ההוביט: קרב חמשת הצבאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ההוביט: לשם ובחזרה)
ההוביט: קרב חמשת הצבאות
The Hobbit: The Battle of the Five Armies
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על ספרו של ג'.ר.ר. טולקין "ההוביט"
בימוי פיטר ג'קסון
הופק בידי פיטר ג'קסון
פראן וולש
קארולין קאנינגאהם
תסריט פראן וולש
פיליפה בוינס
גיירמו דל טורו
פיטר ג'קסון
לפי ספרו של:
ג'.ר.ר. טולקין
עריכה ג'אבז אולסן
שחקנים ראשיים מרטין פרימן
ריצ'רד ארמיטאג'
לוק אוונס
איאן מקלן
סטיבן פריי
לי פייס
ג'יימס נסביט
בנדיקט קמברבאץ'
הוגו ויבינג
כריסטופר לי
קייט בלאנשט
אורלנדו בלום
מדבבים די בראדלי בייקר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה הווארד שור
צילום אנדרו לסני
מדינה ניו זילנד
ארצות הברית
חברת הפקה ניו ליין סינמה
MGM
סרטי WingNut
חברה מפיצה האחים וורנר
ניו ליין סינמה
שיטת הפצה DVD, IMAX 3D, High Frame Rate, 35 mm film, בלו-ריי, Blu-ray 3D, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 17 בדצמבר 2014
ישראלישראל 18 בדצמבר 2014
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת 1 בדצמבר 2014 (בכורת לונדון)
משך הקרנה 144 דקות (גרסה קולנועית)
164 דקות (גרסה מורחבת)
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט פנטזיה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 250 מיליון דולר
הכנסות 956 מיליון דולר (14 במרץ 2015)
הכנסות באתר מוג'ו hobbit3
פרסים פרס הסרט המרגש של פסטיבל הסרטים של הארטלנד
הועמד לפרס אוסקר בקטגוריית עריכת הסאונד הטובה ביותר
פרס סאטורן כסרט הפנטזיה הטוב ביותר
סרט קודם ההוביט: מפלתו של סמאוג
סרט הבא שר הטבעות: אחוות הטבעת
סרטים בסדרה ההוביט
תרגום לעברית על ידי אולפני אלרום
www.thehobbit.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ההוביט: קרב חמשת הצבאותאנגלית: The Hobbit: The Battle of the Five Armies) הוא סרט קולנוע ניו זילנדי־אמריקאי מסוגת פנטזיה והרפתקאות אפי משנת 2014 והסרט השלישי והחותם בזיכיון סרטי הפנטזיה מאת פיטר ג'קסון על פי ספרו של ג'.ר.ר. טולקין, "ההוביט" (1937), והוא סרט ההמשך לסרטים "ההוביט: מסע בלתי צפוי" ו"ההוביט: מפלתו של סמאוג", הסרט מהווה הקדמה לסרטי "שר הטבעות"[1][2] ולעיבוד הקולנועי האחרון של ספרות טולקין, זאת לאחר שכריסטופר טולקין ופיטר ג'קסון הגיעו להסדר משפטי לפיו לא ייעשה כל עיבוד נוסף לספרי טולקין לאחר סרטי "ההוביט".

הסרט יצא לבכורה בבתי הקולנוע בארצות הברית ב־17 בדצמבר 2014 ועד מהרה הפך לסרט שובר קופות, כשכבר בסוף השבוע הראשון להקרנתו נצמד לראש טבלת שוברי הקופות והכניס למעלה מ־90 מיליון דולר בארצות הברית ובקנדה, לאחר שהוקרן במהלך השבוע ברחבי העולם וגרף בסך הכול בשבוע הבכורה, למעלה מ־200 מיליון דולר[3]. סך הכול גרף הסרט כ־955 מיליון דולר מהכנסות ברחבי העולם והפך לאחד הסרטים המכניסים ביותר לשנת 2014. היה מועמד לפרס אוסקר על עריכת הסאונד הטובה ביותר ולפרס האקדמיה הבריטית לקולנוע בקטגוריית האפקטים הוויזואליים הטובים ביותר.

