הטורף (זיכיון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הטורף)

הטורףאנגלית: Predator) הוא זיכיון סרטי קולנוע מסוגת המדע בדיוני-אימה, שהחל בשנת 1987 עם צאת הסרט "הטורף" והוביל ליציאת סרט המשך, סדרת נובלות גרפיות, חוברות קומיקס ומשחקי מחשב. לזיכיון לעיתים משויכים אף שני סרטי "הנוסע השמיני נגד הטורף", שנעשו בשנת 2004 ו-2007.

כרזת הסרט "הטורף"

הזיכיון מתמקד במלחמתם של בני אדם (יחידים, ובסרטים מאוחרים יותר כקבוצה) נגד ישות חוצנית מאיימת, שהגיעה לכדור הארץ למטרת ציד בני אדם כתחביב ואיסוף גולגולותיהם. שני סרטים בסדרה, הנקראים סרטי "Alien vs. Predator", הציבו את בני האדם בחזית אחת הן מול "הטורף" והן מול "הנוסע השמיני" וזאת בעקבות נובלה גרפית בעלת אותו שם.

בעוד שני הסרטים הראשונים סווגו כעיקר כסרטי פעולה עם מספר אלמנטים של אימה, בשני סרטי ההמשך ניכרים אלמנטים בולטים יותר של אימה. ביטוי לכך ניתן לראות בעובדה כי הסרט "הנוסע השמיני נגד הטורף 2" סווג בארצות הברית בדירוג R, לצפייה מעל גיל 18.

רשימת סרטי הטורף:

תקציר עלילות הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת הסרט "הטורף 2"
כרזת הסרט "הנוסע השמיני נגד הטורף"

הטורף (1987)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הטורף (סרט, 1987)

בסרט הראשון (Predator) צוות כוחות מיוחדים בראשותו של מייג'ור אלן (דאץ') שייפר (ארנולד שוורצנגר) נשלחת לג'ונגלים של גואטמלה על מנת לחלץ בכיר ממשלתי שמסוקו הופל. מה שאינם יודעים הוא שחייזר לוחמני וחסר רחמים אורב להם. בדומה לעלילה ב"הנוסע השמיני", החייזר מחסל את כל אנשי החוליה בזה אחר זה, עד אשר דאץ', יחד עם שבויה של הכוח המיוחד ששמה אנה, מגלים כי ראיית החייזר מבוססת על חום. הם טומנים לו מלכודת מוות ומצליחים להימלט לפני שהטורף מפוצץ את עצמו בהשמדה עצמית סמי גרעינית.

הטורף 2 (1990)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט השני (Predator 2) מתרחש בלוס אנג'לס של שנת 1997. כנופיות של ברוני סמים קולומביאנים וג'מייקנים מנהלות ביניהן מלחמות טרור עירוני כאשר המשטרה מנסה להשליט סדר. בכדור הארץ נוחת החייזר הטורף, שמסתבר כי הוא אחד מני רבים, ובדומה לסרט הראשון, הוא מחסל קורבנות משתי הקבוצות היריבות. העלילה מתמקדת בדמותו של הבלש מייק האריגן (אותה מגלם דני גלובר) אשר מנסה לפענח את פשר הרציחות האקראיות ובסופו של דבר מגלה כי "שחקן" חדש הגיע לעיר. מייק פוגש בחייזר פנים מול פנים ומתעמת עמו בהצלחה בחלליתו.

הנוסע השמיני נגד הטורף (2004)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט השלישי (Alien vs. Predator), שיצא בשנת 2004, הוא קרוס אובר עם הנוסע השמיני. הסרט הוא סרט המשך לסרטי הטורף וסרט פריקוול לסרטי נוסע השמיני. ספינת חלל של גזע הטורפים נוחתת בכדור הארץ ומושכת קבוצת חוקרים בראשותו של צ'ארלס בישופ ויילנד (מגולם על ידי לאנס הנריקסן) אל עבר פירמידה שקבורה בשטח אנטארקטיקה. עד מהרה מגלה החבורה כי המקום הוא שטח אימונים לגזע הטורפים, שמאכלס בתוכו "חדר מזבח" המשמש כחממה לגידול ביצים של הגזע החייזרי הידוע כנוסע השמיני. בסוף הסרט מצליח היצור החייזרי להרוג את אחד הטורפים וכששאר הטורפים לקחו אותו לספינה בקע מגופו היצור החייזרי.

