האקדמיה המלכותית למוזיקה (פריז)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האקדמיה המלכותית למוזיקה (צרפתית: Académie Royale de Musique) היא אקדמיה למוזיקה, אופרה ובלט בפריז, צרפת שנוסדה בשנת 1669. בשנת 1816 אוחדה האקדמיה עם האקדמיה לאמנויות היפות (Académie des Beaux-Arts).

האקדמיה פעלה במספר מבני תיאטרון לאורך תקופת קיומה, החשובים שבהם התיאטרון של האקדמיה המלכותית למוזיקה (Théâtre de l'Académie Royale de Musique) (1873–1821), ואופרה גרנייה (1875–1990).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האקדמיה נוסדה בשנת 1669 על ידי לואי ה-14, מלך צרפת, במטרה להכיר את האופרה הצרפתית לציבור, ולא רק בקרב החוגים הגבוהים ולא רק בפריז. האקדמיה נודעה אז בשם "האופרה" (l'Opéra). בתחילה נוהלה האקדמיה על ידי הלבריתן פייר פרי והמלחין רובר קמבר. מאחר שהמקורות הפיננסים של החברה היו אך ורק מהכנסות מכירת כרטיסים (שלא כמו הקומדי פראנסז או הקומדי איטליאן שמומנו על ידי בית המלוכה), ניתן לה אישור מיוחד להעלות "יצירות של תיאטרון ומוזיקה" ולשמור על זכויות יוצרים. המלך נתן לפרי מסמך המעניק לו בלעדיות בהפקת אופרה בפריז ורחבי צרפת.

לאחר רמאויות מצד החברות המלכותיות, וכליאתו של פרי בגלל חובות כספיים, הועבר ניהול החברה ב-1672 לז'אן-בטיסט לולי שהפך את החברה להצלחה. לולי וממשיכי דרכו נלחמו על מימוש של הזיכיון הבלעדי, אך תוך זמן קצר נרכשו זכויות על ידי יזמים בפרובינציות ונפתחו מוסדות דומים במרסיי, ליון, רואן, ליל ובורדו.

בשנת 1713 העניק המלך לואי ה-14 לאקדמיה מעמד ממשלתי יחד עם חברה מקומית לבלט שנקראה Le Ballet de l'Opéra (הבלט של האופרה). מאותו זמן ועד חנוכת האופרה גרנייה ב-1875 עברה האקדמיה בין 13 תיאטראות, רובם נהרסו בשריפות. האקדמיה פעלה באופרה גרנייה עד 1990, אז עברה לאופרה בסטיליה.