השערה (מדע)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף היפותזה)

הַשְׁעָרָה או הִיפּוֹתֵזָה במדע, היא מתן הסבר אפשרי כלשהו לתופעה בטבע או בחברה שטרם ניתן לה אישוש מספק. לפיכך, העלאת השערה היא הצעד הראשון בכל חקר מדעי.

באופן כללי השערה היא הסבר אפשרי לתופעה. לפי השיטה המדעית השערה היא השערה מדעית אם ניתן לבדוק אותה ובמיוחד אם היא בת הפרכה. באופן כללי מדענים מבססים השערות מדעיות חדשות על תצפיות קודמות שלא ניתן להסביר אותן באופן משביע רצון באמצעות התאוריות המדעיות הקיימות. לעיתים קרובות משתמשים במילים השערה ותאוריה כמילים נרדפות, אך יש הבדל בין השערה מדעית לבין תאוריה מדעית. השערת-עבודה או היפותזה ראשונית היא השערה שמקובלת באופן זמני שמדענים מציעים כדי לקיים מחקר נוסף. תהליך זה מתחיל עם ביצוע מחשבה או ניחוש מושכל.

השערות הן חלק מרכזי בהתפתחות המדע ומופיעות בענפי מדע שונים, לדוגמה:

  • במדעי הטבע, ההשערה עוסקת בהסבר לתופעת טבע מסוימת, ואישושה או הפרכתה מתבצעים בשיטות המחקר המקובלות במדעי הטבע, ובפרט ניסוי.
  • במדעי החברה, ההשערה עוסקת בהסבר לתופעה חברתית כלשהי, ואישושה או הפרכתה מתבצעים בשיטות המחקר המקובלות במדעי החברה, כגון מודלים סטטיסטיים.
  • במדעי הרוח, בהיסטוריה, ההשערה עוסקת בהסבר לתופעה היסטורית כלשהי, ואישושה או הפרכתה מתבצעים בשיטות המקובלות בחקר ההיסטוריה, כגון מחקר ארכאולוגי, איתור מסמכים העוסקים בהשערה וכדומה.


השערה היא אחד משלושה מרכיבים בטיעון מדעי המורכב מ:[1]

  • רעיון - השערה או תאוריה מדעית
  • תחזית - מה צפוי להיות התוצאות של ניסוי או תצפית אם הרעיון נכון.
  • ראיות - מה התוצאה בפועל של תחזיות או ניסויים שבוצעו.
תאים של טחב עלים מסוג Paludella squarrosa בהגדלה פי 400
תאים של טחב עלים מסוג Paludella squarrosa בתמונת מיקרוסקופ בהגדלה פי 400. תצפיות רבות על רקמות חיות מספקות אישוש לתאוריה כי כל היצורים החיים מורכבים מתאים.

השערות שיש להן כוח הסבר משמעותי של תצפיות או ניסויים מהעבר הן בעלות סיכוי גבוה יותר להתקבל ולהפוך לתאוריה מדעית מקובלת. תאוריות מוצלחות הן גם בעלות כוח ניבוי כלומר הן מצליחות לקלוע בצורה טובה לתצפיות או ניסויים שטרם בוצעו. אם הראיות לא תאומות לתחזית התאוריה הדבר יכול להתרחש בגלל בעיה בניסוי, או בגלל בעיה בתאוריה - במקרה זה ניתן להכניס תיקונים בתאוריה או לזנוח אותה כליל לטובת תאוריות מתחרות.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השערה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.