ההרפתקה הקליפורנית של דיסני

ההרפתקה הקליפורנית של דיסני
פסגת גריזלי - סמל הפארק
פסגת גריזלי - סמל הפארק
מיקום אנהיים, קליפורניה, ארצות הברית
תאריך פתיחה 8 בפברואר 2001
אתר נופש אתר הנופש דיסנילנד
תמה קליפורניה
מפעיל חברת וולט דיסני
אתרי מפעיל נוספים וולט דיסני
קואורדינטות 33°48′28″N 117°55′09″W / 33.807778°N 117.919167°W / 33.807778; -117.919167
אתר אתר הנופש דיסנילנד
(למפת אנהיים רגילה)
 
ההרפתקה הקליפורנית של דיסני
ההרפתקה הקליפורנית של דיסני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פארק ההרפתקה הקליפורנית של דיסניאנגלית: Disney California Adventure Park) הוא פארק שעשועים של חברת וולט דיסני המצוי באתר הנופש דיסנילנד באנהיים שבקליפורניה בקרבת פארק השעשועים דיסנילנד. האתר נפתח ב-8 בפברואר 2001.

התמה של הפארק היא ההיסטוריה והגאוגרפיה של מדינת קליפורניה שבארצות הברית. הכוונה המקורית של מתכנני הפארק הייתה לבנות פארק שעשועים שיגרום למבקרים לחשוב שהם מבקרים בגלויות של קליפורניה. חלקים שונים בפארק תוכננו כהעתק של אתרים במדינת קליפורניה, כך למשל, בכניסה לפארק חולף המונורייל מעל העתק מוקטן של גשר שער הזהב.

הפארק משלב בתוכו את התוכניות לבניין וסטקוט - גרסה של פארק השעשועים אפקוט, ומנצל את השטחים שיועדו לבניית פארק זה.

פתיחת הפארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת פתיחת הפארק, ב-8 בפברואר 2001, בטקס הפתיחה, הקדיש מנכ"ל חברת וולט דיסני מייקל אייזנר את הפארק "לחולמים מהעבר, לתושבים המקומיים, למגלים, למהגרים, לטייסים, ליזמים ולבדרנים אשר בנו את מדינת הזהב." והוסיף ואמר: "אנו מצדיעים לדור חדש של חולמים היוצרים את פלאי העתיד - ממסך הכסף למסך המחשב, ומהאדמות הפוריות ועד קצווי החלל. ההרפתקה הקליפורנית של דיסני חוגגת את העושר והשונות של קליפורניה - אדמתה, אנשיה, הרוח שלה, ומעל לכל החלומות שהיא השראתם".

מבנה הפארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחוב בואנה ויסטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחוב הנועד לשמש את הפארק כפי שהרחוב הראשי של ארצות הברית משמש את יתר הפארקים של החברה. הרחוב מעוצב בסגנון לוס אנג׳לס בשנות ה-20 של המאה ה-20, במטרה להמחיש את הגעתו של וולט דיסני לעיר לראשונה, בזמן שהקים את החברה בברבנק. הרחוב, בדומה לרחובות בפארקים האחרים, מציע אף הוא חנויות, מסעדות ואף מציג בו תהלוכות.

מזח פיקסאר ופארק גני העדן (מזח גן העדן לשעבר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור רציף פרדייס הוא האזור המרהיב ביותר בפארק בשל צבעוניותו המתקנים הגדולים שבו. הפארק מחולק לשני חלקים - רציף קליפורניה, המבוסס על הרציפים בסנטה מוניקה ובעיקר רציף סנטה מוניקה וכן סנטה קרוז ובעיקר רציף סנטה קרוז. ברציף ישנו גלגל ענק (המכונה גלגל השמש, אשר בהמשך הפך לגלגל הכיף של מיקי וכיום נקרא הגלגל של פיקסאר), רכבת הרים - רכבת סופר על (לשעבר קליפורניה צועקת) וכן סחרחרת על שם ג׳סי מסדרת הסרטים צעצוע של סיפור.

