בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה
אקדמיה למוזיקה
על שם יוסף בוכמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2005–הווה (כ־19 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 32°06′45″N 34°48′09″E / 32.112611249072°N 34.802393527195°E / 32.112611249072; 34.802393527195
https://en-arts.tau.ac.il/ האתר הרשמי

מפת אזור אוניברסיטת תל אביב
(ניתן ללחוץ על הקישורים לשמות המקומות)
לחצו כדי להקטין חזרה
מרכז הירידים והקונגרסים בישראלהדרייב איןהמרכז לטכנולוגיה חינוכיתהטלוויזיה החינוכיתהגנים הבוטנייםהגן הזואולוגישייח' מוניסשדרות קק"למחלף קק"לטיילת המדעהבית הירוקהפקולטה להנדסהבית הספר לעבודה סוציאליתבית הספר לכלכלהאודיטוריום סמולרשהפקולטה למשפטיםבית הכנסת צימבליסטההפקולטה לניהולהפקולטה למדעים מדויקיםאנו – מוזיאון העם היהודיהספרייה המרכזית ע"ש סוראסקיספריית וינרהפקולטה לרפואהמסוף האוניברסיטהמרכז עלית לספורטהפקולטה לאמנויותהגלריה האוניברסיטאיתכיכר אנטיןבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטההפקולטה למדעי החברההמכון למחקרי ביטחון לאומימכון התקנים הישראליאפקהנווה אביביםרמת אביברחוב חיים לבנוןמסילת הירקוןמסילת החוףנתיבי איילון
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה הוא אחת משתי האקדמיות למוזיקה הפועלות בישראל. בית הספר מהווה חלק מהפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ של אוניברסיטת תל אביב, ופועל בשיתוף עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית. הוא קרוי על שמם של איש העסקים היהודי מפרנקפורט יוסף בוכמן, שתרם כסף להקמתו, והמנצח זובין מהטה, לשעבר מנהלה המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. מהטה מכהן גם כנשיא כבוד של בית הספר ומנצח לעיתים מזומנות על התזמורת הסימפונית של המוסד, עמה אף סייר ברחבי העולם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר נוסד בשנת 2005, על בסיס האקדמיה הישראלית למוזיקה ע"ש סמואל רובין, שפעלה באוניברסיטה משנת 1966; אליה נוספו החוג למוזיקולוגיה של אוניברסיטת תל אביב (אותה ביקשה תחילה האוניברסיטה לסגור), ותוכנית ההכשרה התזמורתית של התזמורת הפילהרמונית הישראלית[1]. בית הספר נוסד בעקבות משבר כספי שפקד את אוניברסיטת תל אביב, בעקבותיו שקלה האוניברסיטה לסגור את האקדמיה למוזיקה. הנדבן יוסף בוכמן הסכים לתרום להבטחת המשך הפעילות של האקדמיה, תרומה חד פעמית של כמה מיליוני דולרים, וסיוע כספי שנתי של חצי מיליון דולר. טקס הפתיחה הרשמי של בית הספר נערך ב-16 במרץ 2005, על רקע הפגנת סטודנטים במחאה על קיצוצים נרחבים בפעילות האוניברסיטה[2].

מנהלו הראשון של בית הספר היה הפסנתרן והמחנך תומר לב, שנמנה עם מייסדי המוסד[3]. בשנת 2009 החליף אותו זאב דורמן, יו"ר התזמורת הפילהרמונית הישראלית ונגן בסון בתזמורת במשך 40 שנה[4]; לב שב לראשות בית הספר באוגוסט 2015. בשנת 2021 מונה לראש בית הספר הפסנתרן והמלחין ד"ר אורי רום.

במסגרת בית הספר פועלים תזמורת סימפונית, מקהלה אורטוריית, מקהלה קאמרית, אנסמבל אופרה, אנסמבל מוזיקה בת-זמננו וכ-50 הרכבים קאמריים. בבניין בית הספר פועלים שני אולמות מופעים (אולם קלרמונט ואולם טארג) ואולפן הקלטות משוכלל, בהם מתקיימים מופעים רבים לקהל הרחב - חלקם במסגרת מפעל מנויים רחב היקף הקרוי ע"ש יחיאל בן צבי.

האקדמיה הישראלית למוזיקה ע"ש סמואל רובין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבן הראשה של בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה הייתה האקדמיה הישראלית למוזיקה ע"ש סמואל רובין, שנוסדה במקור כסניף של הקונסרבטוריון והאקדמיה הארצישראלית למוזיקה בשנת 1945 על ידי חברי התזמורת הארצישראלית (לימים התזמורת הפילהרמונית הישראלית). עם המייסדים נמנו הוויולן עדן פרטוש, המלחין אלכסנדר אוריה בוסקוביץ', הפסנתרנית אילונה וינצה-קראוס והצ'לן לסלו וינצה, והכנרים לורנד פניבש ואחותו אליס פניבש-רוזנברג, שעלו לארץ ישראל לרגל ייסודה של התזמורת.

בשנת 1966 הפכה האקדמיה לחלק מאוניברסיטת תל אביב ועברה לבניינה הנוכחי שבקמפוס האוניברסיטה ברמת אביב, ובשנת 1972 היוותה אחד המוסדות שצורף להקמת הפקולטה לאמנויות באוניברסיטה זו[5].

בין מנהלי האקדמיה: המלחין והויולן עדן פרטוש, הפסנתרן והמנצח אריה ורדי, המלחינים יחזקאל בראון, יצחק סדאי ויוסף דורפמן, הכנר יאיר קלס, המלחין והמנצח עמי מעיני והמלחין והמנצח נעם שריף.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר מכשיר מוזיקאים לזירת המוזיקה המקצועית בתחומי הביצוע, היצירה והמחקר (נגינה, שירה, ניצוח, הלחנה, תאוריה ומוזיקולוגיה), לתואר ראשון, שני ושלישי; וכולל בתוכו, כחלק אינטגרלי, את תוכנית ההכשרה התזמורתית של התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

מפעל המנויים ע"ש יחיאל בן-צבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2004 החלו לפעול סדרות קונצרטים והרצאות בבית הספר למוזיקה הנקראו על שמו של יחיאל בן-צבי ז"ל. הסדרות כוללות סדרה סימפונית המביאה לבמה את התזמורת הסימפונית של בית הספר וכן את כיתות הניצוח של בית הספר. הסדרה הקאמרית מציגה הרכבים מצטיינים משורות התלמידים וכן חברי סגל ובוגרים אורחים. סדרת הפסנתר של פרופ' תומר לב עוסקת בכל שנה בנושא מרכזי ועורכת בו קונצרטי שיחה. הסדרה הווקאלית מציגה את מקהלות בית הספר, אנסמבל האופרה והרכבים אורחים. לצד סדרות הקונצרטים בית הספר מארח את מיטב המרצים לסדרות לקהל הרחב בנושאי מוזיקה ואמנות. למפעל המנויים אתר אינטרנט פעיל ומעודכן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]