Wolfenstein 3D

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הטירה הנאצית)
וולפנשטיין 3D / הטירה הנאצית 3D
Wolfenstein 3D
כללי
תאריך הוצאה דוס: 5 במאי 1992
קוד מקור: 21 ביולי 1995
סוגה משחק ירי בגוף ראשון
פיתוח id Software
הוצאה לאור 3D Realms עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Apogee Software
סדרה Wolfenstein (סדרת משחקים) עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק Wolfenstein 3D engine עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק שחקן יחיד
דירוג +13\Mature
פלטפורמות DOS, מקינטוש ופלטפורמות נוספות
מדיה הורדה\בין 1 ל-4 תקליטוני ½3
דרישות מערכת
בקרים מקלדת
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מסך הפתיחה של המשחק

Wolfenstein 3D (או בקיצור Wolf 3D; מכונה בישראל הטירה הנאצית) הוא משחק מחשב, מז'אנר הפעולה בגוף ראשון. המשחק נוצר על ידי חברת id Software (האחראית גם למשחקים ידועים אחרים, כגון קומנדר קין, דום ו-Quake). רבים מייחסים אליו את הפיכת ז'אנר משחקי-הפעולה מגוף ראשון לפופולרי.

המשחק הופץ ב-5 במאי 1992, על ידי חברת Apogee Software (לעתיד, חברת 3D Realms).

המשחק זכה להצלחה רבה, הן בגלל חדשנותו היחסית, והן משום שהשחקנים קיבלו אפשרות להילחם בנאצים, דבר שמצא חן בעיני רבים (ושוחזר מאז פעמים אין-ספור במשחקים מבוססי מלחמת העולם השנייה).

הגרסה המסחרית של המשחק כללה שלושה פרקים, כל אחד הכיל עשרה שלבים (או "משימות"), ובסוף כל פרק - "קרב בוס" - קרב מול אויב חזק במיוחד אותו צריך השחקן להביס כדי לסיים את הפרק.

כדי לעבור בהצלחה את הפרק, היה השחקן צריך לסיים רק תשע מתוך עשר המשימות - המשימה העשירית הייתה שלב בונוס סודי, שהכניסה אליו הייתה מוסתרת באחת משמונה המשימות הראשונות.

שלושת הפרקים היו Escape from Wolfenstein ("הבריחה מוולפנשטיין"), Operation: Eisenfaust ("מבצע אייזנפאוסט") ו-Die, Fuhrer, Die ("מות!, פיהרר, מות!").

הפרק הראשון של המשחק שוחרר בגרסת Shareware - גרסה שיתופית להפצה בחינם, במטרה ששחקנים שהתנסו ואהבו פרק זה יקנו את המשחק המלא.

זהו אחד מהמשחקים הראשונים למחשב האישי (MS-DOS), מאז טטריס, שהוסב לקונסולת משחקים כלשהי.

עלילת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק, השחקן הוא מרגל אמריקאי ממוצא פולני בשם ויליאם ג'וזף (בי.ג'יי.) בלאזקוביץ', המנסה לברוח מהמבצר-הנאצי וולפנשטיין, המאוכלס בשומרים נאצים חמושים ובכלבי-תקיפה. בי.ג'יי. החייל מתחיל את המשחק חמוש באקדח וסכין בלבד, לאחר שהתגבר על השומר הנאצי בתאו. ומגלה שאחותו ונסה בלאזקוביץ' שבויה במבצר.

המבצר בנוי כמעין מבוך, עם חדרים נסתרים רבים, מסדרונות ארוכים ומפותלים, ואוצרות רבים הפזורים בו. השחקן יכול לאסוף תחמושת לכלי הנשק שלו (כל כלי הנשק במשחק משתמשים באותו סוג תחמושת), אוכל וערכות רפואה המחדשים את בריאותו, ואוצרות, הנותנים לו ניקוד.

לאחר שבלאזקוביץ' בורח מתאו, הוא מנסה לחמוק מהטירה הנאצית. הוא נלחם את דרכו החוצה, תוך כדי חיסול אויבים כמו כלבי תקיפה, ושומרים: "נאצים חומים" פשוטים (בין האויבים הזכורים מהמשחק, במדיהם החומים, והקריאה שהשמיעו כשנתקלו בשחקן - "!Halt" - "עצור"), "נאצים כחולים", שהם חיילי אס אס (בעלי תת מקלע מסוג MP-40, כאשר נתקלים בהם הם אומרים "!Schutzstaffel" - השם המלא של ה-SS, ובכך חושפים את עצמם כחיילים של ה-SS, וכאשר הורגים אותם הם צועקים "!Mein Leben" - "החיים שלי!" בגרמנית), וקצינים, או "נאצים לבנים", שמחזיקים אקדח כמו השומרים, אך מהירות ההליכה שלהם מהירה יותר באופן מובהק.

בסוף הפרק הראשון, מגיע בלאזקוביץ' ל"בוס" הראשון, העומד בינו לבין הדרך החוצה מהטירה - שומר הכלא האנס גרוס, שמחזיק שני מקלעים מרובי קנות - אחד בכל יד (מאוחר יותר, בפרקים נוספים ששוחררו למשחק, השחקן נלחם גם באחותו של האנס, גרטל. למעשה, היא אותה דמות, רק בחליפה אדומה במקום כחולה, עם שיער ארוך, ואודם). בי.ג'יי. בלאזקוביץ' מביס אותו ובורח מטירת וולפנשטיין.

