הדגל הארמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדגל הארמי
כינוי דגל ארם, הדגל הסורי-ארמי
הונף לראשונה ינואר 1980
מוטיבים עיצוביים להבה מכונפת בצבע צהוב על רקע אדום
שם המעצב עבדמשיחא חנא

הדגל הארמי/סוריסורית: ܐܬܐ ܣܘܪܝܝܬܐ, אתא סורייתא), הוא דגל המשמש חלק מבני העדה הארמית-נוצרית ברחבי העולם, מתוך מטרה להדגיש את ההיסטוריה והזהות הלאומית שלהם כנצר לארמים הקדומים, שחיו באזור הסהר הפורה לפני כ- 3,000 שנה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל נקבע לראשונה במגזין בהרא סורייא (אנ') בגיליון ינואר 1980. עם זאת, הוא שונה לצורתו הנוכחית ב- 1982 על ידי עבדמשיחא חנא (ܥܒܕܡܫܝܚܐ ܚܢܐ), חבר המפלגה הסורית הסוציאלית-לאומית.

פירוש הדגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

התבליט המקורי המופיע בדגל התגלה על ידי החוקר הצרפתי אנדרה דופנט-סומר (André Dupont-Sommer) (אנ') בתל חלף [דרוש מקור] שבצפון סוריה. בתבליט המקורי מופיעה שמש מכונפת (סמל לאל השמש במזרח התיכון הקדום) החקוק כעיגול. בעיצוב הדגל, השמש הוחלפה על ידי להבה או לפיד.

לפי גרסה אחת, הלהבה מסמלת את רוח הקודש, הרקע האדום את הדם שנשפך ברצח העם האשורי (באימפריה העות'מאנית בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20) והצבע הצהוב את התקווה למדינה עצמאית, מכיוון שלעם האשורי אין מדינה.

שימוש בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל מעל הכניסה למועדון הכנסייה הסורית אורתודוקסית בירושלים

בישראל משמש הדגל החל מהעשור השני של המאה ה-21 חלק מהנוצרים בישראל אשר מזדהים עם הלאום הארמי, בהם הכומר הנוצרי גבריאל נדאף.

ארגון "פורום גיוס העדה הנוצרית", התומך בגיוסם של בני העדה הארמית-נוצרית לצה"ל, עושה שימוש בדגל דומה לדגל הארמי. בגרסה זו, במקום הלהבה מופיע צלב, על הכנף הימנית מופיע עיגול לבן קטן ובו ארז הלבנון ועל הכנף השמאלית עיגול לבן קטן ובו צריח. לדבריהם, "הנשר מסמל את ישו שנשא אור לכל ארבעת כיווני העולם (ארבעה כוכבים) והמגדל הוא מגדל השמירה לארץ האבות". ארז הלבנון מסמל את הר הלבנון, "המעוז האחרון שיש בו עדיין ישות ארמית פיניקית נוצרית מזרחית באדמת האבות"[1]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הדגל הארמי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]