תיקים באפלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף האיש המעשן)
תיקים באפלה
The X-Files
לוגו הפתיחה
לוגו הפתיחה
סוגה מדע בדיוני
מתח
אימה
דרמה המשכית
יוצרים כריס קרטר
בימוי רוב באומן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים דייוויד דוכובני
ג'יליאן אנדרסון
מיטש פילגי
רוברט פטריק (עונות 8 - 9)
אנבת' גיש (עונות 8 - 9)
פסקול Songs in the Key of X: Music from and Inspired by the X-Files עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
קנדהקנדה קנדה
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 11 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 218 עריכת הנתון בוויקינתונים
תוכנית המשך האקדוחנים הבודדים
הפקה
מפיקים בפועל קריס קרטר, ג'יימס וונג, משיל מקלארן, דייוויד גרינוולט, Michael W. Watkins, גלן מורגן, ג'ון שיבאן, קים מאנרס, הווארד גורדון, וינס גיליגאן, R. W. Goodwin עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Ten Thirteen Productions, פוקס המאה ה-20 (טלוויזיה) עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה פוקס המאה ה-20 בטלוויזיה, הולו, נטפליקס, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים ונקובר, לוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
צלמים ג'ון בארטלי, קרייג ורובלקי, תומאס דל רות' עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מארק סנואו עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור פוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל ערוץ 2 (טלעד)
AXN
סטאר וורלד
Yes
תקופת שידור מקורית 10 בספטמבר 1993 - 19 במאי 2002 (הסדרה המקורית)
24 בינואר 201621 במרץ 2018 (הסדרה המחודשת) (43 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
www.fox.com/the-x-files
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תיקים באפלהאנגלית: The X-Files) היא סדרת מדע בדיוני אמריקאית/קנדית פופולרית, שנוצרה על ידי המפיק והתסריטאי האמריקאי כריס קרטר. תשע עונות הסדרה שודרו ברשת FOX בשנים 19932002, ולאחר 14 שנים, בשנת 2015, הכריזה רשת פוקס על חידוש הסדרה כמיני-סדרה בת שישה פרקים, והם שודרו ב-2016. בשנת 2017 הכריזה פוקס כי הסדרה תחזור לעונה 11 בת עשרה פרקים. עונה זו שודרה בין החודשים ינואר-מרץ 2018. לאחר עונה זו ג'יליאן אנדרסון הצהירה כי זו העונה האחרונה שלה בסדרה, ובעקבות זאת רשת פוקס הודיעה כי הסדרה לא צפויה לשוב לעונה נוספת.

תשע העונות הראשונות של הסדרה שודרה לראשונה בישראל בערוץ 2 במסגרת שידורי הזכיינית טלעד, ושלוש העונות הראשונות שודרו בשידורים חוזרים בערוץ AXN. עונות 10–11 שודרו ב-Yes.

בתפקידים הראשיים מככבים דייוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון בתפקיד שני סוכני FBI שנשלחו לחקור תופעות על טבעיות.

לסדרה יצאו שני סרטי קולנוע ("תיקים באפלה: הסרט" ו"תיקים באפלה: רוצים להאמין"). כמו כן, שודרה סדרת בת בשם "האקדוחנים הבודדים" (The Lone Gunmen), ובה הופיע הצוות שעזר למאלדר וסקאלי בסדרה המקורית. הסדרה שודרה למשך עונה אחת בת 13 פרקים, ולאחר ביטולה שודר בעונה התשיעית של תיקים באפלה פרק מיוחד ששילב בין העלילה של הסדרה "האקדוחנים הבודדים" ובין העלילה בתיקים באפלה.

הסדרה הייתה מועמדת ל-141 פרסים טלוויזיוניים, בהם זכתה בחמישה פרסי גלובוס הזהב, 16 פרסי אמי וחמישה פרסי סאטורן. הצלחת הסדרה הובילה ליציאתם של מוצרים נלווים רבים כדוגמת חולצות, ספרים, קומיקס, פוסטרים, צעצועים ומשחקי מחשב.

