טייסת 7 בחיל האוויר הדרום אפריקאי שפעלה במערב אירופה.
  • הצי של דרום אפריקה היה בעל תפקיד חשוב במסגרת בעלות הברית, וספינותיו לחמו מספר פעמים כנגד היפנים.

קורבנות ואבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר ההרוגים הדרום אפריקאים במלחמה היה 12,046, מספר הפצועים היה 14,363, ו-16,430 חיילים הוכרזו כנעדרים או נפלו בשבי. עם זאת, בניגוד למדינות אחרות שלחמו במלחמה זו, לא סבלה דרום אפריקה הרוגים מקרב האוכלוסייה האזרחית.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hertzog defeated on neutrality issue, פלסטיין פוסט, 6 בספטמבר 1939
  2. ^ South African Union cabinet declares war on Germany, פלסטיין פוסט, 8 בספטמבר 1939
  3. ^ Germany invades Poland, starting World War II אתר היסטוריה מקוונת של דרום אפריקה
  4. ^ Smuts created a Field Marshal, פלסטיין פוסט, 25 במאי 1941
  5. ^ ד"ר מיכאל היימן, "האימפריה הבריטית בין שתי המלחמות", תולדות המאה ה-20, כרך ראשון, הוצאת יזרעאל, 1963, עמ' 280
  6. ^ הודעה על אזכורים וציונים לשבח נספח ללונדון גאזט, 8.7.1943
  7. ^ Germany invades Poland, starting World War II אתר היסטוריה מקוונת של דרום אפריקה