הסרט הצליח בקופות והכניס כ־956 מיליון דולר, ואף יצא לאקרנים ב־3D (תלת־ממד), IMAX, דו־ממד ו־HFR 3D[4].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילה, נקרא הסרט "ההוביט: לשם ובחזרה", ובכך שם הסרט היווה זיקה לספר שהותיר בילבו בגינס עבור אחיינו, פרודו בגינס: "לשם ובחזרה, סיפורו של הוביט", וכך גם נקרא הספר במקור "ההוביט, או לשם ובחזרה". ב־24 באפריל החליט היוצר פיטר ג'קסון לשנות את שמו ל"קרב חמשת הצבאות", אשר מתרחש בסרט[5] בדומה לשאר סרטי הסדרה, הוא מתבסס באופן רופף על הספר והנספחים מתוך "שר הטבעות", הסרט עצמו מתבסס על החלק האחרון בספר "ההוביט".

אירוע הבכורה נערך בלונדון ב־1 בדצמבר 2014, על פי הסכם שנחתם בין האחים וורנר לניו ליין סינמה[6], לפיו אירועי הפרמיירה של שלושת סרטי "ההוביט" ייערכו בוולינגטון, לוס אנג'לס ולונדון, בהתאמה[7]. בדומה לשני הסרטים הקודמים בסדרה, הוא צולם בטכנולוגיית צילום של 48 פריימים לשנייה.

הסרט מתמקד במאורעות שמתרחשים באזור ממלכת ארבור, לאחר שהגמדים העירו מרבצו את סמאוג הדרקון שיוצא להשמיד את עיר האגם ואנשיה, זאת על רקע התקרבותם של האורקים לקראת קרב חמשת הצבאות.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המאבק מול הגמדים בהר הבודד, סמאוג יוצא לתקוף את עיר האגם, בעוד צבא אורקים מדול גולדור מונהג בידי אזוג ובולג יוצא למלחמה בבני האדם, בגמדים ובשבטי האלפים, בני הלילית.

בילבו בגינס, תורין וחבורת הגמדים עודנם בתוככי ההר הבודד, כאשר סמאוג הדרקון יוצא לתקוף את עיר האגם. בארד מצליח להימלט מכלאו ולהרוג את סמאוג בעזרת חץ שחור, כאשר אדון העיר מנסה להימלט עם מלאי זהב באמתחתו, אך גופתו של סמאוג נופלת עליו והוא מת. בארד אומר לאנשי העיר כי עקב הרס עיר האגם עליהם להתמקם בעיירה דייל הנטושה. קילי מתוודה באוזני טאוריאל על אהבתו ויוצא בסירה אל ההר הבודד. בהגיעם לשם הם לומדים מבילבו שתורין צינת־אלון איבד את שיקול דעתו בעודו מגלה את הזהב ובחפשו אחר אבן הנזר ארקנסטון הנחשבת לתכשיט המלך וסמל המלוכה של ארבור. טירופו מובילה אותו להורות לגמדים לחסום את השערים ולמנוע מכל אחד מלהיכנס או לעזוב. בילבו יודע על טירופו, ויודע שאם הארקנסטון יגיע לידיו - הטירוף רק יחמיר. לכן, הוא מחביאה בכיסו, כשמתברר שהוא הצליח להשיגה עוד קודם לכן וחשש מלהביאה לתורין.