לאחר שהוא בורח מהמבצר, מתחיל הפרק השני - "מבצע אייזנפאוסט". מיד עם תחילת הפרק, ברור שבי.ג'יי. כבר אינו בכלא - הסביבה שונה, הקירות מכוסים בצמחייה מוזרה וטחב, והאויבים הם מוטנטים דמויי-זומבים המחזיקים שני אקדחים.

ה"בוס" של פרק זה הוא דוקטור Schabbs הנורא, האדם שמאחורי יצירת המוטנטים, והאחראי על הלוחמה הביולוגית ברייך השלישי. בקרב נגדו, הוא משליך מזרקים מלאים בתמיסה מעוותת-גוף, ואם השחקן נהרג על ידי המזרקים, הוא הופך למוטנט בעצמו.

לאחר תבוסתו של הד"ר בידי בלאזקוביץ', מתחיל הפרק השלישי (והאחרון, בסדר כרונולוגי) - "מות!, פיהרר, מות!". בי.ג'יי. בלאזקוביץ' נלחם דרך שורות של חיילים נאצים, ומגיע לבונקר שמתחת לרייכסטאג (בית הנבחרים הגרמני). בתום הפרק, נלחם השחקן באדולף היטלר, הלבוש בחליפת-קרב רובוטית, ומצויד בארבעה מקלעים קטלניים. לאחר שהחליפה נהרסת בקרב, הוא עובר להילחם בלעדיה, כשהוא אוחז מקלע בכל אחת מידיו. במותו, ממלמל היטלר "Eva, Auf Wiedersehen" ("אווה, להתראות"). בגופתו מוצאים מפתח המשחרר את השבויים וביניהם אחותו ונסה בלאזקוביץ'.

משחקי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Wolfenstein: Spear of Destiny - משחק המשך למשחק זה אשר יצא ב-1992 ודומה במראהו לקודמו. במשחק זה מנסה בלאזקוביץ' להשיב את "חנית הגורל" אשר נגנבה על ידי הנאצים, ושוב צריך להציל את אחותו ונסה.
  • Return to Castle Wolfenstein - משחק אשר יצא ב-2001 ומכיל גרפיקה משופרת אשר משתמשת במנוע המשחק של Quake 3. פותח על ידי Human Head Studios.
  • Wolfenstein - משחק חדש בסדרה, שיצא ב-2009, אשר מהווה המשך לקודמו, Return to Castle Wolfenstein, ופועל על גרסה משופרת של המנוע של Doom 3. פותח על ידי Raven Software.
  • Wolfenstein RPG: משחק לסלולרי בו ניתן לירות לפי תור. (RPG- ראשי תיבות של משחק תפקידים.) יוצר בשותפות עם חברת EA.
  • Wolfenstein: The New Order - יצא ב-2014, משחק הביכורים של חברה קטנה בשם MachineGames שפיתחה את המשחק אחרי שקנתה את הזיכיון מאיד. זה משחק ההמשך לוולפנשטיין מ-2009, ועוסק בהיסטוריה אלטרנטיבית בה הנאצים ניצחו במלחמת העולם השנייה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. המשחק מתרחש ב-1960 כאשר הנאצים שולטים בעולם.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות הפיתוח של המשחק מנה את ג'ון רומרו, ג'ון קארמק, מעצב המשחקים תום הול ואמן המשחקים אדריאן קארמק. ארבעתם הכירו כבר קודם כאשר עבדו יחד בחברת Apogee Software, שם פיתחו את סדרת המשחקים Commander Keen.

תוכנות עזר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בעבר הופצה תוכנה לבניית משחקים על בסיס המנוע של WOLF3D, בה היה אפשר לתכנן מבוכים שונים, לשים טקסטורות אחרות על הקירות, ואפילו להחליף את הדמויות.

תגובות למשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

היו לא מעט ביקורות בעולם כלפי המשחק, במיוחד מטעם יהודים וישראלים, שראו במשחק ככזה שעושה זילות מאירוע טראומטי לניצולי שואה ולצאצאיהם. עם זאת, רבים אחרים ראו בו מחלוצי משחקי ז'אנר היריות בגוף ראשון, ורכשו לו הערכה רבה.[1][2]

מכיוון שהמשחק מכיל סממנים נאצים כגון צלבי קרס ואת המנון המפלגה הנאצית - שיר הורסט וסל, המשחק נאסר להפצה ומכירה בגרמניה על פי החוק שאוסר על הצגת סמלים נאצים והפצתם.[3]

במגזין WIZ הישראלי, נכתב כי זהו משחק עם סממנים נאצים שטוב שאינו מיובא לארץ באופן רשמי (אף על פי שבסופו של דבר היה ניתן לקנות את הגרסה המלאה דרך מפיצה ישראלית קטנה). ניתן לראות גם במשחק סממנים של עינויים, כמו כלובים רבים המכילים בתוכם שלדים. בנוסף, גופות רבות של הקורבנות קיימות בחדרים שונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]