דרקולה (סרט, 1992)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרקולה
Bram Stoker's Dracula
מבוסס על "דרקולה" מאת ברם סטוקר
בימוי פרנסיס פורד קופולה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פרנסיס פורד קופולה
פרד פוקס
צ'ארלס מולויהיל
תסריט ג'יימס וי. הארט
עריכה אנה גורסנד
גלן סקנטלבורי
ניקולס סי. סמית
שחקנים ראשיים גארי אולדמן
וינונה ריידר
אנתוני הופקינס
קיאנו ריבס
מוזיקה וויצ'ך קילר
אנני לנוקס
צילום מיכאל בלהאוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה American Zoetrope
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 13 בנובמבר 1992
משך הקרנה 128 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, בולגרית, יוונית, רומנית, לטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אימה, סרט רומנטי, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית, דרמה היסטורית, סרט ערפדים, דרמה תקופתית, Gothic romance film עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $40,000,000
הכנסות $215,862,692
הכנסות באתר מוג'ו bramstokersdracula
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרקולהאנגלית: Bram Stoker's Dracula) הוא סרט אימה גותית משנת 1992 שבוים והופק על ידי פרנסיס פורד קופולה, ומבוסס על הרומן "דרקולה" מאת ברם סטוקר. בסרט מככבים גארי אולדמן כרוזן דרקולה, וינונה ריידר כמינה הארקר, אנתוני הופקינס כפרופסור אברהם ואן הלסינג, וקיאנו ריבס כג'ונתן הארקר.

כמו בסרטים אחרים של קופולה, הסרט מציג אפיזודות כפולות שבהן מוצגים שני אירועים הפוכים במהותם, כגון: החתונה של מינה וג'ונתן אל מול "החתונה" של לוסי ודרקולה.

הסרט זכה ב-3 פרסי אוסקר על עיצוב תלבושות, סאונד ואיפור.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1462, ולאד דרקולה, חבר מסדר הדרקון, חוזר מניצחון נגד הטורקים ומוצא שאשתו, אליזבתה, ביצעה התאבדות לאחר שקיבלה דיווח שקרי על מותו. זועם על הרעיון שאשתו ארורה בשל התאבדותה, דרקולה מחלל את הקפלה ומוותר על אלוהים, ומודיע שהוא יקום מהקבר כדי לנקום את מות אליזבתה עם כל כוחות החשיכה.

הסיפור המקורי של האיש שהפך לדרקולה. הסרט מתמקד בתיאור קורות מקורותיו של הרוזן ולאד צפש. עוד לפני שג'ונתן הארקר הגיע אל טירתו בטרנסילבניה, היה הרוזן איש משפחה נאמן ושליט אהוב. כל זאת השתנה משנדרש להגן על משפחתו ונתיניו מפני כוחה העולה של האימפריה העות'מאנית. דרקולה נקרא להגן על הממלכה, ונלחם בעוז ובאכזריות בטורקים הפולשים, מכה אותם שוק על ירך ומנצח. אך הניצחון עולה לו ביוקר: לקראת סוף המלחמה, כשדרקולה עדיין רחוק מהממלכה שלו, יורים הטורקים מכתב לטירה שבו הם מדווחים שדרקולה מת. אליזבתה, רעייתו, מאמינה שהוא מת ומטילה עצמה לתוך הנהר ארג'ש.

כשדרקולה חוזר הוא מתעמת עם כמרים בתוך הכנסייה, ולא מאמין שזה גמולו על כך שהגן על הכנסייה ונשבע שיקום ממותו שלו לנקום את מותה עם כל צבא האופל. הקללה נופלת עליו אחרי שהוא מחלל את הכנסייה בכך שהוא שופך את המים הקדושים, ומכה בצלב הגדול שמפיק דם רב שממנו הוא שותה - וכך מתחילה הקללה בדם.

לאחר ארבע מאות שנה הסיפור ממשיך באנגליה, דרקולה רוכש מספר אתרים במרכז אנגליה, מתוך שאיפה להתקרב למינה הארקר (וינונה ריידר), שהיא גלגולה של אליזבתה. הוא מרמה את ג'ונתן הארקר ( שמגולם על ידי קיאנו ריבס מחליפו של ר. מ. ריינפילד שהשתגע לאחר שביקר בטרנסילבניה לפניו, ומאושפז כעת בלונדון תחת פיקוחו של ד"ר סיוורד), עורך הדין שבא כנציג החברה ליישם את קניות הנדלן של דרקולה, וגורם לו לכתוב מספר מכתבים שיגרמו לכל המכרים שלו להבין שהוא רוצה להישאר בטירה של דרקולה לעוד חודש.

דרקולה מסתכל בצורה מאוד מאיימת ומוזרה על תמונתה של מינה, והארקר מרגיש את המשיכה של דרקולה אליה.

משכתב הארקר את המכתבים, מזהיר אותו דרקולה לא לבקר בצד האחר של הטירה. הארקר מבקר בצד השני של הטירה חרף אזהרותיו, ושם מגלות אותו עד מהרה שלושה ערפדות שאחרי שדרקולה עוזב לאנגליה מלקקות את דמו עד לנקודה שבה הוא לא יכול לברוח.

בזמן זה מינה הארקר מתאכסנת אצל ידידתה העשירה לוסי, שמחוזרת על ידי שלושה גברים: ד"ר סיוורד, קווינסי פי מוריס, ולורד ארתור הולמווד (קרי אלוויז). לוסי משתעשעת בגברים עד שהיא מחליטה להתחתן עם ארתור.