הכנת הסדרה בוצעה בנוסף בעזרת ספרו של הסופר האמריקאי הפרופסור ג'ון מאק משנת 1994 "חטיפה" (Abduction), שעורר עניין והפך לרב-מכר ידוע.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם תסריטים הסובבים סביב תאוריות קונספירציה על חייזרים ורמה גבוהה של מעורבות ממשלתית, הסדרה "תיקים באפלה" השתמשה באלמנטים שהיו בסדרות קודמות כמו "אזור הדמדומים" וסדרת הפולחן "טווין פיקס", ושילבה בין מספר עלילות מרכזיות שנמשכו יותר מפרק אחד.

תיקים באפלה שילבה המשכיות ואלמנטים של סדרות דרמה המשכיות (כאלה הנמצאים לעיתים קרובות במיני סדרות או באופרות סבון), עם סיפורים עצמאיים שלא דרשו את ידיעת והבנת הצופה בנבכי העלילה הכללית. מעריצי הסדרה ומפיקיה חילקו את סיפורי תיקים באפלה לשתי קטגוריות: "פרקי מיתולוגיה" העוסקים בעלילה המתמשכת בעניין תאוריית הקשר הממשלתית על חיים מחוץ לכדור הארץ, וכן פרקים העומדים בפני עצמם הנקראים לעיתים "פרקי מפלצות" שעסקו ביצורים משונים ובתופעות על טבעיות, שלא בהכרח קשורים ל"פרקי המיתולוגיה".

בתום פתיח הפרקים, הופיע בדרך כלל הכיתוב "The truth is out there" (האמת נמצאת אי-שם), ולפעמים "Trust no one" (אל תאמין לאף אחד / סמוך על אף אחד) ו-"I Want to Believe" (אני רוצה להאמין).

פרקי מיתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקי המיתולוגיה הם הפרקים המרכזיים בעלילה של הסדרה, ואשר בדרך כלל כוללים את פרקי תחילת העונה ואת סופה. פרקים אלה עוסקים בחייזרים וברצונם להתיישב בכדור הארץ וכן בקונספירציה של ארגון "הסינדיקט" אשר נושא ונותן עם החייזרים בסתר. לפי הסדרה, תחל ההתנחלות/ההתיישבות החייזרית ב-22 בדצמבר 2012.

פרקי המיתולוגיה הם:

  • עונה ראשונה: Pilot, Deep Throat, Fallen Angel, E.B.E., The Erlenmeyer Flask
  • עונה שנייה: Little Green Men, Sleepless, Duane Barry, Ascension, One Breath, Red Museum, Colony, End Game, Anasazi
  • עונה שלישית: The Blessing Way, Paper Clip, Nisei, 731, Piper Maru, Apocrypha, Wetwired, Talitha Cumi
  • עונה רביעית: Herrenvolk, Musings of a Cigarette Smoking Man, Tunguska, Terma, Memento Mori, Tempus Fugit, Max, Zero Sum, Gethsemane
  • עונה חמישית: Redux, Redux II, Christmas Carol, Emily, Patient X, The Red and the Black, The End
  • תיקים באפלה: הסרט
  • עונה שישית: The Beginning, S.R. 819, Two Fathers, One Son, Biogenesis
  • עונה שביעית: The Sixth Extinction, The Sixth Extinction II: Amor Fati, Sein und Zeit, Closure, En Ami, Requiem
  • עונה שמינית: Within, Without, Per Manum, This is Not Happening, Deadalive, Three Words, Vienen, Essence, Existence
  • עונה תשיעית: Nothing Important Happened Today Parts 1&2, Trust No 1, Provenance, Providence, William, The Truth Parts 1&2
  • עונה עשירית: My Struggle 1, My Struggle 2

