הגיבן מנוטרדאם (סרט, 1996)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגיבן מנוטרדאם
The Hunchback of Notre Dame

מבוסס על הגיבן מנוטרדאם עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי גארי טרוסדייל, קירק וייז עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דון האן
תסריט טאב מרפי
איירין מצ'י
בוב טצ'ודייקר
נוני וייט
ג'ונתן רוברטס
עריכה אלן קנישה
מדבבים טום הולס
דמי מור
טוני ג'יי
קווין קליין
מוזיקה אלן מנקן
אנימטור Chris Bradley, Paul Smith, Marlon West, David Mildenberger, Dan Lund, Troy A. Gustafson, Gregory William Griffith, ראובן א. אקינו, Charles Bonifacio, Mike 'Moe' Merell, טוני בנקרופט, Georges Abolin, Roberto Casale, Joseph Gilland, Mark Cumberton, Dan O'Sullivan, Catherine Poulain, Jean Morel, Teresa Martin, Peter DeMund, Tom Hush, Brice Mallier, Thierry Chaffoin, Dorse Lanpher, Ed Coffey, Allen Blyth, ראול גרסיה, Alain Costa, James Young Jackson, Ted Kierscey, Debbie Kupczyk, Jeff Howard, Bruce Heller, Jazno Francoeur, Rosanna Lyons, Steve Moore, Jeff Topping, James DeValera Mansfield, Kathleen Quaife-Hodge, Kevin O'Neill, Ken Hettig, Colbert Fennelly, Dave Tidgwell, Gary Perkovac, Carol Seidl, Roy Meurin, Duncan Marjoribanks, Dan Chaika, פרס רומניללוס, Cynthia Neill Knizek, Ellen Woodbury, Mauro Maressa, Dave Bossert, Phillip Vigil, Aleksandr Dorogov, David Burgess, Roberto Espanto Domingo, מארק קוטסיר, Darlie Brewster, Bolhem Bouchiba, Jared Beckstrand, Gilda Palinginis, Dave Kupczyk, טוני פוסיל, Doug Krohn, Bill Waldman, Mark Pudleiner, Anne Marie Bardwell, Shawn Keller, Phillip Young, Tom Gately, Ralf Palmer, Doug Frankel, Trey Finney, ג'יימס בקסטר, John Ripa, Chris Sauve, Anthony Ho Wong, Stéphane Sainte-Foi, Eric Walls, Yoshimichi Tamura, Sylvain Deboissy, Kathy Zielinski, Roger Chiasson, וויל פין, Rejean Bourdages, David Pruiksma, Danny Galieote, Michael Surrey, David Hancock, Jamie Oliff, Kent Hammerstrom, T. Daniel Hofstedt, Ron Husband, Larry White, Travis Blaise, David A. Zaboski, Marc Eoche-Duval, דומיניק מונפרי, סרחיו פבלוס, Steven Pierre Gordon, Patrick Delage, Brad Kuha, William Recinos, Russ Edmonds, Chris Wahl, Michael Cedeno, Robert Bryan, Garrett Wren עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה אולפני ההנפשה של וולט דיסני
חברה מפיצה חברת וולט דיסני
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית21 ביוני 1996
ישראלישראל21 ביוני 1996 (הקרנת בכורה באנגלית עם תרגום עברי)
ישראלישראל22 ביוני 1996 (הקרנת בכורה בדיבוב עברי)
משך הקרנה 91 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט חבר'ה, סרט מונפש מסורתית, סרט פנטזיה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט מוזיקלי, דרמה קומית, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 100,000,000‏$
הכנסות 325,338,851‏$
הכנסות באתר מוג'ו hunchbackofnotredame
פרסים פרס סטלייט לסרט אנימציה או מדיה מעורבת (Walt Disney Motion Pictures Group) עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא הגיבן מנוטרדאם 2: סוד הפעמון
תרגום לעברית אולפני אלרום - ישראל אובל
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הגיבן מנוטרדאםאנגלית: The Hunchback of Notre Dame) הוא סרט אנימציה משנת 1996 שהופק על ידי חברת וולט דיסני ויצא לאקרנים ב-21 ביוני 1996. הסרט הוא ה-34 המופק על ידי החברה ומבוסס באופן רופף על רומנו בעל אותו שם של ויקטור הוגו. בניגוד לספר המקורי שמתמקד בגיבורה הצוענייה אזמרלדה, עלילת הסרט מתמקדת בקוואזימודו, מצלצל הפעמונים המעוות של נוטרדאם, ובמאבקו להתקבל בחברה.