דרקולה מפליג בתוך תיבות מלאות באדמה (הערפד מחדש את כוחותיו בשנתו באדמת מולדתו) ומגיע ללונדון, לא לפני שהוא הורג חלק מאנשי הספינה שהובילו אותו. הוא מפתה את לוסי, חברתה של מינה הארקר, ומדביק אותה בערפדות באמצעות טעימה מדמו שלו. הוא ממשיך לאורך הסרט להגיע באופן מסתורי ולשתות מדמה.

ד"ר סיוורד שנוכח כי אינו מסוגל לאבחן את המחלה שבה לקתה לוסי, מזמן את ד"ר אברהם ואן הלסינג (אנתוני הופקינס) לטפל בה ולבדוק אותה שכן הוא מכיר המון מחלות מסתוריות.

ד"ר ואן הלסינג (הוא גלגול של הכומר שמוצג בראשית הסרט, ומגלה בהמשך הסרט שהוא נועד להשמיד את דרקולה כ"תיקון" וזו הסיבה שהוא חי) מגיע לאחוזה של לוסי, ומתחיל לאבחן אותה. הוא מגלה במהרה שאיבוד הדם של לוסי נגרם בגלל ערפד.

בזמן זה ג'ונתן הארקר מצליח להימלט מהטירה, וזורק עצמו לנהר. הוא מגיע לכנסייה ושולח מכתב דחוף לאשתו שתגיע לכנסייה כדי להתחתן, לפני שדרקולה יוכל לגעת בה.

בנקודה זו דרקולה כבר יצר קשר עם מינה, והיא התחילה להקשר אליו שוב, מבלי להבין מדוע היא מכירה אותו כל כך טוב (גלגול נשמות) אבל משמגיע המכתב, מינה מפליגה במהירות לג'ונתן, ועוזבת את דרקולה.

בזמן שמינה מתחתנת עם ג'ונתן, דרקולה תוקף את לוסי בפעם האחרונה - והופך אותה לערפדה, תוך שהוא מהמם את קווינסי ששמר עליה, ומהמם את ארתור.

ואן הלסינג, שמגלה שלוסי הפכה לערפדה דואג לערוף את ראשה, ולתקוע יתד בליבה, אחרי שקווינסי, סיורד והולמווד רואים שהיא קמה מקברה עם רצון למצוץ דם.

כשג'ונתן ומינה חוזרים ללונדון הם יוצרים קשר עם ואן הלסינג, וג'ונתן מגלה לואן הלסינג את המקום שבו נמצאים ארונות הקבורה ואריזות האדמה של דרקולה. ואן הלסינג מבצע טקס גירוש שדים על האדמה ומקדש אותה, כדי שדרקולה לא יוכל לנוח בה.

דרקולה נמלט מהאדמה, ומגיע בצורת ערפל ירוק לבית המשוגעים שבו נמצא ר. מ. ריינפילד (טום וויטס). דרקולה מתעמת עם ריינפילד וקובע שהוא בגד בו, בכך שגילה לואן הלסינג ולאחרים את מקום ארונות הדבורה והאדמה, והורג את ריינפילד.

דרקולה ממשיך ומוצא את מינה בתאו של ד"ר סיוורד, הוא מטביל אותה בדמו ומדביק אותה בערפדות. ואן הלסינג נכנס עם האחרים במהלך ההטבלה הזו, ומתעמת עם דרקולה. בסוף העימות נמלט דרקולה, ומנסה לחזור לממלכתו.

ואן הלסינג והאחרים רודפים אחריו, ומפצלים לשתי סיעות: סיעה אחת שמונה את ואן הלסינג ומינה מגיעים כבר לטירה של דרקולה ומחכים לו שם, על מנת לפתות את הערפד להגיע. סיעה שנייה המונה את קווינסי, ארתור וד"ר סיוורד מנסים לרדוף אחריו בדרך הים.

דרקולה קורא את מחשבותיה של מינה ומצליח להימלט מהסיעה השנייה, והצוענים של דרקולה, נאמנים אליו עד המוות, מובילים את דרקולה בארונו אל הטירה.

מינה וואן הלסינג מותקפים בשהותם מחוץ לטירה בידי שלוש הערפדות שתקפו את הארקר, וואן הלסינג מצליח להשמידן.

החלק האחרון בסרט מוקדש למרדף אחרי דרקולה: הסיעה השנייה רכובה על סוסים מנסה להשיג את דרקולה לפני שתרד השמש, תוך שהצוענים של הרוזן מובילים אותו בארונו במהירות חזרה לטירה.

מינה, שהקללה כבר התחילה לאחוז בה - מזמנת רוחות סופה וסערה כדי למסך את מעברו של דרקולה ולהקשות על הסיעה השנייה לתפוס אותו, אולם הם מצליחים להשיגו ובסופו של דבר ארתור חותך את גרונו של דרקולה, וקווינסי תוקע סכין בליבו.

הסצנה האחרונה מתחוללת בכנסייה שבה התחילה הקללה: דרקולה שואל את מינה: "איפה אלוהיי? הוא עזב אותי" ושם אלוהים מראה לדרקולה איך הוא יוכל להשתחרר מהקללה באמצעות אהבתו אל מינה, הוא מבקש ממינה שתעניק לו שלווה, ומינה בעצב רב מחדירה את הסכין שהוחדרה לליבו עד סופה, ועורפת את ראשו ובכך הורגת אותו סופית.

הסרט מסתיים כשמינה מביטה מעלה לפרסקו המתאר את דרקולה ואליזבתה.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]