חלקו השני של הרציף הוא "כביש 66" העובר דרך "המדבר הקליפורני" ובו המתקנים מדוזות קופצות, הזפיר המוזהב ושגעון מלהולנד.

ב-23 ביוני 2018, הרציף עבר מיתוג מחדש כרציף פיקסאר ופארק גני פרדייס, המבוסס על הדמויות מסרטי פיקסאר.

המתקנים המצויים באזור זה כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל, במקום נמצאות מסעדות, כדוגמת הכלבים הכועסים וארמון העופות וחנויות כגון החומר המתוק של בינג בונג.

כמו כן, המופע המוביל את האזור נקרא עולם הצבע.

המדינה המוזהבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור זה של הפארק מציג למבקרים את אזורי מדינת קליפורניה. האזור מחולק לשלושה אזורי משנה, וכן מציג את חלומות מוזהבים - סרט המתאר את ההיסטוריה של קליפורניה. בשנת 2012, האזור התפרק ושלושת אזורי המשנה הפכו לאזורים בפני עצמם.[2] בשנת 2015, הוחלט כי אזורי פסגת הגריזלי ומגורי הקונדור יתמזגו בחזרה[3].

מגורי קונדור[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור זה מצוי הסימולטור דואים מעל קליפורניה המדמה נסיעה בדאון מעל אזורי המדינה. מתקן זה הוא אחד המתקנים הפופולריים ביותר בפארק השעשועים.

פסגת גריזלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזור המיוער של פסגת גריזלי כולל את מתקן נהר גריזלי - הזורם סביב פסגת גריזלי. הנהר הוא מתקן האשדות המהיר והארוך ביותר בעולם, והפרשי הגבהים בו הם מעל 10 מטרים. כמו כן מצוי באזור זה המסלול האתגרי קניון העץ האדום (Redwood Creek Challenge Trail), ותיאטרון המציג מופע עם דמויות הסרט אחי הדב.

המתקנים המצויים באזור זה כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור זה קיימת מסעדת גריל ושתי חנויות

רציף האוקיינוס השקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

רציף האוקיינוס השקט מבוסס על אזור קנרי רו שבמונטריי בקליפורניה, כפי שהוא מתואר בספריו של הסופר ג'ון סטיינבק (כמו כן מזכיר האזור את רציף הדייגים בסן פרנסיסקו).

רציף זה כולל מספר מסעדות, מפעל לייצור טורטיות ומאפייה המייצרת לחם חמוץ עם רוזי אודונל וקולין מוקרי המנחים את הביקור במפעל על מסכי הטלוויזיה. כמו כן, בשנת 2008, נבנה בניין תערוכות שנועד לתת למבקרים הצצה לעבודותיהם של דמיונאי החברה[4]

אתר הצילומים של סרטי הוליווד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר הצילומים של סרטי הוליווד (Hollywood Pictures Backlot) משחזר את רחובות הוליווד ואולפני ההסרטה. באזור זה נמצא מתקן מגדל האימה של גבול הדימדומים הזהה למתקן באולפני דיסני אם ג'י אם (שבהמשך שונה לשומרי הגלקסיה - המשימה: לברוח!), וכן מתקן מפלצות בע"מ! מייק וסאלי באים לעזרה המתבסס על הסרט מפלצות בע"מ.

תיאטרון היפריון בן 2,000 המושבים מציג מחזמר המבוסס על הסרט לשבור את הקרח.

מתקנים המצויים באזור זה כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה פנורמית של הרציף.

מתקנים שפעלו באזור זה בעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו כן, בעבר היו מופעים כדוגמת: מסיבת התה המשוגעת ואלקטרוניקה. כמו כן, בדומה לרציף פיקסאר וגני פארדייס, פועלות חנויות ומסעדות רבות.