הסרט נחשב לאחד מסרטיהם האפלים ביותר של אולפני דיסני בדומה לסרטים כמו "הקדירה השחורה"[1], בין היתר עקב השיר "אש גיהנום" (Hellfire) אותו שר השופט קלוד פרולו, אשר בתוכן השיר מופיעות מילים ברורות ותוכן המדבר על הגיהנום, השמדה, הדת הקתולית, השטן, תאווה וחטא.

בשנת 2002 הופק סרט ההמשך "הגיבן מנוטרדאם 2: סוד הפעמון", שהופץ ישירות בווידאו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1482 בפריז, תחת שלטונו של לואי האחד עשר, מפעיל בובות צועני מספר את סיפורו של הגיבן מנוטרדאם. קבוצה של צוענים מסתננים באופן בלתי חוקי לתוך פריז, אבל הם נתקלים בשר המשפטים השופט קלוד פרולו. אישה צוענייה מהקבוצה מנסה לברוח עם תינוקה המעוות, אבל פרולו רודף והורג אותה מחוץ לנוטרדאם. הוא מנסה להרוג גם את התינוק, לאחר שהזדעזע מכיעורו, אבל נעצר על ידי הבישוף, שמאשים את פרולו ברצח אישה חפה מפשע. כדי לכפר על חטאו, מצווה עליו הבישוף לגדל את הילד המעוות בנוטרדאם כבנו. פרולו מסכים לכך, וקורא לו קוואזימודו.

עשרים שנה מאוחר יותר, קוואזימודו גדל להיות איש צעיר, חזק, עדין, טוב לב אך בודד, אשר פרולו סיפר לו שהוא מפלצת, ושהוא יידחה על ידי העולם החיצון. בנוסף, פרולו משקר לקוואזימודו שאימו מסרה אותו אליו כי לא רצתה לגדל אותו, ושכל הצוענים הם אנשים רעים. שלישיית גרגוילים חיים מהווים את החברה היחידה של קוואזימודו. למרות האזהרות של פרולו, קוואזימודו מתחמק מנוטרדאם כדי להשתתף בפסטיבל השוטים השנתי, שם חוגגים את המראה המוזר שלו, אבל מוצא את עצמו מושפל על ידי ההמון לאחר שאנשיו של פרולו מתחילים מהומה. פרולו מסרב לעזור לקוואזימודו, אבל אזמרלדה, צוענייה אדיבה, מתערבת ומשחררת את הגיבן, ומשתמשת בקסם כדי להתחמק ממעצר. פרולו נוזף בקוואזימודו ושולח אותו בחזרה לתוך הקתדרלה.

אזמרלדה עוקבת אחרי קוואזימודו כדי למצוא אותו, אבל אחריה עוקב קפטן המשמר של פרולו, פיבוס, שבדיוק חזר ממלחמה. פיבוס לא רואה בעין יפה את שיטותיו של פרולו ומסרב לעצור אותה בגלל מעשי הכישוף שלה בתוך נוטרדאם, ובמקום זה כולא אותה בתוך הקתדרלה. אזמרלדה מוצאת את קוואזימודו ומתיידדת איתו, והוא עוזר לה לברוח מנוטרדאם כהכרת תודה על שהגנה עליו. אזמרלדה מפקידה בידי קוואזימודו תליון המכיל מפה המובילה אל מקום המסתור של הצוענים, חצר הקסמים. בקרוב מפתח פרולו רגשות תשוקה כלפי אזמרלדה ועם היוודע דבר בריחתה, מעורר מרדף אחריה בעיר בו הוא שורף אינספור בתים הנקרים בדרכו. פיבוס נגעל ממעשיו של פרולו ומתנגד לו, ופרולו מצווה להוציאו להורג. פיבוס נפגע ונופל לנהר, אבל אזמרלדה מצילה אותו ולוקחת אותו לנוטרדאם למחסה.