גנדלף, הכלוא במבצר דול גולדור מחולץ על ידי חברי המועצה הלבנה גלדריאל, אלרונד וסארומן שמבריחים את רפאי הטבעת. כאשר סאורון מנסה לפתות את גלדריאל היא מצליחה להבריחו יחד עם רפאי הטבעת מן המבצר. אף שאלרונד מאמין שיש להזהיר את האנשים החופשיים משיבת הרוע, סארומן אומר לו לקחת את גלדריאל למקום מבטחים בעוד הוא עצמו ינסה לבוא בחשבון עם סאורון. בדיעבד, באירועי הסרטים הבאים, מתברר שהוא לא נלחם בו אלא כרת עמו ברית.

אזוג מגיע לארבור כשהוא לומד מפי בולג שצבא האלפים של ת'רנדויל מגיע אף הוא. אזוג מפקד על בולג לצאת לגונדאבד ולהכין צבא נוסף. בהגיעו לשם, טאוריאל ולגולאס מבחינים בו ובצבא עטלפים הכפוף אליו. כאשר צבאו של ת'רנדויל מגיע אל דייל הוא חובר לבארד במטרה לתקוף את ההר הבודד ולהשיב לעצמו תכשיטים שנגנבו בידי הגמדים לפני זמן רב. בעת ניסיונותיו של בארד לנהל משא ומתן עם תורין, הגמדים מסרבים לשמוע לו וביום המחרת בילבו נותן לבארד את אבן הארקנסטון במטרה שזה יציע אותה לתורין תמורת הזהב שהובטח לאנשי דייל והתכשיטים של האלפים, ובכך למנוע מלחמה בין האלפים לגמדים. כאשר תורין מגלה זאת הוא כמעט שהורג את ההוביט, אך שאר הגמדים מחזיקים במנהיגם בעוד בילבו נמלט מההר אל גנדלף.

חבורת גמדים מגבעות הברזל בהנהגת דיין השני "רגל הפלדה" מגיעים אל ההר ומתכוננים לתקוף את האלפים במחנהו של ת'רנדויל אך אזוג מגיע עם צבאו ותוקף את הגמדים. נוכח האויב המשותף הגמדים והאלפים משלבים כוחות ונלחמים ביחד באורקים. אזוג מורה לצבאו לתקוף את דייל. בארבור, בעקבות הרהורים בלתי פוסקים על התוכחות ששמע מחבריו ומסמאוג, תורין צינת־אלון מתפכח מטירופו ויוצא אל גבעת העורבים עם דוואלין, פילי וקילי כדי להתמודד מול אזוג ולסייע לצבאו של דיין. במקביל, לאחר שטאוריאל נדחית על ידי ת'רנדויל בשל אהבתה לקילי, היא מגיעה לגבעת העורבים על מנת להזהיר את בילבו והגמדים מהגעת צבא תגבורת של אורקים. אך בילבו עד מהרה מאבד הכרתו כאשר תורין נאבק באזוג בעודו נוקם את מותם של פילי וקילי וכשהוא מגן על טאוריאל מפני בולג. לאחר שלגולאס הורג את בולג, מגיעים רדגאסט החום, הנשרים הגדולים וביאורן, שמשתלטים על צבא האורקים ומתגברים עליהם.

כאשר בילבו מתעורר ושב להכרתו הוא מגלה שתורין מתבוסס בדמו לאחר שהצליח להרוג את אזוג והוא נפטר מיד לאחר מכן בעודו מבקש סליחה מההוביט. מעט לאחר מכן ואחרי הקרב, לגולאס עוזב את אביו ויוצא לפגוש את אחד מהדונדאיין, בילבו נפרד מהגמדים הנותרים וחוזר יחד עם גנדלף אל הפלך, אך בהגיעם לגבולות הפלך גנדלף לומד שבילבו מחזיק ברשותו את אחת מטבעות הכוח ולמעשה את הטבעת האחת. סיפורו של בילבו מסתיים עם הגיעו אל מעון באג כשהוא מוצא בני סאקביל־בגינס חומסים את רכושו. הסרט מסתיים ביום הולדתו ה־111 של בילבו, עם בואו של גנדלף לביקור, בדיוק בזמן שסיים לכתוב את הספר "ההוביט: לשם ובחזרה".