הנוסע השמיני נגד הטורף 2 (2007)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הרביעי (Alien vs. Predator: Requiem), שיצא בשנת 2007, ממשיך את עלילת קודמו. השלווה מופרת בעיירה שכוחת אל כאשר ספינת הטורפים מתרסקת ביערות, וה"זינומורף" שבוקע מתוך הטורף, גדל במהירות לכדי יצור כלאים שבין הטורף לנוסע השמיני. מספר התושבים בעיירה הולך וקטן, וקבוצת צעירים נאלצת להתגונן מפני הטורף, שמוצא דרך לגדל קבוצה חדשה של יצורים חייזרים. הסרט היה כישלון בקופות ואצל המבקרים שאומרים שהסרט היה "אכזרי ורע מדי". בחלק מהמדינות הסרט לא הוקרן בקולנוע, כולל ישראל.

הטורפים (2010)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט נוסף שיצא בשנת 2010, המתמקד במאבק חיילים כנגד מספר "טורפים". הסרט, בהפקת רוברט רודריגז ובבימויו של נמרוד אנטל, מציג יצורים חוץ ארציים מסוכנים נוספים מלבד גזע הטורף. בתחילת הסרט, מוצנחת קבוצה של אנשים לג'ונגל. כשהם מתעוררים הם מגלים שכל אחד מהם הוא לוחם מיומן, אחד מהם היה מהכוחות המיוחדים הרוסיים, אחת הייתה לוחמת מיומנת ישראלית, אחד מהיאקוזה וכן הלאה, פרט לאחד שהציג את עצמו כרופא, ולכן הוא "לא שייך". עם הזמן מתברר שהם על שמורת ציד של הטורפים בכוכב שאינו כדור הארץ. הם נאבקים בכלבים של הטורפים, ומגלים כי יש שני גזעים של הטורפים, וכי הגזע החזק צד את הגזע החלש יותר, שהוא זה שהוצג בסרטים הקודמים. עם הזמן נהרגים רוב האנשים חוץ משלושה, ואחד מהם הוא הרופא. הרופא והחיילת הישראלית נופלים למלכודת, שם מתברר כי ה"רופא" הוא רוצח שכיר, שמחזיק בידיו רעלים שונים, ואינו רוצה לעזוב את הכוכב כי הוא מרגיש שייך. השניים הנותרים ממלכדים אותו, וכשאחד הטורפים מנסה להפוך אותו, הוא מתפוצץ. הסרט נגמר בכך שרואים עוד חבורה של אנשים מוצנחת לכוכב, ושני השורדים היחידים מחפשים דרך לצאת מהכוכב.

הטורף (2018)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הטורף (סרט, 2018)

בשנת 2018, יצא הסרט ה-4 בסדרה, הטורף.[1]

הטרף (2022)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריקוול המתרחש במאה ה-18, כשאינדיאנים משבט קומאנצ'י נתקלים לראשונה בבן לגזע הטורפים שהגיע לכדור הארץ במטרה לצוד את החיה החזקה ביותר.

מאפייני הטורף[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הטורף" הוא בעל מבנה גוף דומה לאנושי אך פניו, למרות שגם בהן שתי עיניים ופה, אינן אנושיות כלל ומכוסות רוב הזמן במסיכת מתכת. בנוסף לכך, כפי שניתן לראות בסצנות בהן הוא נפצע, צבע דמו ירוק זוהר. לטורף טכנולוגיה מתקדמת כגון הסוואה אקטיבית, נשקי אנרגיה ונראה שהוא עוטה על גופו מעיין שריון. הטורף אינו רואה בצורה דומה לבני אדם אלא באמצעות הדמאה תרמית ושיטות אחרות. את דמות הטורף עיצב אמן הפעלולים והאיפור - סטן וינסטון, לאחר שארנולד שוורצנגר המליץ עליו בעקבות עיצוביו המכניים לסרט שליחות קטלנית. תפקיד הטורף הוצע לז'אן-קלוד ואן דאם, לצורך השראת המראה הזריז והאתלטי של הישות החייזרית, אולם בסופו של דבר הוחלט להציג את דמותו של הטורף ככבדה ומאיימת, ונבחר קווין פיטר הול (הביגפוט מ"הארי והאנדרסונים").

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הטורף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הטורף, באתר Seret.co.il | אתר סרט