האמריקאים (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האמריקאים
The Americans
סוגה סדרת דרמה, סדרת מתח, סדרת ריגול עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ג'ו וייסברג עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים קרי ראסל
מת'יו ריס
נואה אמריך
הולי טיילור
מקסימיליאנו הרננדז
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 75 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה אמבלין אנטרטיינמנט עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה פוקס המאה ה-20 בטלוויזיה, נטפליקס, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה נתן בר עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 39–54 דקות
70 דקות (פיילוט)
שידור
רשת שידור FX
רשת שידור בישראל yes (שידור ראשון)
כאן 11 (ש.ח, 3 במאי 2020הווה)
תקופת שידור מקורית 30 בינואר 201330 במאי 2018 (5 שנים ו־17 שבועות)
תקופת שידור בישראל 28 בינואר 2015
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האמריקאיםאנגלית: The Americans) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית מסוגת מותחן ריגול תקופתי שנוצרה והופקה על ידי ג'ו וייסברג, ששרת במשך 3 שנים כקצין ב-CIA. הסדרה מתארת זוג סוכני ק.ג.ב. סובייטים שתולים שנשלחו בעודם צעירים לחיות בארצות הברית ולהתחזות לבני זוג אמריקאים לכל דבר.

ב-2018 זכתה הסדרה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה מתרחשת בתקופת המלחמה הקרה, במהלך שנות ה-80, ועוסקת בקורותיהם של אליזבת' (קרי ראסל) ופיליפ (מת'יו ריס) ג'נינגס, זוג סוכני ק.ג.ב. סובייטים שתולים, המתחזים לבני זוג אמריקאי נשוי המתגורר בפרברי העיר וושינגטון שבצפון וירג'יניה. יחד עימם גרים בתם ובנם, שלא מודעים לזהות הכפולה של הוריהם. למשפחת ג'נינגס יש שכן (נואה אמריך) שהוא סוכן FBI העובד באגף לריגול נגדי. הסדרה מתמקדת בחיים האישיים והמקצועיים של הזוג ג'נינגס, כשלעיתים משולבים בעלילה אירועים תקופתיים אמיתיים.

לדברי יוצר הסדרה, וייסברג, הוא התכוון לכתוב על חייהם של מרגלים בעקבות ניסיונו ב-CIA[1], והרעיון הבשיל בעקבות החלטת ה-FBI לחשוף את "תוכנית הבלתי לגאליים"(Illegals Program) של הק.ג.ב., שבמסגרתה נשלחו זוגות של סוכנים לחיות בכל רחבי ארצות הברית במסווה של משפחות במשך יותר מעשור, ואף גדלו בה את ילדיהם, שלא ידעו דבר על זהותם הכפולה של הוריהם[2].

הסדרה עוסקת במגוון גדול של סוגיות, החל בכללי והפוליטי (פטריוטיזם, אידאולוגיה, ומוסריות) ועד האישי והפרטי (מוסד הנישואים, חילוקי דעות בין בני זוג, לחצי ההורות, דמיון או שוני של ילדים והוריהם, ועוד).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הראשונה עוקבת אחרי סטן בימן שהופך את נינה קרילובה למרגלת אמריקאית בתוך ה"רזידנטורה" (נציגות הק.ג.ב. בשגרירות הרוסית). פיליפ צריך להרוג את סוכן ה-FBI אמאדור אחרי שזה חשף את יחסיו עם מרת'ה, מזכירתו של פרנק גאד, ראש האגף ב-FBI. בהמשך, הסוכן בימן הורג את ולאד, קצין ק.ג.ב. צעיר וחסר ניסיון, כנקמה על רצח שותפו אמאדור. נינה הופכת לסוכנת כפולה, ומתוודה על כך בפני ראש ה-"רזידנטורה". נישואיהם של פיליפ ואליזבת עולים על שרטון, לאחר שנודע לאחרונה כי פיליפ התייחד לזמן קצר עם אהובתו לשעבר אירנה, סוכנת סובייטית, שמספרת לו שיש להם בן משותף - מישה - המשרת בצבא הסובייטי. פיליפ ואליזבת מתפייסים לאחר מות אהובה לשעבר של אליזבת, גרגורי. העונה מסתיימת בכך שנינה מסכלת פעולת FBI ללכידתה של אליזבת, אשר נורית במבצע ונפצעת קשה במהלך בריחתה.

