הוקי קרח ברוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משחק הוקי קרח ברוסיה.

ההוקי קרח ברוסיה הוא אחד מענפי הספורט הפופולריים ביותר במדינה לצד הכדורגל והכדורסל.

תולדות ההוקי קרח הרוסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הולדתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נהוג לתארך את הולדתו של ההוקי קרח ברוסיה ל-22 בדצמבר 1946, כאשר החלה אליפות ברית המועצות בהוקי קרח, אולם משחקים לא רשמיים התקיימו כבר ב-1910.

ההוקי קרח באימפריה הרוסית נוהל על ידי איגוד ההוקי קרח הכל רוסי (Всероссийский хоккейный союз) שהתקבלה ב-1911 לפדרציית ההוקי קרח הבינלאומית. יחד עם זאת, החברות היקרה בנציגות הבינלאומית לא נמשכה זמן רב והאיגוד פורק עם פרוץ המהפכה הרוסית.

ההוקי קרח הסובייטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הבינלאומי הראשון על אדמת רוסיה נערך ב-1932, במוסקבה, בין קבוצת פיכטה הגרמנית וצסק"א המקומית. צסק"א התבררה כחזקה יותר, אף שרק החלה את צעדיה הראשונים כמועדון הוקי קרח. בשנת 1950 קבוצה חזקה של חיל האוויר הסובייטי נספתה כמעט כולה בתאונה אווירית בדרך למשחק ליגה.

בסתיו 1953, פדרציית ההוקי הסובייטית התקבלה לפדרציה הבינלאומית להוקי קרח וב-1954 הנבחרת הסובייטית נטלה חלק באליפות העולם בהוקי קרח בסטוקהולם ונפגשה לראשונה למשחק מול הנבחרת הקנדית אותה ניצחה 7:2, אותו ניצחון העניק לנבחרת הסובייטית את התואר הראשון שלה כאלופת העולם בהוקי קרח. שנתיים אחר כך זכתה הנבחרת במדליית זהב באולימפיאדת החורף. הנבחרת הסובייטית ניצחה גם ברוב אליפויות העולם מאז - בסה"כ היא זכתה ב-22 אליפויות העולם עד להתפרקות ברית המועצות בשנת 1990.

באליפויות ברית המועצות הורגשה דומיננטיות של קבוצות ממוסקבה. קבוצות אלו זכו בכל האליפויות ורק במספר בודד של מדליות זכו קבוצות מלנינגרד, קייב, צ'ליאבינסק, קייב וריגה - מדליה בודדת לכל אחד מהקבוצות.

ההוקי קרח הרוסי בעת החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצניחה החופשית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פירוק ברית המועצות פורקה גם הנבחרת הסובייטית בהוקי קרח. האליפות נחלשה מאוד כאשר כוכבי הליגה הרוסית עברו ל-NHL בגלל הכסף הגדול, והישגה הראשון של הנבחרת הרוסית היה זכייה באליפות העולם בהוקי קרח ב-1993 שהיה הישגה היחיד במשך תקופה ארוכה. המפלה הגדולה ביותר לנבחרת הרוסית הייתה אליפות העולם בהוקי קרח בשנת 2000 שנערכה בסנקט פטרבורג, בטורניר הביתי הנבחרת הרוסית סיימה במקום 11 המשפיל. אז גם החלו השיחות על רפורמה אפשרית בליגת ההוקי קרח הרוסית, מה שהוביל להקמת ליגת ההוקי הקונטיננטלית. בניגוד לכדורגל והתקופה הסובייטית, הוקי קרח מפותח כיום לא רק במוסקבה אלא גם בערי שדה רבות.

התחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנבחרת הרוסית החלה להתחזק משמעותית עם תחילת המאה ה-21, חברת גזפרום נטלה בכך חלק פעיל כשהייתה לנותנת החסות הרשמית של אליפות רוסיה בהוקי קרח. באליפות העולם ב-2007 הנבחרת הרוסית העפילה לחצי הגמר, שנה לאחר מכן זכתה הנבחרת בטורניר והייתה לאלופת העולם בהוקי קרח, אחרי שניצחה את הנבחרת הקנדית בגמר. ב-2009, שוב נערך משחק הגמר בין רוסיה לקנדה ובפעם השנייה ברציפות זכו בטורניר אחרי ניצחון על הקנדים. ב-2010, שוב העפילו הרוסים לגמר, הפעם מול צ'כיה שהראתה נחישות יוצאת מן הכלל וגברה על הרוסים. למרות התבוסה, שמרה הנבחרת הרוסית על מעמדה כנבחרת ההוקי קרח הטובה ביותר בעולם.

באליפות 2011 גברו הרוסים על הקנדים ברבע הגמר - אך הפסידו לפינים בחצי הגמר ונפגשו עם הצ'כים במשחק על המקום השלישי, בו הפסידו הרוסים וסיימו במקום הרביעי בטורניר.

ב-2008 הוקמה ליגת ההוקי הקונטיננטלית הנחשבת לליגת ההוקי קרח הטובה באירופה ומאגדת קבוצות הוקי קרח מרוסיה, בלארוס, קזחסטן, לטביה וסלובקיה. בספטמבר 2011 ספג ההוקי קרח ברוסיה מכה קשה מאוד עם התרסקות טיסת RA-42434 שעליה שהו כל שחקני ואנשי קבוצת ההוקי קרח לוקומוטיב ירוסלבל.

תחרויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 2018 מתקיימות התחרויות הבאות:

בליגות KHL ו-VHL השתתפו ומשתתפות גם קבוצות הוקי קרח מאירואסיה כדוגמת בלארוס, הונגריה, קזחסטן, לטביה, ליטא, מולדובה, סלובקיה, אוקראינה, קרואטיה ופינלנד. נוסף לזה ישנן גם:

  • ליגת ההוקי לצעירים, ליגת מילואים לקבוצות נוער. ליגת הנוער הבכירה במזרח אירופה מאז 2010.
  • טורניר NMHL, ליגת המשנה לנוער.

בנוסף יש ברוסיה ליגה חובבנית המכונה "ליגת ההוקי הלילית" (Ночная хоккейная лига) ואליפות רוסיה בהוקי קרח לנשים. כל הטורנירים מנוהלים על ידי פדרציית ההוקי הרוסית.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמה ליגה
‏1 ליגת ההוקי הקונטיננטלית
28 קבוצות
אליפות ליגת ההוקי הצעירה
40 קבוצות
‏2 ליגת העל בהוקי קרח
27 קבוצות
ליגת ההוקי הצעירה הלאומית
15 קבוצות
‏3 אליפות ליגת ההוקי הבכירה
6 קבוצות
‏4 ליגת ההוקי הלילית
מוסקבה סנקט פטרבורג צפון-מרכז מרכז עבר הוולגה אורל דרום וצפון הקווקז סיביר המזרח הרחוק

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוקי קרח ברוסיה בוויקישיתוף