סמל רציף פרדייס בחזית הלולאה של רכבת ההרים "קליפורניה צועקת".

ארץ המכונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור המבוסס על סדרת סרטי מכוניות. האזור נפתח ב-15 ביוני 2012, כחלק מהרעיון להרחיב את הפארק ומכיל הדמיה של עיירת רדיאטור ספרינגס מהסרט הראשון.[5] האטרקציה העיקרית במתחם היא מרוצי רדיאטור ספרינגס, אשר מהווה מעין העתק למתקן דומה באפקוט - טסט טרק.

מתקנים המצויים באזור זה כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתקנים שפעלו באזור זה בעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הצמיגים המעופפים של לואיג'י

כמו כן, פועלות במתחם שלוש מסעדות ושלוש חנויות.

אזורים עתידיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמפוס של הנוקמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור המבוסס על דמויות מארוול אשר הוכרז במהלך כנס דיסני D23 בשנת 2017. בין היתר, יקום מתקן ספיידרמן חדש במקום קשה להיות חרק![6]. יריית הפתיחה לאזור זה הייתה המתקן שומרי הגלקסיה - המשימה: לברוח! אשר נפתח בשנת 2017 למרגלות מגדל האימה של אזור הדמדומים (וכך בעצם מחליף אותו, תוך שהוא שומר על המכניקה המקורית של המגדל)[7] המבוסס על דמויות סדרת סרטי שומרי הגלקסיה. במקור, האזור היה אמור להיפתח ב-18 ביולי 2020, אך בשל מגפת הקורונה, הפתיחה נדחתה ל-2021, ברגע שיתאפשרו התקהלויות ללא הגבלה[8][9].

אזורי עבר בפארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ החרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ זו הכוללת את המתקנים "רכבת הצ'ו צ'ו של היימליך", "היריד של פליק", "קשה להיות חרק!" (שנסגר ב-19 במרץ 2018) ו"חוות העמק הפורה" מבוססת על סרטם של אולפני דיסני ופיקסאר "באג לייף".

האזור נסגר ב-5 בספטמבר 2018, לטובת אזור חדש אשר ייקרא הקמפוס של הנוקמים (על שם סדרת סרטי הנוקמים) אשר ייפתח במהלך 2020

[10]

מופעים ואירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לדיסנילנד, גם פארק זה מציע מופעים ואירועים. במקביל, בפארק מסתובבות דמויות החברה באזורים שונים. האירועים השנתיים שיש בפארק הם אירועי החגים, אשר בהם הפארק מתקשט בהתאם לתקופה בה חל החג בדומה לפארקים האחרים של החברה[11][12]. מדי שנה, החל משנת 2006 (כשבין לבין הייתה הפוגה בין השנים 2011-2015), מתקיים בפארק פסטיבל יין ואוכל, אשר בו חוגגים את הפסטיבל השנתי של קליפורניה, אשר מתרחש באביב.

מלבד זאת נערכת בפארק מדי ליל כל הקדושים, מסיבת ליל כל הקדושים של מיקי.

פופולריות נמוכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף התקוות הגבוהות שנתלו בפארק, מספר המבקרים ביום הפתיחה היה נמוך מהמצופה.

במהלך שנת 2003 גדל מספר המבקרים ב-13% (הפארק היה היחידי מפארקי השעשועים בקליפורניה שהגידול במספר המבקרים בו עלה על 10%) אולם ככל הנראה העלייה במספר המבקרים נבעה מהעסקה שהוצאה למבקרים (כרטיס משולב לשני הפארקים - פארק ההרפתקה הקליפורנית ודיסנילנד, באותו מחיר).

