הבונים דרור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הבונים (תנועה))
סמל התנועה
סיכת התנועה – הבונים דרור

הבונים דרור היא תנועת נוער יהודית ציונית-סוציאליסטית אשר פועלת ברחבי העולם. התנועה הוקמה בשנת 1982 מאיחודן של שתי תנועות נוער ותיקות – הבונים (שמקורה בבריטניה) שכתוצאה מאיחודן של מספר קבוצות הפכה ל"איחוד הבונים", ותנועת "דרור" שמקורה במזרח אירופה.

התנועה דוגלת בערכי היהדות, ציונות, סוציאליזם והגשמה, ומזוהה עם תנועת העבודה. מטרותיה הן חיזוק הקשר של חניכי התנועה ברחבי העולם עם זהותם היהודית, חיזוק הקשר של יהודי העולם עם ישראל והכשרת צעירים לאקטיביזם והגשמה אקטיבית של ערכיה תוך חיזוק הצדק החברתי והשוויון בישראל ובעולם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל התנועה ב-1945, ברומניה

תנועת "הבונים" נוסדה בלונדון בשנת 1929, על ידי וולסלי (פנחס) אהרון (סבו של הזמר דויד ברוזה). בראשיתה הוקמה התנועה כדי לחזק את הזהות היהודית והלאומיות היהודית של החניכים והחברים בה, תוך טיפוח התרבות היהודית והלשון העברית. לימים הוסיפה התנועה את הציונות לערכיה ואת ההגשמה באופן של עלייה והקמת קיבוצים בישראל.

עם השנים התרחבה התנועה למחוזות נוספים באירופה ואף בדרום אפריקה. ב-1930 נוסד סניף הבונים בדרום אפריקה, וב-1935 נוסד הבונים צפון אמריקה. התנועה קנתה אחיזה ברחבי העולם היהודי הדובר אנגלית, ובהמשך בארצות נוספות. היא דגלה בהתיישבות בארץ ישראל בדרך של קיבוץ, והייתה קשורה לאיחוד הקבוצות והקיבוצים.

בשנת 1951 חברו הקבוצות השונות של הבונים ברחבי אירופה ודרום אפריקה לתנועה אחת בשם "איחוד הבונים". חבריה השתתפו באופן פעיל בהקמתם של קיבוצים במדינת ישראל וייסדו, בין היתר, את הקיבוצים גשר הזיו, ברור חיל, כפר בלום, כפר הנשיא, בית העמק, מבוא חמה ותובל וכן היו בין מייסדי המושב השיתופי הבונים שבמישור חוף הכרמל.

תנועת "דרור" נוסדה ברוסיה בשנת 1915, והתרחבה למדינות נוספות במזרח אירופה. לפני הקמתה הנוער היהודי התארגן במגוון קבוצות ותנועות אשר העיקרית שבהן הייתה "צעירי ציון". מתוך צעירי ציון התבדלה קבוצה שנקראה "עת לבנות" וממנה התפתחה לבסוף תנועת דרור. התנועה הייתה ציונית אקטיביסטית וחבריה קראו להשתתפות פעילה בהגשמת הרעיון הציוני בארץ ישראל.

במהלך מלחמת העולם השנייה לקחו חברי התנועה חלק אקטיבי בהגנה על יהודי מזרח אירופה והתנגדות לאויב הנאצי. חבריה לקחו חלק במספר מרידות בנאצים כגון, גטו וילנה, גטו ביאליסטוק ומרד גטו ורשה, יחד עם תנועות השומר הצעיר, החלוץ ובני עקיבא. לאחר המלחמה עלו חלק מחברי התנועה לארץ והשתתפו בהקמת קיבוצים במדינת ישראל.

תנועת הבונים הייתה מזוהה עם תנועת "איחוד התנועות והקיבוצים" ואילו דרור עם "הקיבוץ המאוחד". בשנת 1982, לאחר מיזוגן של שתי התנועות הקיבוציות לתנועה הקיבוצית המאוחדת אוחדו גם דרור והבונים לתנועה אחת היא "הבונים דרור".

תנועת הבונים דרור כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנועת הבונים דרור פועלת כיום ב-14 מדינות המתפרשות על כל שש היבשות ברחבי העולם. בכל מדינה ישנה מזכירות ארצית אותה מובילים בוגרות ובוגרי התנועה, והם אחראים על הקינים (מוקדי הפעילות), הסמינרים, מחנות קיץ, החניכים והבוגרים של התנועה בארצם. כל מדינה שומרת על הייחודיות שלה יחד עם חיבור אידאולוגי לערכי התנועה העולמית, השתתפות בוועידות עולמיות דיון והחלטה לגבי כלל התנועה העולמית.

בישראל נמצאת מזכירות הבונים דרור עולמי אשר אחראית על הקשר בין מדינות התנועה השונות, והקשר בינן לבין התנועה הקיבוצית והכשרה ושליחת שליחי הבונים דרור, יחד עם הסוכנות היהודית, לרחבי העולם. בנוסף, הבונים דרור עולמי מובילים ומוציאים לפועל של תוכנית שנתית לבוגרי תיכון (GAP YEAR) בישראל ומפעילה את אולפני התנועה הקיבוצית.

אידאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל סניף של תנועת הבונים דרור ברחבי העולם פועל כתנועה עצמאית מבחינת פעילותו והגדרת עקרונותיו. עם זאת, ישנם עקרונות אידאולוגיים משותפים לתנועה ברחבי העולם:

  • ציונות – אמונה במדינת ישראל ובזכות העם היהודי עליה, והרצון בשלום עם המדינות הסובבות אותה. הבונים דרור מעודדת עלייה, ומחנכת לעלייה, אך זו לא ראשונה בסדר העדיפויות.
  • יהדות – הבונים דרור הם חלק מהזרם היהודי הקרוי יהדות תרבותית. התנועה מעוניינת בחיזוק הקשר של החניך לקהילה היהודית בעירו וליהדות בכלל, אך יותר על בסיס לאומי, ולאו דווקא דתי.
  • סוציאליזם – חתירה למען רווחת הכלל, מגורים קומונליים, שוויון וצדק חברתי.
  • הגשמה וחלוציות – עלייה והתיישבות בבחינת "נאה דורש – נאה מקיים".
  • צדק חברתי (תיקון עולם) – סדר חברתי חדש המבוסס על עקרונות של הגדרה עצמית, חופש פרט, דמוקרטיה, כלכלה שיתופית ושוויון. כחלק מפעילות תיקון עולם, החניכים תורמים לקהילה בדרכים שונות, כגון איסוף אוכל לעניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הבונים דרור בוויקישיתוף