ההולנדי המעופף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"ההולנדי המעופף", ציור מאת אלברט ריידר

על פי אגדות עממיות, ההולנדי המעופףהולנדית: De Vliegende Hollander) היא ספינת רפאים שחייבת לשוט באוקיינוס לנצח ללא יכולת לחזור הביתה. בדרך כלל נראית הספינה ממרחק רב, לעיתים מנצנצת באור רפאים. אם תנסה ספינה אחרת ליצור עימה קשר, ינסה צוות ההולנדי המעופף להעביר דרכה קשר לאנשים על היבשה אשר נפטרו מזמן.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאגדת ההולנדי המעופף נוסחים רבים. לפי גרסה אחת האגדה היא הולנדית במקורה, בעוד שגרסה אחרת גורסת שהיא מבוססת על המחזה האנגלי בעל אותו השם שנכתב בשנת 1826 על ידי אדוארד פיצבול, ועל הרומן "ספינת הרפאים" (The Phantom Ship) אשר פורסם בשנת 1837 על ידי פרדריק מריאט, שמאוחר יותר עובד לסיפור ההולנדי "Het Vliegend Schip" (הספינה המעופפת) על ידי הכומר ההולנדי א.ה.ס רומר (A.H.C. Römer). גרסאות אחרות טוענות שהאגדה מבוססת על האופרה מאת ריכרד וגנר. גרסה נוספת טוענת שהאגדה מבוססת על סיפור בשם "The Flying Dutchman on Tappan Sea" מאת וושינגטון אירווינג שפורסמה בשנת 1855.

לפי מספר מקורות, הקפטן בן המאה ה־17 ברנרד פוק (Bernard Fokke), אשר היה מפורסם במסעותיו המהירים מהולנד לאי ג'אווה (שבאינדונזיה) ועל כן נחשד בכריתת ברית עם השטן, הוא קפטן ספינת "ההולנדי המעופף". לפי מקורות מסוימים בגרסה ההולנדית של הסיפור, נקרא הקפטן Falkenburg. בגרסה של מריאט נקרא הקפטן Vanderdecken (שם שפירושו "על הסיפון"), בעוד שבגרסתו של אירווינג נקרא הקפטן Ramhout van Dam. המקורות חלוקים בדעתם האם ההולנדי המעופף הוא שם הספינה, או כינוי לקפטן שלה.

על פי מרבית הגרסאות, נשבע הקפטן שהוא לא ייסוג מפני הסערה, אלא ימשיך בניסיון להקיף את כף התקווה הטובה גם אם המסע יימשך עד יום הדין. לפי גרסאות אחרות, התרחשו על הסיפון פשעים נוראים, או שהצוות לקה במגפה ולא הורשה לעגון באף נמל עקב כך. מאז, על הספינה ועל צוותה נחרץ להפליג לנצח, ולעולם לא להתקרב לחוף. לפי מספר גרסאות הדבר אירע בשנת 1641 בעוד שבגרסאות אחרות השנה היא 1680 או 1729.

רבים שמו לב לדמיון הרב בין אגדת ההולנדי המעופף לבין הסיפור הנוצרי העממי על היהודי הנודד. עובדה זו אף הוזכרה על ידי היינריך היינה. במחזה של פיצבול, מורשה הקפטן לרדת לחוף כל מאה שנה על מנת לחפש אישה כדי לחלוק עימה את גורלו. באופרה של וגנר מדובר על תקופה של שבע שנים.

אנשים רבים דיווחו על כך שראו את ההולנדי המעופף. הדיווחים החלו משנת 1835 והדיווח האחרון היה בשנת 1942 ליד קייפטאון, דרום אפריקה. מאז לא היו דיווחים נוספים על ההולנדי המעופף.

אזכורים תרבותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בחיל הים קיימת ספינת בט"ש שכינויה "ההולנדי המעופף"

אזכורים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ההולנדי המעופף בוויקישיתוף