החמישייה הסודית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף החמישיה המפורסמת)
החמישייה הסודית
The Famous Five
הספר הראשון בסדרת "החמישייה הסודית"
הספר הראשון בסדרת "החמישייה הסודית"
  • החמישייה מפליגה לאי המטמון
  • Five Run Away Together
  • החמישייה יוצאת להרפתקה
  • Five Go to Smuggler's Top עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מאת איניד בלייטון עריכת הנתון בוויקינתונים
איורים Jeanne Hives עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית בריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ספרות ילדים ונוער עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הודר וסטאוטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1942 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החמישייה הסודיתאנגלית: The Famous Five; לעיתים ידועה בשם "החמישייה" או "החמישייה המפורסמת") היא סדרת ספרים שכתבה הסופרת הבריטית איניד בלייטון, אשר פורסמו בין השנים 19421963. סדרת הספרים היא המפורסמת ביותר מבין ספריה של בלייטון – הכוללים גם את "השביעייה הסודית", "הרביעייה והתוכי" ו"חבורת הבלשים והכלב".

הסדרה כוללת 21 ספרים, אשר עוקבים אחר ארבעה ילדים וכלב שחוקרים ופותרים תעלומות רבות, ולאורך ההרפתקאות הם נהיים חברים בלבם ובנפשם. ספרי הסדרה תורגמו לעברית על ידי הסופר שרגא גפני תחת שם העט אבנר כרמלי. בשנת 2011 יצא תרגום חדש לסדרת הספרים בהוצאת אחוזת בית בתרגום חדש של דנה אלעזר-הלוי[1].

בהשראת סדרת הספרים הופקו סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושה אחים - ג'וליאן בן 12, דיק בן 11 ואן בת 10 - נשלחים כל קיץ לעיירה שקטה בשם קירין, אל דודתם פאני, דודם קוונטין ובתם ג'ורג'יאנה, בת 11 - מתנהגת כמו בן ומתעקשת שיקראו לה ג'ורג'.

הסיפורים כמעט תמיד מתקיימים בחופשות הקיץ של הילדים כאשר הם חוזרים הביתה מהפנימיות בהם כל אחד שוהה במשך השנה. בכל פעם כאשר הם מתאחדים מחדש הם חווים הרפתקה חדשה אשר מתרחשת במיקום שונה בכל אחד מהספרים בסדרה. לפעמים העלילה מתרחשת בקרבת ביתה של ג'ורג' בעיירה קירין; בית זה מכונה בקתת קירין. מכיוון שגם ביתה של ג'ורג' וגם הבתים האחרים באזור הם בני מאות שנים, לעיתים ישנם מעברים סודיים או מנהרות אשר נבנו לצורך הברחה בתשתית של הבתים, אשר משחקות תפקיד מרכזי בעלילה של חלק מהספרים בסדרה. בהזדמנויות אחרות, הילדים יוצאים לקמפינג או טיול משותף או נשלחים לחופשה ביחד במקום אחר, אבל תמיד הם יוצאים בלווית טימי הכלב, כלבה של ג'ורג'. ליד ביתה של ג'ורג' יש מפרץ קטן ובו יש אי; באי יש טירה וארנבות ומרתפים. ליד בקתת קירין יש ביצות ויש צוקים.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החמישייה הסודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'וליאן קירין - הבכור מבין החמישה. בן דוד של ג'ורג' ואחיהם הגדול של דיק ואן. הוא ילד מבריק ומנהיג מטבעו. הדודה פאני מבחינה לעיתים קרובות בפיקחות שלו ובנאמנותו. אביו של מקס בסדרת האנימציה.
  • דיק קירין - בן דוד של ג'ורג', ואחיהם של ג'וליאן ואן. לעיתים מתבלבלים בינו לבין ג'ורג' בשל ההתנהגות שלו והשיער הכהה שלו. דיק הוא הליצן שבחבורה, אבל הוא גם מאוד מתחשב כשצריך. אביו של דילן בסדרת האנימציה.
  • ג'ורג'יאנה/ג'ורג' קירין - ג'ורג'יאנה היא ילדה נערית אשר דורשת מכל מכריה שיקראו לה ג'ורג'. משום שהיא בעלת שיער קצר מאוד והיא מתלבשת כמו בן, לעיתים קרובות אנשים טועים כאשר חושבים בטעות שהיא בן - טעות אשר גורמת לה לאושר רב. היא עקשנית מטבעה ובדומה לאביה, קוונטין, חמומת-מוח. אימה של ג'ו בסדרת האנימציה.
  • אן קירין - הצעירה שבחבורה. היא לא מחבבת את ההרפתקאות אליהן החמישייה נוטה להיכנס אך תמיד נאמנה לחבורה. אימה של אלי בסדרת האנימציה.
  • טימי הכלב - הכלב של ג'ורג' והקמע הבלתי-רשמי של החבורה. מוכן לתקוף זרים בלתי רצויים לפי פקודה של ג'ורג'. ומאוד נאמן לחמישייה.