העונה השנייה עוקבת אחר ניסיונות של בני הזוג ג'נינגס להשיג טכנולוגיה אמריקאית הקשורה לפיתוח מטוסי הקרב ה"חמקנים", כולל חטיפה של מדען רוסי עריק בשם אנטון, שעסק בתחום. במקביל, אליזבת ופיליפ מנסים לפענח פרשת רצח של זוג סוכנים סובייטים "שתולים" אחרים, ליאן ואמט, בחשדם שקפטן לאריק, יוצא יחידת אריות הים, הוא האחראי למעשה. הם מסכימים לשחרר אותו מהסחיטה שהפעילו עליו ליאן ואמט, אם יאפשר להם לחדור למחנה אימונים של ארגון הקונטראס מניקרגואה. בסוף העונה מתגלה כי ג'רארד, בנם של ליאן ואמט, הוא שרצח את הוריו לאחר שגילו כי הוא גויס בניגוד לרצונם ל-ק.ג.ב.. בהמשך, שומעים פיליפ ואליזבת מקלאודיה, המפעילה שלהם, כי גם בתם פייג' מתוכננת להיות מגויסת ל-ק.ג.ב., במסגרת התוכנית להכשרת דור המשך של "בלתי חוקיים" באמריקה, שטובים סיכוייהם לעבור בהצלחה בדיקות רקע ולהתקבל לעבודה ב-FBI וב-CIA. במקביל, נינה לא מצליחה להפוך את סטן לסוכן כפול, נעצרת על ידי ה-ק.ג.ב בגין ריגול, ונשלחת להישפט בברית המועצות.

בעונה השלישית מתמודדים הזוג ג'נינגס עם הלחץ של חשיפת העבודה האמיתית שלהם לבתם, פייג'. כדי להרגיש נוח יותר עם הרעיון, אליזבת נעשית מעורבת יותר בפעילויות הכנסייה של פייג'. בינתיים נודע לאליזבת שאמה גוססת, והיא נזכרת בחייהן ברוסיה. סיפורי העלילה העיקריים של העונה מתמקדים בעריקה סובייטית שסטן ממונה לפקח עליה (וחושד כי היא סוכנת כפולה), במלחמה באפגניסטן (שגובה מחיר גם מפיליפ, שבנו מישה משרת בה, וגם מאולג, שאחיו הוצא להורג על ידי ההתנגדות האפגנית). קווי עלילה אחרים חוקרים את היחסים בין ברית המועצות לתנועות אנטי אפרטהייד, את הסיוע של מרת'ה בריגול - שנחשף של ידי הבוסים שלה ב-FBI, את נינה שמרצה מאסרה בכלא בברית המועצות, וניסיונותיו של אולג להקל עליה - באמצעות אביו הנושא במשרה ממשלתית בכירה במוסקבה.

באמצע העונה השלישית חושפים פיליפ ואליזבת את זהותם האמיתית כסוכנים סובייטים בפני בתם פייג', שבסופו של דבר נוסעת לגרמניה עם אימה לביקור סודי אצל סבתה החולה. פיליפ מארגן התנקשות בחייו של סוכן FBI, שמופלל בגין ריגול כדי להגן על מרת'ה (שמגלה כי בעלה הוא מרגל, אם כי פיליפ משמיט את העובדה שהוא עובד עבור הרוסים). עם זאת, המסע לגרמניה רק מגביר את זלזולה של פייג' בהוריה, מה שמוביל לכך שהיא מתקשרת למנטור שלה, הכומר טים, וחושפת בפניו את סוד משפחתה.

העונה רביעית מתחילה מיד לאחר סיום עונה שלוש ועוסקת בתוצאות סוד גילוייה של פייג' בפני הכומר טים על פעילות הוריה, אותו חושפים ההורים במהירות. העונה עוסקת אחרי ההשלכות מהגילוי לכומר וכן מלבטיה של פייג' מה עליה לעשות עם הגילוי הזה. העונה מסתיימת בערב הסופרבול ה-18 (22 בינואר 1984) בו צופים פייג' ומת'יו יחדיו.

