האנדרטה למייסדי העיר תל אביב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האנדרטה למייסדי העיר תל אביב
מידע כללי
סוג אנדרטה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – 23 במרץ 1951
תאריך פתיחה רשמי 23 במרץ 1951 עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצר אהרן פריבר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°03′47″N 34°46′19″E / 32.0631°N 34.7719°E / 32.0631; 34.7719
(למפת תל אביב רגילה)
 
האנדרטה למייסדי העיר תל אביב
האנדרטה למייסדי העיר תל אביב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מייסדי וראשוני בוניה של שכונת אחוזת בית
הבריכה והמזרקה שליד האנדרטה
בית הוועד

האנדרטה למייסדי העיר תל אביב היא אנדרטה הנמצאת במרכזה של שדרות רוטשילד בלב העיר תל אביב, מול בית דיזנגוף. הוקמה בשנת 1949, במלאת 40 שנה להקמת שכונת אחוזת בית.

האנדרטה למייסדי העיר תל אביב הוקמה בנקודה הסמלית שבה נערכה הגרלת המגרשים על ידי עקיבא אריה וייס ביום ייסודה של אחוזת בית. בנקודה זו עמד גם מגדל מים קטן ובו "בית הוועד" ששימש כבית העירייה הראשון, עד שעבר בשנת 1925 למשכן חדש בכיכר ביאליק (ומאוחר יותר לבית עיריית תל אביב ברחוב אבן גבירול). בקִדמת האנדרטה בריכת נוי אשר נועדה לסמל, בין השאר, את אותו מגדל מים ואת טבורה של העיר העברית.

תיאור האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על האנדרטה חקוקים שמות מייסדי העיר תל אביב ובצדה האחורי (בתמונה) תבליט, שנעשה על ידי הפסל אהרן פריבר, ובו שלוש שכבות המציגות שלושה שלבים בהתפתחות העיר, מלמטה למעלה:

  • כיבוש החולות בעבודת כפיים קשה. בחלק זה מופיעות גם חיות בר ובעיקר הדיונות שיושרו עם הקמת אחוזת בית. השדרה הראשית בעצמה, צמחה בזכות היותה ואדי קטן בין הדיונות שיושר בעבודה זו.
  • תקופת אחוזת בית והבתים הראשונים של העיר: בתים נמוכי קומה לאורך רחוב הרצל שבקצהו בניין הגימנסיה העברית "הרצליה". בחלק זה ניתן לראות גם את בית דיזנגוף, כפי שנראה במקור לפני ששופץ, ואת מכון המים.
  • בחלק העליון נראית תל אביב של אז (שנות ה-40) הכוללת מבחר בניינים בסגנון הבינלאומי ובסגנון האקלקטי. בין מבנים אלו נראים בבירור קולנוע מוגרבי, כיכר צינה דיזנגוף, בית הבימה ובית הכנסת אוהל מועד. על רקע תל אביב נראה כבר קו רקיע של בניינים רבי קומות אליה צפתה העיר לעתיד.

מתחת לתבליט מופיע הפסוק "עוד אבנך ונבנית בתולת ישראל" (ירמיהו, ל"א, ג') המופיע גם בסמל העיר תל אביב.

חנוכת האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התלבטויות רבות לגבי תאריך חנוכת האנדרטה היא נחנכה על ידי ראש העיר ישראל רוקח בשושן פורים, 23 במרץ 1951, יום הולדתו ה-90 של מאיר דיזנגוף, ולא ביום הגרלת המגרשים. הקטע במרכז השדרה שבו נמצאת האנדרטה נקרא "כיכר המייסדים", אולם רק בשנת 2005 הוצב שלט המעיד על כך.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]