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן דמות תיאור הדמות
מרטין פרימן בילבו בגינס הצעיר הוביט צעיר שיצא להרפתקאה עם שלושה עשר גמדים בראשות ת'ורין צינת־אלון ובליווי גנדאלף, כ"פורץ", על מנת לסייע להם להשיב לידיהם את ממלכתם.
איאן הולם הזקן דודו של פרודו, עסוק בכתיבת ספר המתאר את הרפתקאותיו השונות ודמות המספר.
איאן מקלן גנדאלף האפור מיא טוב לב, אשר הגיע מארץ האלים בדמות קוסם זקן וחכם (אחד מבין חמשת האיסטרי). היוזם והמסייע לחבורת הגמדים במסעם אל ההר הבודד.
כריסטופר לי סארומן הלבן המיא החזק ביותר, שבא מארץ האלים, בדמות קוסם ישיש וחכם (אחד מבין חמשת האיסטרי). עומד בראש המועצה הלבנה.
סילבסטר מקוי רדגאסט החום מיא שבא מארץ האלים, בדמות קוסם ישיש וחכם (אחד מבין חמשת האיסטרי). מכונה "המטפל בחיות" בשל חיבתו אליהם ויכולתו לדבר בשפתם. חי ביער־אופל והראשון לגלות את תחיית סאורון בדמות "בעל האוב".
קייט בלאנשט הגבירה גלדריאל הנאווה והאדירה שבאלפים. מלכת יער לות'לוריין. חברת המועצה הלבנה.
לי פייס ת'רנדויל מלך האלפים ואדון יער־אופל.
אורלנדו בלום[8] לגולס ת'רנדוילין נסיך יער־אופל; בנו של ת'רנדויל.
אוונג'לין לילי טאוריאל[9] אלפית מיער־אופל, המצויה במשולש אהבה עם הגמד קילי ולגולאס.
הוגו ויבינג האדון אלרונד חצי־אלף שבחר בחיי האלמוות (בשונה מאלרוס אחיו). שר ומנהיג האלפים הנעלים של ריוונדל, חבר המועצה הלבנה.
ריצ'רד ארמיטאג' תורין צינת־אלון בנו של ת'ראיין, נכדו של ת'רור והטוען לכס מלכות ארבור, "בטן ההר".
גראהם מק'טאוויש דוואלין גמד־לוחם.
קן סטוט באלין גמד ונאמנו של ת'ורין.
איידן טרנר קילי גמד, דודנו של ת'ורין. מאוהב בטאוריאל. נרצח בידי בולג.
דין או'גורמן פילי גמד, דודנו של ת'ורין. נרצח בידי אזוג.
מארק הדלו דורי גמד.
ג'ד ברופי נורי גמד.
אדם בראון אורי גמד.
ג'ון קאלן אוין גמד.
פיטר המבלטון גלוין גמד. אביו של גימלי.
ויליאם קירצ'ר ביפור גמד.
ג'יימס נסביט בופור גמד.
סטיבן האנטר בומבור גמד שמן למדי.
בילי קונולי דיין השני, רגל־הפלדה גמד. ממנהיגי צבא הגמדים שבאו מגבעות הברזל על מנת לסייע לת'ורין וחבורתו בקרב חמשת הצבאות.
מנו בנט אזוג "האורק החיוור". מנהיג האורקים, ומי שצד אחר תורין צינת־אלון וחבורתו.
ג'ון טוי בולג בנו של אזוג
בנדיקט קאמברבאץ' "בעל האוב" דמות מסתורית ואפלה אשר העלה מן המתים את המלך המכשף של אנגמר.
סמאוג דרקון גדול אדום וענק וחזק במיוחד המסוגל לדבר. הוא בעל כנפיים עבות וענקיות וציפורניים גדולות כלהב שהגיע מצפון הארץ התיכונה והשתלט על ההר הבודד ועל אוצרות הזהב שבו ומאיים על עיר הגמדים ארבור. סמאוג הוא הנבל הראשי של הסרט ושל טרילוגיית סרטי "ההוביט" ולצד סמאוג, בעל האוב המתגלה כסאורון שכלל וכלל אינו משתף פעולה עם הדרקון אבל נחשב לנבל תומך כמו אזוג ובולג.
מייקל פרסברנדט ביאורן משנה עור, הוא יכול להחליף את צורת גופו החיצונית לצורת חייה, ובדרך כלל הופך מגבר לדוב. נלחם בקרב חמשת הצבאות.
לוק אוונס בארד הקשת מאנשי אסגארות'. קטל את הדרקון סמאוג.
צוות השחקנים, הבמאי והמפיקה באירוע הצגת הסרט בקומיקון סן דייגו, יולי 2014