בשנת 2004 הייתה עלייה של 6% במספר המבקרים, וביקרו בו 5.6 מיליון מבקרים. בניית מגדל האימה של גבול הדימדומים הייתה תמריץ עיקרי של המבקרים לבקר בפארק ועם השנים כמות המבקרים הלכה וגדלה. כמו כן, בשנת 2019, הפארק דורג במקום ה-12 בדירוג העולמי[1]. על אף מספר המבקרים הגבוה יחסית, זהו הפארק של חברת וולט דיסני בו ביקרו מספר המבקרים הנמוך ביותר.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות רבות הועלו כנגד הפארק ומתקניו לאחר פתיחתו.

התמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורת העיקרית כנגד התימות (הרעיונות המרכזיים שעל בסיסם בנויים מתקני הפארק ומראהו), שהוא אינו מקורי או מעניין. מאחר שמרבית מבקרי הפארק הם תושבי קליפורניה, הרי שלהקמת פארק המציג את אזורי המדינה השונים חיסרון שיווקי. התשובה של מתכנני הפארק לטענה זו, היא כי הפארק אינו בא לייצג את קליפורניה האמיתית אלא את הרעיון של העבר האידיאלי של המדינה - כפי שנראתה למבקרים בה בעבר מבעד עיני תיירים המבקרים במקום.

ביקורת נוספת היא שהפארק אינו מאפיין את פארקי דיסני (היינו הפארק אינו "אידיאלי" מספיק). התשובה לביקורת זו היא שביקורת זו הוטחה גם בפארק אפקוט לאחר הקמתו בשנת 1982 וכיום הפארק הוא אחד הפופולריים ביותר.

ביקורת שלישית היא ההיקף הגדול המתקנים אשר מבוססים על רעיונות ההיסטוריים - ההיסטוריה של קליפורניה היא דבר ידוע וקבוע - וכמות האטרקציות שניתן ליצור ממנה מוגבל ביותר, כמו כן יצירתיות יכולה להוביל לאי דיוק היסטורי.

מתן דגש על חנויות ומסעדות ולא על מתקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת עיקרית נגד הפארק הייתה הכמות הנמוכה יחסית של מתקנים בפארק ביחס לכמות המסעדות והחנויות הרבה שבפארק. הסיבה למספר המועט של מתקנים היא התקציב הנמוך יחסית בו נבנה הפארק (20% פחות מהמקובל בפארקי דיסני בהתאם לסדר הגודל של הפארק). בשל כך הושם דגש בעת בניית הפארק לחלקיו "המפיקים הכנסה" - היינו חנויות ומסעדות, והפחיתו בחלקים לא מניבים (המתקנים) - אף שהמתקנים הם הסיבה לביקור בפארק השעשועים.

בפארק השעשועים כמחצית ממספר המתקנים בפארק דיסנילנד הסמוך (בו 60 מתקנים).

הבדל נוסף בין הפארק לפארק דיסנילנד הסמוך - במסעדות שבפארק מגישים משקאות אלכוהוליים.

מחירי כניסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקרות עיקרית שהוטחה בפארק הייתה בגין מחיר הכניסה הגבוה שלו. המחיר היה זהה למחיר הכניסה לפארק דיסנילנד הסמוך, בו היה מספר מתקנים כפול. בשל הפופולריות הנמוכה של הפארק לאחר פתיחתו, הורדו מחירי הכניסה לפארק בפועל (באמצעות מתן כרטיס חינם לדיסנילנד למי שמבקר בפארק).

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לפארק דיסנילנד הסמוך בו אמצעי תחבורה רבים המסיעים את המבקרים ברחבי הפארק, בפארק ההרפתקה הקליפורנית אין אמצעי תחבורה (אולם הפארק קטן בשיטחו, דבר המאפשר הליכה בכל אזוריו מבלי מאמץ רב).

מתקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת רבה הוטחה במתקנים השונים בפארק. המתקנים באזור רציף פרדייס הם מתקנים האופייניים לפארקי שעשועים רבים אחרים, כגון פארק ששת הדגלים, ולא ייחודיים לפארקים של דיסני. המבקרים טענו שהמתקנים נראים ג'נריים ובלי ייחוד. חלק מהמתקנים (כגון שיגעון מלהולנד) הם אכן ג'נריים ונקנו עבור הפארק (לא נוצרו במיוחד עבורו).

