דרכי נועם (רשת מוסדות חינוך)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוגו הישיבה

דַרְכֵי נֹעַם היא רשת חינוך דתית לאומית בפתח תקווה, מהגן ועד ישיבה תיכונית ואולפנה לבנות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד תחילת שנות ה-80 של המאה ה-20 למדו רוב ילדי הציבור הדתי לאומי בפתח תקווה במסגרת החינוך הממלכתי דתי הרשמי, ומיעוטם בבית הספר "שארית ישראל" של החינוך העצמאי החרדי. עם התגברות הזרם התורני בקרב הציבור הדתי בכלל, ובפתח תקווה בפרט, נוצר רצון ליצירת מסגרת חינוכית שתתאים לערכים של ציבור זה.

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת תשמ"ב (1982) יזמה קבוצת הורים בפתח תקווה את פתיחת בית הספר, למרות התנגדות הרשויות. משרד החינוך נאבק בתחילה בבית הספר ונשלחו שוטרים לבתיהם של ההורים ששלחו אליו את ילדיהם, בטענה שהם מפירים את חוק חינוך חובה. את המאבק ניהלו שלמה שפירא, יוסף שמשי ומאיר פלהיימר, ראשי העמותה בהקמתה. למרות זאת בית הספר המשיך בפעילותו, ובשנה השנייה הוקמו כיתות נפרדות לבנים ולבנות. בשנים הראשונות נדד בית הספר. לאחר שהמחזור הראשון סיים את כיתה ח' נפתחה אולפנה עבור הבנות המסיימות. המחזור השלישי של הבנים ייסד את הישיבה התיכונית. במהלך השנים נתגלעו מחלוקות, ומהרשת התפצלה קבוצה שהקימה את בית הספר למרחב. בהמשך הוקם גם בית הספר דעת מבינים.

במשרד החינוך, הרשת מוגדרת כ"מוסד מוכר שאינו רשמי".

בית הספר היסודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר היסודי התחיל את דרכו במבנה קטן ברחוב המורים בהנהלת הרב צבי שינובר מישיבת נחלים והרב יוסף שמשי. בית הספר נדד במספר מקומות וכעבור שנתיים עבר למבנה בכפר אברהם. כעבור שנים מעטות עבר לשכונת שעריה. בשנת 2005 עבר לרחוב אבי אורן, למבנה חדש שהיה שייך בעבר לתיכון הדתי "במעלה". מנהל בית הספר הראשון היה הרב אבי גרנביץ'. בהמשך פרש מתפקידו בעקבות ויכוח עם הנהלת העמותה והקים את בי"ס למרחב. במקומו מונה דניאל אורגלר, שנפטר בשנת 1997. הוא הוחלף על יד סגנו נפתלי מלאכי, שכיהן כמנהל עד 2005. כיום מנהל בית הספר הוא הרב חגי אונגר. בית הספר מונה כ-700 ילדים.

לקראת פתיחת שנת הלימודים תש"ע (2010) התפרסם כי בית הספר מתנגד לקליטת תלמידים מבני קהילת יוצאי אתיופיה. עם הפרסום הודיע משרד החינוך על הפסקת המימון למוסדות הרשת[1]. בעקבות זאת הסכימו בבית הספר לשלב תלמידים יוצאי אתיופיה, אך מספרם מועט[2]. בשנת 2013 פורסם מכתב אחד התלמידים בישיבה לפיו המורים מגדפים ומתבטאים באופן גזעני נגד תלמידיהם, ובחלק מהמקרים אף נוהגים באלימות פיזית[3].

הישיבה התיכונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה שוכנת כיום ברחוב צה"ל בשכונת כפר גנים, בסמוך למיקום ההיסטורי של קיבוץ גבעת השלושה. בראשות הישיבה עומד הרב משה רפאל מן. מנהלת התיכון היא איילת פילבר. בראש חטיבת הביניים עומד הרב דורון אייזנטל. בעבר נמסר בה שיעור קבוע מאת הרב יגאל לרר, אב"ד בבית הדין הרבני פתח תקווה ור"מ בישיבת מרכז הרב.

הישיבה מארגנת מדי שנה זכר לשמחת בית השואבה, במוצאי יום טוב הראשון של סוכות, בהשתתפות בוגריה ואורחים נוספים.

בשנת 2014 זכה איל מטס, תלמיד כיתה י' בישיבה, בחידון התנ"ך העולמי. בשנה שלאחר מכן זכה במקום השני אלקנה ראב"ד, גם הוא תלמיד הישיבה[4].

האולפנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האולפנה קיימת משנת 1990. שכנה בעבר במספר מקומות וכיום מקומה ברחוב הרב מימון 4 בשכונת "אחדות" בעיר.

הרב יוסף יעקובי שימש כראש האולפנה עד שנת 2007. אחריו מילאו את התפקיד הרב אמיר ורד ואסתר קיזלשטיין גילה שרים כיום משמש בראשות האולפנה הרב אלחנן שטיגליץ. האולפנה מונה כ-490 בנות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נעמה טלמור‏, יופסק המימון לביה"ס שסירבו לקלוט אתיופים, באתר וואלה!‏, 30 באוגוסט 2009
  2. ^ מערכת וואלה! חדשות‏, "קיבלנו האתיופים בשל הלינץ' התקשורתי", באתר וואלה!‏, 1 בספטמבר 2009
  3. ^ לירון שמם, ‏"המורים מכים, מגדפים תלמידים ואומרים דברים גזעניים", באתר ‏מאקו‏, 2 ביוני 2013
  4. ^ ישי קרוב, הזוכה בחידון הגמרא - אלקנה ראב"ד, באתר ערוץ 7, 9 ביוני 2015