החבלה בצינור הגז הצפון-אוסטי (2006)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צינורות הגז מרוסיה לים הכספי ולים השחור

החבלות בצינור הגז בצפון אוסטיה של שנת 2006 היו שני פיצוצים שהתרחשו בשני קווי צינורות גז ראשיים בצפון אוסטיה, בליל יום ראשון ה-22 בינואר 2006. צינורות הגז היו שני צינורות הגז העיקריים שהובילו גז לגאורגיה, והפיצוצים המסתוריים אילצו אותה, בסופו של דבר, להיענות לדרישת הרוסים ולהעלות את מחיר הגז הטבעי, כחלק ממדיניותו של נשיא רוסיה באותם ימים, ולדימיר פוטין, להעצים את אחיזתה בשוק הגז הטבעי ולנצל את השליטה על מקורות האנרגיה לצורך יצירת לחץ כלכלי ופוליטי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם כניסתו של ויקטור יושצ'נקו, הפרו מערבי, לתפקיד נשיא אוקראינה לאחר המהפכה הכתומה חלה הרעה משמעותית ביחסים בין אוקראינה לשכנתה רוסיה. אחד ממוקדי הסכסוך היה סכסוך הגז הטבעי בו איימה רוסיה כי תקצץ את אספקת הגז לקייב ואוקראינה איימה מצידה כי תפגע בייצוא הגז הרוסי לאירופה. גזפרום סיפקה כמחצית הגז הטבעי שצורך האיחוד האירופי וכ-80% מכמות זו מועברת דרך צינורות שחוצים את אוקראינה[1]. ב-1 בינואר 2006 החלה רוסיה להפחית את הלחץ בצינורות המובילים גז מרוסיה לאוקראינה, מתוך כוונה להפסיק לגמרי את אספקת הגז לאוקראינה, לאחר שאוקראינה לא חזרה בה מסירובה לדרישתה של רוסיה לתשלום גבוה פי 4 ויותר תמורת הגז. פעולות אלה נתפסו באוקראינה כניצול רוסי של סוגיית מחירי הגז הטבעי כדי להעניש את קייב על מאמציה להצטרפות לאיחוד האירופי ונאט"ו[2]. יומיים לאחר מכן חודשה אספקת הגז לאחר שרוסיה ואוקראינה חתמו על הסכם ביניהן[3], הסכם שספג ביקורת באוקראינה[4]. ב-16 בינואר העלתה גזפרום דרישה להעלאת מחיר הגז לבולגריה אף על פי שההסכם ביניהם תקף עד לשנת 2010. בבולגריה, שדחתה את הדרישה, הועלו חששות שהעניין יתפתח לסכסוך דומה לאוקראינה[5].

פיצוץ צינורות הגז[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיצוץ אירע במרחק של 30 ק"מ מבירת צפון אוסטיה, ולדיקווקז בשעה 2:52 לפנות בוקר לפי שעון גאורגיה. 20 דקות לאחר מכן התרחש הפיצוץ בצינור השני. שום ארגון לא נטל על עצמו את המעשה. הדיווח הראשוני היה של פקידים רשמיים של צפון אוסטיה בדיווח לאינטרפקס, שטענו כי ייתכן והפיצוץ נגרם מבעיות טכניות או הטמפרטורות הנמוכות[6]. סוכנות הידיעות הרוסית, RIA נובוסטי, דיווחה כי צינור הגז שנפגע הוא צינור הגז מצפון הקווקז לדרום הקווקז. סגן שר האנרגיה של גאורגיה העריך כי הצינור שנפגע הוא צינור רוסי פנימי ואין לו השלכות לגבי גאורגיה. אולם שני הצינורות שנפגעו, צינור הגז הראשי מצפון הקווקז לדרום הקווקז וצינור הגיבוי ממוזדוק לטביליסי קטעו את אספקת הגז לגאורגיה וארמניה והביאו למשבר אנרגיה במדינה[7]. מספר שעות לאחר מכן פוצץ גם קו מתח גבוה בין הכפרים קרצ'ייבסק (Karachaevsk) ואוצ'קטין (Uchketin) בקאראצ'אי-צ'רקסיה, סמוך לגבול עם גאורגיה. הפיצוצים עצרו את אספקת הגז לגאורגיה וארמניה בתקופה בה תנאי מזג האוויר היו קשים במיוחד.

