הטייס הקיטע (רומן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטייס הקיטע
Повесть о настоящем человеке
מידע כללי
מאת בוריס פאלאוואי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור רוסית
סוגה רומן
הוצאה
תאריך הוצאה 1946
מספר עמודים 244
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת יוסף שמעוני
תאריך 1949
תרגום חנה עירונית[1]
מהדורות נוספות
מספר כרכים 2
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 990026276300205171, 990019554540205171
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"הטייס הקיטע" (או "מעשה באדם השלם") הוא רומן מאת בוריס פוליבוי המבוסס על סיפור לחימתו של הטייס הסובייטי אלכסיי מארסייב. הספר יצא לאור בברית המועצות בשנת 1946.

המחבר, המעיד על עצמו בספר שהוא עיתונאי צבאי של העיתון פראבדה, כתב את הרומן בהשראת פגישה עם הטייס הקיטע בחזית הקרבות נגד גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבור הספר הוא אלכסיי מארסייב (מ' סגולה. לדברי המחבר, השם האמיתי הוא מארסייב, אך בשל שינויים שהכניס בפרטים שינה את השם), טייס קרב סובייטי במלחמת העולם השנייה, שהופל בקרב אוויר כ-35 קילומטר מעבר לקווי האויב. בעת נחיתת הריסוק נפגעו שתי רגליו. במשך כעשר יממות זחל אלכסיי בשלג, ללא ציוד מתאים וללא מזון, כשהוא נאבק בקור, ברעב ובחיות טרף, חזרה לעבר הקווים הסובייטים. לבסוף נאסף על ידי כפריים רוסים, והועבר לחיל האוויר הסובייטי.

בבית החולים נאלצו לקטוע את שתי רגליו על מנת להציל את חייו. מארסייב שוקע בייאוש, בחושבו כי "טייס בלי רגליים כמוהו כעוף בלי כנפיים, אשר אמנם יכול הוא לחיות ולנקר זרעונים, אבל לעוף – לא יוכל לעולם". בעידודו של פצוע, קומוניסט ותיק ששהה עמו בחדר בבית החולים, ניטעה בו התקווה שאולי יוכל לשוב ולטוס למרות נכותו. על מנת לחזור לטייס כטייס קרב היה עליו להיאבק בבירוקרטיה ובחוסר אמונה של הגורמים השונים בצבא הסובייטי ובחיל האוויר שלו. על מנת לשכנע את הגורמים השונים שיש ביכולתו לחזור לשירות, מלמד מארסייב את עצמו ללכת, לרוץ ואף לרקוד ריקודים רוסיים לאורך זמן ממושך. לבסוף, הוא מוחזר למערכה ומשתתף בקרבות אוויר, מפיל מטוסים גרמנים ומגיע לתפקיד של מפקד טייסת ומתואר כטייס מצטיין.

תרגום לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן שתורגם מרוסית על ידי חנה עירונית, יצא לאור, בשני כרכים, על ידי הוצאת יוסף שמעוני, תל אביב, תש"ט. הוצאתו לאור בעברית הייתה לאחר שהספר הופץ כבר על ידי עשרים הוצאות ספרים ברחבי העולם ונמכר בכ-560 אלף עותקים בתשעה החודשים הראשונים של שנת 1948.

הרומן עוּבד לסרט קולנוע בשנת 1948[2], כאשר פאבל קדוצ'ניקוב גילם את הטייס. הסרט זכה בפרס סטלין.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ‏חנה עירונית‏ (Q118927632)
  2. ^ "Povest o nastoyashchem cheloveke", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)