פרולו חוזר לנוטרדאם מאוחר יותר באותו הלילה, ביודעו כי קוואזימודו עזר לאזמרלדה לברוח, משקר שהוא יודע איפה חצר הקסמים וכי הוא מתכוון לתקוף שם עם שחר. קוואזימודו משתמש במפה שאזמרלדה נתנה לו ויוצא עם פיבוס למצוא את חצר הקסמים כדי להזהיר את הצוענים, אך פרולו עוקב אחריהם ותופס את כל הצוענים הנוכחים במקום. פרולו מתכונן לשרוף את אזמרלדה על המוקד לאחר שהיא דוחה את חיזוריו, אבל קוואזימודו מציל אותה ומביאה אל הקתדרלה. פיבוס משחרר את הצוענים ומאסף את תושביה של פריז להתנגד לאנשיו של פרולו, שמנסים לפרוץ אל הקתדרלה. קוואזימודו שופך נחושת מותכת לרחובות כדי להבטיח שאיש לא ייכנס, אבל פרולו מצליח להיכנס ורודף אחר קוואזימודו ואזמרלדה על המרפסות. הוא וקוואזימודו מועדים מהקתדרלה, פרולו נופל אל מותו, בעוד קוואזימודו נתפס על ידי פיבוס בקומה נמוכה יותר. לאחר מכן, קוואזימודו מעודד על ידי פיבוס ואזמרלדה לעזוב את הקתדרלה אל העולם החיצון, שם האזרחים מברכים אותו כגיבור ומקבלים אותו לתוך החברה.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות מדבבים בגרסה האנגלית מדבבים בגרסה העברית
קוואזימודו טום הולס אלון אופיר
אזמרלדה דמי מור ריקי גל
פרולו טוני ג'יי אלי גורנשטיין
פיבוס קווין קליין אוהד שחר
בישוף דייוויד אוגדן סטיירס עמי מנדלמן
קלופין פול קנדל מומי לוי
לה-ברן מרי ויקס רבקה גור
ויקטור צ'ארלס קימברו ששי קשת
הוגו ג'ייסון אלכסנדר יובל זמיר

וכן: יעקב בוך, עפרון אטקין, יהויכין פרידלנדר, ליליאן ברטו ומקהלת יוקאל.

פסקול הסרט בגרסתו העברית משנת 1996

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – The Hunchback of Notre Dame
מס' שם משך
1. פעמוני נוטרדאם - שיר פתיחה 6:24
2. בחוץ שם 4:26
3. הכל להפך 5:34
4. ילדי אלוהים (ריקי גל) 2:50
5. אור כוכבים - אש גיהנום 5:24
6. אחד כמותך 2:53
7. חצר הקסמים 1:27
8. פעמוני נוטרדאם - סיום 1:10
9. תפילה (ריקי גל) 3:34
10. אינסטרומנטלי: השפלה / מגדל הפעמונים / פריז בוערת / מקלט / והוא יביס את הרשעים / אל אור השמש / פעמוני נוטרדאם 17:12
11. Someday - All-4-One 4:15
12. God Help the Outcasts - Bette Midler 3:27

אתחול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2019 החלה הפקת סרט אתחול לייב אקשן. התסריט נכתב על ידי דייוויד הנרי הוונג. ג'וש גד, דייוויד הוברמן וטוד ליברמן הצטרפו כמפיקים, עם גאד שנבחן כקוואזימודו[2]. הסרט שיכונה הגיבן, יכלול אלמנטים הן מהסרט והן מספרו של הוגו[3][4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "I've Got a Hunch That This Is a New Disney Masterpiece". The Daily Mail. London, England. 1996-07-12. p. 44.
  2. ^ Fleming Jr., Mike (16 בינואר 2019). "Disney Rings 'Hunchback' Bell: David Henry Hwang To Script Live Action Musical, Alan Menken/Stephen Schwartz Writing Music". Deadline. נבדק ב-16 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Disney is Remaking Hunchback". The Hunchblog of Notre Dame. 17 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Disney Developing Live-Action 'Hunchback' Movie With Josh Gad, David Henry Hwang". The Hollywood Reporter. 16 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)