הפקה, הפצה ושיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקת סרטי הטרילוגיה כולה נעשתה בלוח זמנים מאוד מקוצר והם הופקו אחד אחרי השני, כאשר הצילומים החלו במאי 2012 והושלמו ביולי 2012. במרץ 2013 נעשו צילומי השלמה נוספים והצילומים עבור "ההוביט: מפלתו של סמאוג" ו"ההוביט: קרב חמשת הצבאות" הושלמו סופית ביולי 2013. הליכי פוסט־פרודקשן והעיבוד הממוחשב הושלמו ב־19 בנובמבר 2014[10].

כאמור, הסרט נקרא תחילה "ההוביט: לשם ובחזרה". באפריל 2014 פיטר ג'קסון הצהיר כי לאחר צפייה עם מפיקי אולפני האחים וורנר בגרסה לא־ערוכה של הסרט השלישי בסדרה, הוחלט לשנות את שם הסרט ולקרוא לו "ההוביט: קרב חמשת הצבאות". בכנס קומיקון 2014, שנערך ביולי 2014, נחשף הטיזר טריילר לסרט. כמו כן, פורסמו שתי כרזות רשמיות לסרט[10].

בדומה למה שאירע לשני הסרטים הקודמים בסדרה, עותק בגרסת DVDScreen כבר היה לנגיש להורדה פיראטית החל מתחילת ינואר 2015, מעט יותר מחודש לאחר עליית הסרט לאקרנים, מה שהפך אותו לסרט הראשון שהודלף באיכות סבירה לרשת בשנת 2015.

באוקטובר 2015 הסרט הוקרן בקולנוע שוב בגרסה המורחבת שלו באירוע שאורגן על ידי Fathom Events. גרסה זו כללה תוספות חדשות, טון אפל יותר וסיווג R בסך כולל של 20 דקות נוספות.

מדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה הקולנועית של הסרט בבלו־ריי, בבלו־ריי 3D וב־DVD פורסמה במרץ 2015, כאשר באוקטובר 2015 יצאה המהדורה המורחבת.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההוביט: קרב חמשת הצבאות
פסקול מאת הווארד שור
יצא לאור דצמבר 2014
סוגה סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט פנטזיה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים WaterTower Music, Decca Records
הפקה פיטר ג'קסון, מרק אורדסקי, פראן וולש, קרולינה קנינגהם עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית אלבומים של הווארד שור
ההוביט: מפלתו של סמאוג
(2013)
ההוביט: קרב חמשת הצבאות
(2014)
שר הטבעות: אחוות הטבעת
(2001)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בהתאם לחוזה חתום, הווארד שור נטל חלק בהלחנת הפסקול, לאחר שכבר הלחין את הפסקול לסרטי "שר הטבעות" והסרטים הקודמים בסדרת "ההוביט". הפסקול לסרט מתחלק לשני חלקים וכולל את הגרסה התקנית והגרסה המיוחדת. הפסקול הוקלט בקונסרבטוריון של אוקלנד, באוקלנד שבניו זילנד בסיוע התזמורת הסימפונית של ניו זילנד.

