הגברת הלבנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"הגברת הלבנה" - הדמות מופיעה ברבע הימיני התחתון

הגברת הלבנהאנגלית The White Lady) הוא ציור סלע הנמצא במרומי ההר ברנדברג בנמיביה. הציור נחשב במשך שנים לתעלומה ארכאולוגית, וכיום מוסכם כי זו היא יצירה בושמנית בת 2,000 שנה לפחות.

בציור, שממדיו כ-5.5 מטר לרוחב ו-1.5 לגובה, מתוארת קבוצת אנשים בעלי גון עור כהה שבתוכם דמות אישה שגוון עורה לבן, בידה האחת קשת ובידה השנייה – גביע. כמו כן מתוארים בציור בעלי-חיים, ובהם ראמים.

על פי ההסבר המקובל, הציור מציג ריקוד טקסי ו"הגברת הלבנה" היא רופאת אליל, שגופהּ אך צבוע בצבע לבן והיא מקושטת בתכשיטים.

האנתרופולוג והפרהיסטוריון אנרי בריי, שקבע כי הציור נעשה בידי אנשים ים-תיכוניים

הציור נחשף לראשונה לציבור האירופי בשנת 1918 על ידי מגלה הארצות הגרמני ריינהרד מאק (Maack) (אנ'). מאק, שהתרשם מאוד מהציור המפורט, ערך רישומים שלו, יצר מהם סדרת העתקים ופרסמם באירופה.

בשנת 1929 הגיעו רישומיו של מאק לידיו של האנתרופולוג והפרהיסטוריון הצרפתי אנרי בריי בעת ביקורו בקייפטאון. בריי השווה בין הציור לבין ציורי דמויות בארמון קנוסוס שבכרתים והציע שהציור נוצר בידי קבוצה שהגיעה מאזור הים התיכון. בריי היה גם הראשון שכינה את הדמות בשם "הגברת הלבנה". רק ב-1945 ביקר בריי בעצמו באתר ופרסם את התאוריה שלו על מקורותיה הים-תיכוניים של "הגברת הלבנה".

התאוריה של בריי השפיעה על חוקרים שבאו אחריו והציעו תאוריות שונות על מקורות הציור, בהן ההשערה שנוצר בידי פיניקים. גם ההשערה, לפיה מתחם המבנים זימבבואה הגדולה הוקם בידי "לא-אפריקאיים", מושתתת על התאוריה של בריי.

במהלך המחצית השנייה של המאה ה-20 תאוריות אלו נדחו מכל וכל, וההנחה היא כי ציור "הגברת הלבנה" נוצר בידי תושבים בושמנים, כמו ציורים רבים אחרים באזור, כגון אלה שבטוואיפלפונטיין.