נשיא גאורגיה, מיכאיל סאקשווילי, ויושבת ראש הפרלמנט של גאורגיה, נינו בורג'נדזה, האשימו את מוסקבה בשיבוש מכוון של אספקת האנרגיה למדינתם, וניסיון של רוסיה להכפיף את גאורגיה לקרטל של גזפרום. ב-23 בינואר הודיעה גזפרום כי תשתמש בצינור חלופי שעובר דרך אזרבייג'ן כדי לשקם את חלק מאספקת הגז לגאורגיה[8][9]. הרוסים מצידם האשימו פושעים "פרו-צ'צ'נים". מעורבותם של הרוסים בביצוע המעשה לא הוכחה מעולם, וצינור הגז תוקן בסופו של דבר.

גאורגיה החלה לחפש מקורות חלופיים לגז הטבעי. לקראת סוף ינואר פנתה גאורגיה לאזרבייג'ן ואיראן, כדי לעשות שימוש בצינור הגז האזרי-איראני, במטרה להקל על המחסור בגז[10]. בתחילת נובמבר 2006 הודיעה גזפרום לגאורגיה על כוונתה להעלות את מחיר הגז[11]. המאמצים לרכישת גז ממדינות אחרות הוגברו. בסוף אותו חודש נפגש הנשיא סאקשווילי עם מקבילו אילהם אלייב, נשיא אזרבייג'ן, והחל בשיחות לרכישת גז טבעי מאזרבייג'ן. במקביל ערך, ראש ממשלת גאורגיה, זוראב נור'אידלי, שיחות עם איראן[12]. בשלב זה הסתמן כבר כי הרוסים מנסים להקים קרטל גז של אופ"ק[13]. בסופו של דבר חתמה גאורגיה על הסכם עם רוסיה והסכימה לשלם לה מחיר גבוה יותר עבור הגז[14]

אחרית דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2006 הופסקה אספקת הנפט לליטא שהחליטה להפריט את בתי הזיקוק שלה ולמכור אותם לחברה פולנית חודש לפני כן בטענה כי קיים סיכון לזיהום סביבתי. באוגוסט 2007 הודיעה גזפרום על קיצוץ בחצי של כמות הגז המוזרם לבלארוס עקב חוב גז שלא שולם בעקבות העלאת מחירו בינואר של אותה שנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סוכנויות הידיעות, הסלמה ב"סכסוך הגז הטבעי" בין אוקראינה ורוסיה , באתר ynet, 3 ביולי 2005
  2. ^ סוכנויות הידיעות, רוסיה מפסיקה את אספקת הגז לאוקראינה, באתר ynet, 1 בינואר 2006
  3. ^ סוכנויות הידיעות, רוסיה חידשה את אספקת הגז לאירופה, באתר ynet, 2 בינואר 2006
  4. ^ סוכנויות הידיעות, התנגדות גוברת באוקראינה להסכם הגז עם רוסיה, באתר ynet, 8 בינואר 2006
  5. ^ סוכנויות הידיעות, חשש לסכסוך גז חדש, הפעם בין בולגריה לרוסיה , באתר ynet, 16 בינואר 2006
  6. ^ צינור שהתפוצץ ברוסיה חתך הגז לגאורגיה, 22.1.2006, "סיביל גאורגיה", (באנגלית)
  7. ^ רשמית: פיצוץ צינור הגז לא ימנע את האספקה, "סיביל גאורגיה", 24.11.2006, (באנגלית)
  8. ^ סוכנויות הידיעות, "אוקראינה מונעת מעבר גז לאירופה", באתר ynet, 24 בינואר 2006
  9. ^ בורג'נדזה מדברת על פרובוקציה נגד גאורגיה, 22.11.2006, (באנגלית)
  10. ^ גיאורגי ספאשווילי וטאה גולארידזה, פנייה לאיראן להקלה חלקית על המחסור בגז, 28.1.2006, "סיביל גאורגיה", (באנגלית)
  11. ^ גיאורגי ספאשווילי, הערכות על השפעת התייקרות מחיר הגז, 311.2006, "סיביל גאורגיה", (באנגלית)
  12. ^ המנהיג הגאורגי מאותת על עסקת גז עם אזרבייג'ן, "סיביל גאורגיה", 29.11.2006, (באנגלית)
  13. ^ רונן לב, רוסיה מנסה להקים קרטל גז, 14.11.2006, גלובס
  14. ^ סוכנויות הידיעות, רוסיה תספק גז לגאורגיה במחיר כפול מזה ששילמה עד כה: רוסיה איימה לעצור את הזרמת הגז הטבעי לגאורגיה אם זו לא תסכים עד סוף השנה לשלם מחירים גבוהים בהרבה בעבורו ב-2007, 23.12.2006, הארץ