הדיוויזיה הראשונה של צרפת החופשית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדיוויזיה הראשונה של צרפת החופשית
תג היחידה, צלב לוריין, סמלה של צרפת החופשית, בצבעי הטריקולור של דגל צרפת
תג היחידה, צלב לוריין, סמלה של צרפת החופשית, בצבעי הטריקולור של דגל צרפת
פרטים
מדינה צרפתצרפת צרפת
שיוך צרפת החופשיתצרפת החופשית צרפת החופשית
סוג דיוויזיית חי"ר
בסיס האם היחידה הוקמה בקסטינה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 19411945 (כ־4 שנים)
מקים היחידה פול לואי לז'נטיום
מלחמות מלחמת העולם השנייה
פיקוד
מפקדים פול לואי לז'נטיום
אדגאר דה לרמינא

הדיוויזיה הראשונה של צבא צרפת החופשיתצרפתית - 1re division française libre) הייתה אחת היחידות העיקריות בצבא צרפת החופשית, והיחידה הראשונה בצבא זה שהגיעה לסדר גודל של דיוויזיה.

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידות יבשה של צבא צרפת החופשית היו פעילות עוד בספטמבר 1940 במסגרות שונות, בייחוד באפריקה. יחידות אלו פעלו במסגרת הקרב על דקר, והקרב על גבון במסגרתו ניסו אנשי צרפת החופשית להעביר מושבות אלו לשליטתם. בריגדה שלמה המכונה "חטיבת המזרח" (Brigade d'Orient) בפיקודו של ראלף מונקלאר פעלה במסגרת המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם השנייה. יחידות אלו לא היו מאוחדות, ולא פעלו במסגרת אוגדתית. לקראת המערכה בסוריה ובלבנון במאי 1941 הגיעו אנשי יחידות אלו לקסטינה שבארץ ישראל ואוחדו ליחידה אחת, בפיקודו של פול לואי לז'נטיום. יחידה זו היא הראשונה שנקראה "הדיוויזיה הקלה הראשונה של צבא צרפת החופשית".

המערכה בסוריה ולבנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחידה שהתאגדה בקסטינה תחת פיקודו של לז'נטיום כללה שבעה גדודים, פלוגת טנקים, סוללת תותחים, וכוחות עזר וסיור נוספים, ובסך הכל כ-8,000 חיילים.[1] בין 8 ביוני ל-11 ביולי 1941 לחמה היחידה לצד יחידות נוספות של צבא בריטניה, וצבאות ממושבות בריטניה, כנגד אנשי צרפת של וישי בסוריה ובלבנון. הקרבות היו קשים, אך בסיומם נכנסו אנשי היחידה לדמשק, והשליטו את צרפת החופשית על הלבאנט הצרפתי.

המדבר המערבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 1941 פורקה היחידה, וצבא היבשה של צרפת החופשית נערך מחדש במסגרות חטיבתיות. אלו לחמו היטב במסגרת המערכה במדבר המערבי והצטיינו בקרב ביר חכים. בפברואר 1943, הוקמה הדיוויזיה מחדש בטוברוק בפיקודו של אדגאר דה לרמינא, ולחמה במסגרת המערכה בתוניסיה בחודשים אפריל ומאי 1943. מספר חודשים לאחר מכן שימשה היחידה בתפקיד חיל מצב בלוב.

הלחימה באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 1944 נשלחה היחידה אל המערכה באיטליה ולחמה שם. היא צוידה מחדש בציוד אמריקאי, ולחמה במערכה זו עד יולי 1944.

באוגוסט 1944 נחתה הדיוויזיה בחופי דרום צרפת כחלק ממבצע דרגון, כחלק מהארמייה הצרפתית הראשונה, והתקדמה צפונה לתוככי צרפת בלחימה נגד הגרמנים דרך פרובאנס והרי הווז', עד לחבל אלזס. בינואר 1945 עמדה הדיוויזיה במגננה דרומית לשטרסבורג, ולחמה כחלק מהקורפוס השני בקרב על כיס קולמאר.

במרץ 1945 עזבה הדיוויזיה את אלזס וירדה דרומה, שם הובילה מתקפה באזור האלפים וכבשה בחזרה את השטח שכבשו האיטלקים במסגרת המערכה על צרפת בשנת 1940.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שארל דה גול, "המאבק לחרות", כרך ראשון, אל הדגל, הוצאת עם הספר, תשי"ח, עמ' 168