התשובה לביקורת זו היא שאזור של הפארק בא ליצור נוסטלגיה לרציף שעשועים מתחילת המאה, ועל כן מתקנים ג'נריים הם חלק מיצירת נוסטלגיה זו.

אחד המתקנים בפארק - "לימוזינת הכוכבים" אשר נועד לתאר מסע של כוכבים המבקרים בהוליווד כלל מספר בדיחות פנימיות שלא הובנו על ידי המבקרים, והמתקן נסגר עד מהרה.

המופע שהוצג עם פתיחת הפארק בתיאטרון היפריון נחשב כישלון, והוחלף עד מהרה במופע אחר.

מתקנים לילדים קטנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת פתיחת הפארק היו בו מספר מועט של מתקנים לילדים קטנים (בניגוד לפארק דיסנילנד הסמוך). מרבית המתקנים המיועדים לילדים קטנים מצויים היום באזור ארץ החרקים (למעט שני מתקנים לילדים קטנים המצויים מחוץ לאזור זה- "מפלצות בע"מ! מייק וסאלי באים לעזרה" וכן "המדוזות הקופצות"). תכנון זה הביא הן לתשבחות (ההורים יכולים להישאר באזור אחד בשעה שילדיהם משחקים) והן לביקורות (מאותה סיבה בדיוק).

התשובה לביקורת זו היא שהפארק מיועד בעיקר למבקרים מבוגרים ולא לילדים.

שינויים שנעשו בפארק לאור הביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז פתיחת הפארק ובעקבות הביקורות בו נעשו בפארק שינויים רבים. חלקים גדולים מאזור אולפני ההסרטה של הוליווד נסגרו, ונפתחו במקום מספר מתקנים המאפיינים יותר את פארקי דיסני ופחות את קליפורניה - כגון ארץ החרקים המבוססת על הסרט קשה להיות חרק! (שנסגרה ב-2018).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Laughing Place Disney Newsdesk, Inside Out Emotional Whirlwind Ride to Open in 2019, LaughingPlace.com, ‏2018-06-22 (באנגלית)
  2. ^ Eight Lands to Explore at the Expanded Disney California Adventure Park This Summer, Disney Parks Blog (באנגלית)
  3. ^ Disney California Adventure face-lift continues with rethemed land, Los Angeles Times, ‏2015-03-12 (באנגלית)
  4. ^ Disney’s Blue Sky Cellar puts guests in the minds of Imagineers, Orange County Register, ‏2012-06-14 (באנגלית)
  5. ^ Taking a Tour of Cars Land, Buena Vista Street and Carthay Circle Theatre - Opening June 15 at Disney California Adventure Park, Disney Parks Blog (באנגלית)
  6. ^ Tom Corless, BREAKING: Full Attraction, Restaurant, & Store Lineup Revealed for MARVEL Super Hero Land at Disneyland Resort, wdwnt.com (באנגלית)
  7. ^ Tower of Terror to get superhero makeover at Disney California Adventure Park, Los Angeles Times, ‏2016-07-24 (באנגלית)
  8. ^ פארק "קמפוס הנוקמים" יפתח בקליפורניה ב-2021, באתר גיקלואיד, ‏2021-01-06
  9. ^ Disney confirms 2021 opening date for Marvel’s Avengers Campus, Orange County Register, ‏2021-01-04 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Disneyland adding new Marvel attractions; replacing 'a bug's land', ABC7 Los Angeles, ‏2018-03-21 (באנגלית)
  11. ^ Disney Festival of Holidays, Disneyland (באנגלית)
  12. ^ 16 best food, drinks to try at Disney California Adventure’s new Festival of Holidays, Orange County Register, ‏2016-11-23 (באנגלית)