את שיר הנושא "פרידה אחרונה" הלחין וביצע בילי בויד, שביצע גם אחד משירי הנושא ("קצה הלילה") ל"שר הטבעות: שיבת המלך".

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסק אחד[עריכת קוד מקור | עריכה]
מס' שם משך
1. Fire and Water 5:57
2. Shores of the Long Lake 4:01
3. Beyond Sorrow and Grief 4:11
4. Guardians of the Three 5:47
5. The Ruins of Dale 3:39
6. The Gathering of the Clouds 5:52
7. Mithril 3:08
8. Bred for War 3:19
9. A Thief in the Night 4:14
10. The Clouds Burst 4:12
11. Battle for the Mountain 4:38
דיסק שני[עריכת קוד מקור | עריכה]
The Darkest Hour
מס' שם משך
1. The Hidden Valley 3:50
2. Sons of Durin 4:23
3. The Fallen 4:56
4. Ravenhill 5:47
5. To the Death 7:22
6. Courage and Wisdom 5:09
7. The Return Journey 4:16
8. There and Back Again 4:19
9. The Last Goodbye performed by Billy Boyd 4:05
10. Ironfoot 6:11
11. Dragon-Sickness 3:51
12. Thrain 3:24

מועמדויות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בפרס הסרט המרגש ביותר בפסטיבל הסרטים בהארטלנד (Heartland Film Festival) והיה מועמד לפרס אוסקר על עריכת הסאונד הטובה ביותר ולפרס האקדמיה הבריטית לקולנוע בקטגוריית האפקטים הוויזואליים הטובים ביותר.

הסרט היה מועמד לפרס אמפייר בחסות מגזין הקולנוע אמפייר בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, השחקן הטוב ביותר לריצ'רד ארמיטייג' וסרט המדע הבדיוני/פנטזיה הטוב ביותר.

הסרט גם היה מועמד לפרס סאטורן בשבע קטגוריות שונות:התסריט הטוב, סרט הפנטזיה הטוב ביותר, שחקן המשנה ושחקנית המשנה, המוזיקה הטובה ביותר, האיפור והאפקטים הוויזואליים הטובים ביותר וזכה בשניים מהם: סרט הפנטזיה הטוב ביותר ושחקן המשנה הטוב ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "ההוביט: עכשיו, סופית - טרילוגיה
  2. ^ הוכרזו שמות הסרטים בסדרת "ההוביט"
  3. ^ The Hobbit: The Battle of the Five Armies, בוקס אופיס מוג'ו
  4. ^ HFR -‏ High Frame Rate היא שיטה שמבטיחה קצב תחלופה של 48 פריימים בשנייה לעומת 24 פריימים כמקובל, מה שמעניק תנועה חלקה וריאליסטית יותר לסרט.
  5. ^ Peter Jackson retitles Hobbit Finale, מתוך אתר Deadline,‏ 24 באפריל 2014
  6. ^ No Welly premiere for second Hobbit film
  7. ^ ‘Hobbit: DOS’ world premiere to be heard in Dolby Atmos, nobody is surprised
  8. ^ אורלנדו בלום מבוגר בשנתיים מהשחקן לי פייס, שמגלם את אביו בסרט.
  9. ^ דמותה של טאוריאל היא דמות מקורית, פרי מוחם של התסריטאים, והיא אינה מופיעה כלל בספרות טולקין. התסריטאים נטלו חירות ספרותית על מנת להצדיק את השתתפותה של אוונג'לין לילי בסרט ולייצר סביבה קו עלילה ייחודי.
  10. ^ 1 2 אורון שמיר, עכבר העיר, איך מתכוננים בעולם לסיום של ההוביט?, באתר הארץ, 14 בדצמבר 2014