ספרי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הראשון בסדרת "החמישייה הסודית", בסדרה בתרגום מחודש של דנה אלעזר-הלוי בהוצאת "אחוזת בית"

בסדרה יצאו 21 ספרים:

  1. החמישייה מפליגה לאי המטמון (1942) - Five on a Treasure Island - החמישייה מגלה מטמון באי קירין. האוצר הוא מטילי זהב הנמצאים במרתפים
  2. החמישייה יוצאת להרפתקה (1943) - Five Go Adventuring Again- החמישייה מגלה מנהרה שמובילה לחוות קירין - חוות משפחתה של ג'ורג' מחברות החמישייה.
  3. החמישייה בורחת (1944) - Five Run Away Together- החמישייה בורחת לאי קירין בגלל משפחת סטיק המרושעת, אבל מגלים משהו מוזר.
  4. החמישייה במסתורי תל המבריחים (1945) - Five Go To Smuggler's Top- סערה גדולה מאלצת את החמישייה לנסוע לבית רחוק בראש גבעה מבודדת מוקפת ביצות, ושם מגלים הילדים תעלומה מסתורית ומסוכנת.
  5. החמישייה בתעלומת הקרקס (1946) - Five Go Off In A Caravan
  6. החמישייה חוזרת לאי קירין (1947) - Five on Kirrin Island Again
  7. החמישייה במחנה קיץ (1948) - Five Go off to Camp
  8. החמישייה בסכנה (1949) - Five Get into Trouble - החמישייה יוצאת להבראה בהרים. במקום סמוך הקרוי "מגדלי קדם" מתרחשים דברים מוזרים. החמישייה חודרת למקום ומגלה שבנה של בעלת המקום כלא אותה ומוכר מתכות שנמצאות בקרקע.
  9. חברי החמישייה היכונו להרפתקה (1950) - Five Fall into Adventure
  10. החמישייה במסע מרתק (1951) - Five on a Hike Together
  11. החמישייה בטירת המסתורין (1952) - Five Have A Wonderful Time
  12. החמישייה במגדל התעלומות (1953) - Five Go Down to the Sea
  13. החמישייה דוהרת להרפתקה (1954) - Five Go to Mystery Moor
  14. החמישייה לוחמת בכנופיית החוטפים (1955) - Five Have Plenty of Fun
  15. החמישייה בדרך המסתורית (1956) - Five on a Secret Trail
  16. החמישייה במערות ביליקוק (1959) - Five Go to Billycock Hill - טיס בחיל האוויר נעלם וסבורים שהוא ניסה לערוק ונהרג. החמישייה מצליחה לחלץ אותו וחפותו מתבררת.
  17. החמישייה בטירת האוצר (1958) - Five Get into a Fix
  18. החמישייה מסתבכת (1959) - Five on Finniston Farm
  19. החמישייה בעמק אשמדאי (1960) - Five Go to Demon's Rocks - החמישייה נוסעת לחופשה במגדלור. הם מגלים אוצר ונכלאים במגדלור בידי נוכלים שרוצים לזכות באוצר
  20. החמישייה פותרת תעלומות (1961) - Five Have a Mystery to Solve
  21. החמישייה מתלכדת (1962) - Five Are Together Again

מהדורה מחודשת (תרגום: דנה אלעזר הלוי, הוצאת אחוזת בית):

  1. החמישייה באי המטמון (2011)(הספר בקטלוג ULI)
  2. החמישייה יוצאת לעוד הרפתקה (2011)(הספר בקטלוג ULI)
  3. החמישייה מחליטה לברוח (2012)(הספר בקטלוג ULI)
  4. החמישייה במצודת המבריחים (2012)(הספר בקטלוג ULI)

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"החמישייה הסודית" מתוך הסדרה "החמישייה הסודית", ששודרה במקור החל משנת 1978 עד 1979

בהשראת סדרת הספרים הופקו שלוש סדרות טלוויזיה. הסדרה הראשונה, "החמישייה הסודית", שודרה במקור החל משנת 1978 עד 1979. הסדרה השנייה, "החמישייה הסודית", שודרה במקור החל משנת 1995 עד 1997. הסדרה השלישית, "החמישייה הסודית", שודרה במקור בשנת 2008, כאשר בשונה משתי הסדרות שבלייב אקשן היא מונפשת[2].

בישראל שודרה הגרסה משנות השבעים בשעות אחר הצהריים במסגרת הרצועה היומית "רואים 6/6" ששודרה בטלוויזיה החינוכית בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים. העיבוד השני לסדרה שודר בערוץ הילדים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]