האגן דאז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האגן דאז
Häagen-Dazs
נתונים כלליים
סוג מותג גלידה
מוטו "Made like no other"
מייסדים רובן ורוז מאטוס
תקופת הפעילות 1961, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית – הווה
חברת אם General Mills
מיקום המטה אוקלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלות חברת פילסברי
ענפי תעשייה תעשיית המזון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים גלידה
 
www.haagen-dazs.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האגן דאזאנגלית: Häagen-Dazs) היא מותג גלידה אמריקני. יצרנית הגלידה האגן דאז נוסדה בשנת 1961 על ידי שני יהודים-אמריקאים בברונקס שבניו יורק. כיום מיוצרות גלידות תחת המותג האגן דאז שמשתייך לתאגיד המזון הבינלאומי ג'נרל מילס. גלידת האגן דאז נחשבת לגלידת סופר-פרימיום בשל העובדה שבמהלך ייצורה מוחדרת לתוכה כמות קטנה מאוד של אוויר, ולא מוספים לה חומרים מתחלבים פרט לביצים טריות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1961 פתחו בני הזוג רובן ורוז מאטוס, יהודים ממוצא פולני, חנות גלידה בשם האגן דאז בברונקס שבניו יורק. תחילה הציעו שלושה טעמים בלבד: וניל, שוקולד וקפה. בתוך מספר שנים הפכה האגן דאז לרשת גלידריות הפרוסה לאורכה ולרוחבה של ארצות הברית ובעוד 54 מדינות אחרות, ואף החלה למכור את תוצרתה במרכולים.

בשנת 1983 נמכרה האגן דאז לחברת פילסברי שהיא חברה בת של ג'נרל מילז. בארצות הברית ובקנדה מיוצרות הגלידות על ידי שותפות בין פילסברי לבין תאגיד המזון הבינלאומי נסטלה.

שם המותג[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם המותג האגן דאז הוא דוגמה מוצלחת לאשליית המיתוג הזר (foreign branding). מייסדי החברה ביקשו לתת למוצרים חזות סקנדינבית על ידי המצאת שם בעל סממנים לשוניים המרמזים על מוצא סקנדינבי. המאפיינים המיוחדים שנועדו לייצר את הזיקה הנדרשת בעיני הצרכן האמריקני הם ארבעה: האומלאוט מעל האות השנייה בשם (ä), הכפלת ה-a, צירוף האותיות zs ומבנה ההברה הנדמה לסקנדינבי (לדוגמא, האגן-קופנהגן). כדי לחזק את הרושם, התווית המקורית של האגן דאז כללה את קווי המתאר של מפת דנמרק. למרבה האירוניה, בדנית לא קיים אף אחד מן המאפיינים הלשוניים שפורטו לעיל, ובאף אחת מן השפות הסקנדינביות לא מקובלים הצירופים äa ו-zs (אף ש-a בודדת עם אומלאוט קיימת בשוודית ובפינית, והצירוף aa ללא אומלאוט מקובל בפינית). בנוסף, אף על פי שלהאגן דאז סניפים במדינות רבות, אף לא אחד מהם נמצא בסקנדינביה. שתי המילים המרכיבות את שם המותג הן חסרות כל משמעות בכל שפה. המילה הראשונה קרובה לשם Hagen, שהוא שם משפחה מוכר בדנמרק, בנורווגיה ובגרמניה, שם פרטי גרמני ושם עיירה בגרמניה. הצירוף zs במילה השנייה מקובל אך ורק בשפה ההונגרית אך אין בשפה זו כל משמעות למילה Dazs.

בשנת 1980 ייסד ריצ'רד סמית את החברה Frusen Glädjé, שייצרה אף היא גלידות פרימיום לשוק האמריקני והתחרתה בהאגן דאז. החברה חיקתה את הרעיון של יצירת זיקה לסקנדינביה באמצעות שם המותג, אם כי במקרה זה הייתה לשם משמעות בשוודית (עונג קפוא).

האגן דאז בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלידות האגן דאז נמכרות במרכולים במכלים של פיינט. עד שנת 1998 הייתה זכיינית דומינו'ס פיצה בישראל, "אומני מותגי מזון", שנוהלה על ידי אורי יוגב, גם זכיינית האגן דאז ומכרה את הגלידות גם באמצעות רשת הפיצריות. ב-1998 עבר הזיכיון לפילסברי ישראל,[1] אולם בשנת 2003 נחתם הסכם חדש למכירת מוצרי האגן דאז על ידי דומינו'ס פיצה,[2] ובהמשך באמצעות רשת פיצה האט. בסוף שנת 2007 הוכנסו גלידות האגן דאז לתפריט הקינוחים של רשת בתי הקפה קפה ג'ו.[3] כיום המותג מיובא ומופץ על ידי חברת ג'נרל מילס ישראל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]