האישה מצרפת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליהו מחיה את בן האישה מצרפת, מאת גוסטאב דורה.

האישה מצרפת היא דמות מקראית מסיפורי אליהו הנביא בספר מלכים א (פרק יז). הייתה זו אישה אלמנה שהתגוררה בצרפת שבצידון, ואליהו הסתתר אצלה מפני אחאב ואיזבל בזמן הרעב שהוא הטיל על הארץ.

הסיפור על האישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הבצורת בתקופת אחאב

לאחר שיבש נחל כרית, שם שהה אליהו בתחילת ימי הבצורת, שלח אותו אלוהים אל האישה מצרפת. אליהו מבקש מהאישה לתת לו לחם, האישה מספרת לו בייאוש שאין לה יותר מ"מְלֹא כַף קֶמַח בַּכַּד וּמְעַט שֶׁמֶן בַצַּפָּחַת", מה שיספיק רק לארוחה אחת אחרונה לה ולבנה. בעקבות זאת אליהו מבטיח לה שאם היא תאכיל אותו אז "כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר עַד יוֹם תֵּת ה' גֶּשֶׁם עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה".

כעבור זמן מה, חלה בנה של האישה ומת, והיא פנתה אל אליהו בתלונה שהמחלה באה באשמת שהותו אצלה: "מַה לִּי וָלָךְ אִישׁ הָאֱלֹהִים, בָּאתָ אֵלַי לְהַזְכִּיר אֶת עֲוֹנִי וּלְהָמִית אֶת בְּנִי". אליהו לקח את הבן לחדרו, והשתטח ונשכב עליו שלוש פעמים. הוא התפלל לה' שישיב את נפש הבן, וכך היה, ומתוך כך הבינה האישה שאליהו הוא אכן נביא ה'.

בספרות חז"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

האישה מצרפת נחשבת לאחת מ-23 הנשים הצדיקות והישרות שהיו בישראל.[1]

על פי המדרש, בנה של האישה הוא יונה הנביא. עוד נכתב, שהאישה הייתה משבט אשר ובעלה, אמיתי, אביו של יונה, היה משבט זבולון.[2]

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר "כד הקמח" מאת נעמי שמר מבוסס על סיפור האישה מצרפת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא תנ"ך. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.