בעונה החמישית הזוג ג'נינגס עוסקים במעקב אחרי נשק ביולוגי שארצות הברית מפתחת, במהלך העונה מתברר שלא מדובר על נשק ביולוגי אלא על פיתוח זן של חיטה שעמיד בפני מזיקים. פיליפ, שנאלץ לרצוח מדען לפני שהתברר שהפיתוח אינו נשק ביולוגי ממשיך להתלבט האם הוא מעוניין להמשיך בריגול או לחזור לברית המועצות. במקביל, הם עוקבים יש עם "בנם" טאן אחרי עריק סובייטי ומשפחתו ומנסים לגרום להם לחזור לברית המועצות. בפרק האחרון בעונה, העריק הסובייטי מחליט להישאר בארצות הברית אך אשתו ובנו חוזרים לברית המועצות. בפרק סוף העונה נראה שהזוג ג'נינגס החליטו לחזור לברית המועצות אולם מפני שאבא של קימי, שפיליפ שתל בביתו מכשיר הקלטה, ממונה לראש המחלקה הסובייטית ב-CIA, הם מחליטים להישאר כאשר פיליפ פורש מעסקי הריגול ומנהל את משרד הנסיעות שפתחו ואליזבת ממשיכה בעסקי ריגול, כולל הכשרתה של פייג' כמרגלת.

העונה השישית מתחילה מספר שנים לאחר סיום העונה החמישית. פיליפ הוא עכשיו סוכן נסיעות במשרה מלאה שמנהל משרד נסיעות שהוא בדיוק הרחיב. אליזבת ממשיכה בריגול ופייג' היא מרגלת מתלמדת. הנרי לומד בקולג' שם הוא שחקן הוקי מצליח. העונה סובבת סביב פסגת רייגן-גורבצ'וב שהתקיימה בשנת 1987. ב־KGB יש קבוצה שמעוניינת להעלים את גורבצ'וב אם הוא יסכים בפסגה לעמדה האמריקאית ואליזבת מופעלת על ידי אותה קבוצה. במקביל, אולג, שהיה נספח מתאם ה־KGB בשגרירות הסובייטית וחזר לברית המועצות, חוזר לארצות הברית בשליחות מי שמעוניין לסכל את התוכנית הזו. הוא יוצר קשר עם פיליפ ומבקש ממנו לעקוב אחרי אשתו ולדווח בחזרה על המהלכים הצפויים. לקראת סיום העונה, הכיסוי של פיליפ ואליזבת' נחלש והם בורחים דרך קנדה בחזרה לברית המועצות, לפני שה־FBI עולה על עקבותיהם.

שידורים בארצות הברית ובישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עלתה לראשונה ב-30 בינואר 2013 ברשת הכבלים FX Networks, והסתיימה ב-30 במאי 2018, לאחר 6 עונות.

בישראל עלתה הסדרה בינואר 2015 בחברת Yes, והחל מה-3 במאי 2020 הסדרה משודרת גם בכאן 11 בשידורים חוזרים[3].

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משני[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקירת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה פרקים תאריך שידור
פרק בכורה פרק סיום
1 13 30 בינואר 2013 1 במאי 2013
2 13 26 בפברואר 2014 21 במאי 2014
3 13 28 בינואר 2015 22 באפריל 2015
4 13 16 במרץ 2016 8 ביוני 2016
5 13 7 במרץ 2017 30 במאי 2017
6 10 28 במרץ 2018 30 במאי 2018

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האמריקאים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Olivia B. Waxman, The CIA Officer Behind the New Spy Drama The Americans, entertainment.time.com, ‏30/1/2013
  2. ^ רשת הריגול הרוסית בארה"ב גייסה ילדים כסוכנים, באתר וואלה!‏, 26 ביולי 2012
  3. ^ האמריקאים | כאן, באתר כאן, האמריקאים לצפייה ישירה באתר כאן 11(הקישור אינו פעיל, 9.9.2021)