פרקים עצמאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר פרקים לאורך העונות אינם עוסקים בעל טבעי אלא בפיתוח היחסים בין הדמויות וכן בחקירות שונות של מאלדר וסקאלי בתחום העל טבעי, באירועים מוזרים המוסברים בצורה מעורפלת, בהצגת שלושת 'האקדוחנים הבודדים' ושל וולטר סקינר, סגן מנהל ה-FBI. גם הפרקים העומדים בפני עצמם עסקו בקנוניות הממשלתיות וחטיפות חייזרים (בעיקר בעונה הראשונה והשישית), וכמה מפלצות שהיו חיוניות ל"פרקי המיתולוגיה" (בעיקר בתחילת עונות השנייה והרביעית).

דמויות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פוקס מאלדר (מגולם על ידי השחקן דייוויד דוכובני) - סוכן ה-FBI המאמין בתופעות על טבעיות, בניגוד לסוכנת סקאלי המציגה הסברים מדעיים לתופעות שנראות על פניהן כעל טבעיות. נהיה אובססיבי לחקר העל-טבעי לאחר שאחותו נחטפה בילדותו. אביו נרצח ואימו התאבדה.
  • דיינה סקאלי (מגולמת על ידי השחקנית ג'יליאן אנדרסון) - רופאה בהכשרתה, סקאלי צורפה למאלדר כדי לתת את הצד ה"מדעי" בחקירה, וגם, כפי שמאלדר חושד כבר בפגישתם הראשונה, לרגל אחר עבודתו. אף שבתחילה תפקידה היה מנוכר לנושאי החקירה, לתופעות על-טבעיות ולמאלדר עצמו, עברה עם הזמן לשתף פעולה עם מאלדר באופן הדוק, וסייעה לו לפעול על פי אמונתו גם כשזו נראתה לה מגוחכת. אביה היה איש חיל הים שמת מהתקף לב בעונה הראשונה, ואחותה נרצחה, כאשר זוהתה בטעות כסקאלי.
  • וולטר סקינר (מגולם על ידי השחקן מיטש פילגי) - סגן מנהל בדרגתו והאחראי על עבודתם של שני הסוכנים. בתחילת הסדרה היה נציג סוכנות ה-FBI, כאשר לא פעם הקשה על מאלדר וסקאלי בעבודתם, בעיקר בכל הנוגע לטיוח מעשים אפלים של הממשל. עם הזמן החל לסייע להם. בהמשך הועבר מפיקוח על סקאלי ומאלדר (אולם המשיך להופיע בסדרה).
  • ג'ון "ג'יי" דאגט (מגולם על ידי השחקן רוברט פטריק) - נחת לשעבר שעבד במשטרת ניו יורק. לאחר שבנו נהרג הוא הצטרף ל-FBI ולוקח את מקומו של מאלדר בעונה השמינית לאחרי שנעלם במסתוריות, בתור השותף החדש של סקאלי שלא כל כך מחבבת אותו.
  • מוניקה רייז (מגולמת על ידי השחקנית אנבת' גיש) - סוכנת FBI והשותפה של דאגט מהעונה השמינית, היא נוצרית אדוקה, אך לא מאמינה בחוצנים כמו מאלדר, לא מתעסקת במדע כמו סקאלי ולא הומוריסטית כמו דאגט.
  • "גרון עמוק" (מגולם על ידי השחקן ג'רי הארדין) - המקור החשוב הראשון של מאלדר. איש ממשל בכיר שהכיר את אביו. סיפק למאלדר מידע רב, גישה למתקנים ממשלתיים ואזהרות, כאשר מניעיו מעולם לא היו ברורים. כדי ליצור עמו קשר, מאלדר היה מציב מנורת אור שחור בחלונו. בסוף העונה הראשונה הוא נהרג על ידי אנשי 'הסינדיקט' שגילו שהוא נותן למאלדר מידע מסווג על חוצנים.
