הטרילוגיה הניו-יורקית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטרילוגיה הניו-יורקית
כריכת המהדורה השנייה
כריכת המהדורה השנייה
  • עיר מזכוכית
  • רוחות רפאים
  • החדר הנעול עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מאת פול אוסטר
שפת המקור אנגלית
סוגה נובלות
מקום התרחשות ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Faber & Faber עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1987
מספר עמודים מהדורה ראשונה - 270
מהדורה שנייה - 334
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כתר
תאריך מהדורה ראשונה - 1990
מהדורה שנייה - 2014
תרגום משה זינגר
פרסים
20th Century's Greatest Hits: 100 English-Language Books of Fiction עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם המצאת הבדידות עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא בארץ הדברים האחרונים עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003777063, 001151086, 002259535
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הטרילוגיה הניו-יורקית הוא מקבץ של שלוש נובלות שנכתבו על ידי הסופר האמריקאי פול אוסטר: עיר מזכוכית (1985), רוחות-רפאים (1986) והחדר הנעול (1986). שלוש הנובלות קובצו מאוחר יותר לכרך אחד. הנובלה הראשונה, עיר מזכוכית, עובדה לכדי רומן גרפי – אשר יצא לאור ב-1994 ובמהדורה מחודשת בשנת 2004 (פורסם תרגום לעברית ב-2008). במהדורה המחודשת כתב ארט ספיגלמן את ההקדמה.

אף שהסיפורים נכתבו בסוגת ספרות הבלשים, לרוב משייכים אותם לזרם הפוסט מודרניסטי.

עלילות הנובלות בקצרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסיפור הראשון, "עיר הזכוכית", סובב סביב דמותו של סופר אלמן ובודד שמתחזה לבלש פרטי ועוקב אחר אב שהשתחרר מהכלא, לבקשת בנו. תוך כדי המעקב נהיה הסופר אובססיבי יותר ויותר לעבודתו ובעקבות כך הוא מאבד את כל רכושו. לבסוף מתברר לו כי האדם אשר אחריו עקב (וציפה במשך חודשים ארוכים שיופיע במקום מסוים) התאבד לפני חודשיים וגם בנו (ששכר את שירותיו) נעלם ולא נמצא בדירתו. בסוף הסיפור מתגלה כי המספר הוא איש שמצא מחברת ובה כל קורותיו של הסופר, אך כיום אין איש יודע היכן הוא נמצא. הסיפור חוקר שכבות של זהות ומציאות: פול אוסטר, המחבר של הסיפור; "המחבר" המדווח על המתרחש במציאות; "פול אוסטר הסופר" - דמות בתוך הסיפור; "פול אוסטר הבלש" - דמות שקיומה בסיפור מוטלת בספק.
  • הסיפור השני, "רוחות רפאים", מתאר בלש פרטי הנקרא "כחול" שעוקב אחר אדם הנקרא "שחור" עבור מעסיקו, הקרוי "לבן". המעקב נמשך חודשים רבים שבמהלכם הולכת דעתו של הבלש ומתערערת ובהדרגה הוא מאבד כל קשר עם חייו הקודמים. אט אט מתחילה האמת מאחורי כל הפרשה להתגלות לבלש, אך רק בסופו של הסיפור מתברר כי "שחור" ו"לבן" הם אותו האדם, סופר הכותב סיפור על כך ש"כחול" צופה בו. בסוף הסיפור מתרחש גם מאבק בין הבלש ובין "שחור" ו"לבן" שבו הבלש מכה למוות את מעסיקו ומושא המעקב שלו ולאחר מכן משתחרר מכבלי הפרשה, ויוצא אל חייו החדשים. שמן כל הדמויות הראשיות בסיפור זה הם שמות צבעים שונים.
  • הסיפור השלישי, "החדר הנעול", מספר על סופר שחסרה לו היצירתיות לכתוב ספר בדיוני. כשחבר קרוב מילדותו נעלם ומשאיר לו את ההחלטה האם לפרסם את כתביו (אף על פי שלא התראו שנים רבות) נסחף גיבור הסיפור אל תוך חייו הישנים של חברו ולבסוף לוקח את אשתו ובנו, וחי מכספי התמלוגים מהספרים שכתב חברו (אשר זוכים להצלחה גדולה). בהמשך הסיפור מתברר כי אותו חבר חי וכי הוא ברח מחייו הקודמים ובחר בגיבור הסיפור לאיש שיחליף אותו. תגלית זאת מערערת את הסופר ולא נותנת לו מנוח עד שהוא יוצא למסע מחקר בעקבות חברו הנעלם (לא ברור אם במטרה להרוג אותו או רק לברר למה ברח). לבסוף נפגשים השניים אך בפגישתם לא מתגלה הרבה מלבד לכך שהסופר מקבל מחברו מחברת ובה ההסבר על בריחתו ויתר מעשיו. הסופר קורא את המחברת כולה אולם הוא לא מצליח להבין דבר; אך בתמונה האחרונה של הסיפור נראה כי למרות זאת הוא יצליח להמשיך בחייו. לקראת סוף הסיפור מתגלה לקוראים כי גיבור הסיפור הוא כביכול המחבר של שלושת חלקי הטרילוגיה. בסיפור משתמש אוסטר בחלקים רבים מחייו שלו בתיאור מעשיו של החבר הנעלם. שם הסיפור הוא מחווה לתת-סוגה מפורסמת בספרות הבלשים - תעלומת החדר הנעול (לרוב מדובר בניסיון למצוא פתרון לפשע שהתרחש בחדר נעול כשאיכשהו הפושע נמלט).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]