  • מר X (מגולם על ידי השחקן סטיבן ויליאמס) - אחד מבכירי ה"אנשים בשחור", קבוצת סוכנים בה השתמש הסינדיקט להבטחת קיומה של הקונספירציה. היה המודיע של מאלדר לאחר "גרון עמוק". הוא נהרג בעונה הרביעית על ידי אחד הסוכנים של 'סינדיקט' בדירתה של סקאלי.
  • האיש המעשן (מגולם על ידי השחקן ויליאם ב. דייוויס) - הנבל הראשי. מעשן כבד, חבר בארגון ממשלתי סודי בשם 'הסינדיקט' שמסתיר מפני הציבור את המזימה להתיישבות חוצנים על כדור הארץ. האיש המעשן הופיע בפרק הראשון של הסדרה, שם פיקח על חקירתה של סקאלי, והמשיך לפעול במהלך הסדרה והופיע אף בפרק האחרון. נראה כי בעבר היה אחראי לאירועים היסטוריים כרצח קנדי ורצח מרטין לותר קינג. יש לו קשרים מיוחדים למשפחתו של מאלדר, והוא הכיר היטב את אביו.
  • האיש מטופח הציפורניים (מגולם על ידי השחקן ג'ון נוויל) היה החבר הבריטי בארגון "הסינדיקט" אולם לא תמיד אהב את שיטות הפעולה של הארגון, התנצח פעמים רבות עם האיש המעשן/איש הסיגריות והיה האדם המוסרי והמתחשב בסינדיקט. מטופח הצפורניים בחר להעסיק את איש הסיגריות רק בגלל "כישוריו ויכולתו", אף על פי שהסתייג מדרכי פעולתו. כך למשל, הוא הזהיר את סקאלי שמישהו רוצה להתנקש בחייה, וכשהסינדיקט חטפו את סקאלי כדי לגרום למאלדר להפסיק את החיפוש אחרי האמת, מטופח הציפורניים עזר למאלדר ונתן לו נקודות ציון למקום הימצאה של סקאלי כמו גם את התרופה כדי להציל אותה. כנקמה על התערבותו, הסינדיקט מילכדו את מכוניתו בחומר נפץ והוא נהרג בהתפוצצות מכוניתו (סרט הקולנוע הראשון - תיקים באפלה: הסרט).
  • האקדוחנים הבודדים - ריצ'רד "רינגו" לאנגלי, מאלווין פרוהיקי וג'ון פיצג'רלד ביירס (מגולמים על ידי השחקנים דין הגלונד, טום בריידווד וברוס הארדווד). השלושה חובבי תאוריות קשר וחבורה המפקחת על הממשל. הם מפרסמים עלון ששמו "האקדוחנים הבודדים". הם פריקים של מחשבים וידידים טובים של מאלדר. הוא בא אליהם כדי לחפש מידע שאינו משיג בערוצים הרגילים. יש להם קשרים למקורות מידע שהוא לא יכול להשיג. השלושה נפגשו ביריד מחשבים (הם היו דוכן ליד דוכן), ושם חברו יחדיו כדי להגן על אישה שטוענת שאדם מסוכן רודף אחריה. האדם המסוכן היה לא אחר מאשר מאלדר וכך האקדוחנים הבודדים פגשו זה את זה ואת מאלדר ("החשוד הלא מיידי", עונה חמישית). השלושה מצאו את מותם כשהגנו על המולדת מפני גז רעיל ("כרישים וטורפים אחרים").

חידוש הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוגו עונות 10 ו־11

עונות 10–11 של הסדרה, בישראל מוכרים גם בשם תיקים באפלה: התחייה, הן עונות המשך לסדרת המקורית, שהסתיימה בשנת 2002. על העונה העשירית הכריזה רשת FOX ב-24 במרץ 2015 והיא כללה שישה פרקים, והעונה ה-11 כוללת עשרה פרקים. העונה העשירית שודרה בארצות הברית ב-24 בינואר 2016 והעונה ה-11 החלה ב-3 בינואר 2018.

שחקנים ודמויות

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]