הירונימוס הקדוש כותב (בורגזה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'רום הקדוש
San Gerolamo
מידע כללי
צייר קאראווג'ו
תאריך יצירה 1605 לערך
טכניקה וחומרים שמן על בד
ממדים בס"מ
רוחב 157 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 112 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
זרם אמנותי בארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר יצירה 56 (גלריה בורגזה) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום גלריה בורגזה, רומא
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'רולמו הקדוש (הירונימוס הקדוש) (באיטלקית: San Gerolamo) המכונה גם ג'רום הקדוש כותב הוא ציור שמן של האמן קאראווג'ו שצויר בשנת 1605 לערך. היצירה מוצגת בגלריה בורגזה שברומא. גרסה מאוחרת יותר של יצירה זו – הירונימוס הקדוש כותב מוצגת בוולטה שבמלטה, וגרסה דומה הירונימוס הקדוש מהרהר מוצגת במנזר מונטסראט שבספרד.

התקופה בה צייר קאראווג'ו את היצירה, הייתה זמן קצר לאחר שיא מאבק בין הפרוטסטנטיזם לכנסייה הקתולית. בעוד שהפרוטסטנטים תמכו בתרגום הביבליה לשפות מקומיות, הקתולים החליטו לקדש את הוולגטה – הגרסה הלטינית של ביבליה שתורגמה מיוונית ועברית על ידי הירונימוס הקדוש במאה הרביעית. מסיבה זו רכש שיפיונה בורגזה את היצירה מיד לאחר מינויו לחשמן על ידי דודו, האפיפיור פאולוס החמישי.

בתקופה שקדמה לרפורמציה נהגו לצייר את הירונימוס עם אריה כחיית מחמד וכובע של קרדינל (כגון ציוריהם של אלברכט דירר ואנטונלו דה מסינה המציגים את הירונימוס כקרדינל עשיר), אולם לאחר הרפורמציה שונתה הגישה ובפסלו של ברניני, כמו גם בציורו של קאראווג'ו מצויר הירונימוס כאדם רזה וזקן. קאראווג'ו השתמש באותו דוגמן בו השתמש בציירו את אברהם. הירונימוס יושב בתמונה ומתלבט בקוראו את כתבי הקודש בעוד ידו מורמת, מוכנה להמשיך לכתוב. על ספר נוסף הנמצא על השולחן מצויה גולגולת (המקשרת את הצופה לרזונו השלדי כמעט של הירונימוס), והמזכירה לצופה כי המוות יגיע לכל אדם (ממנטו מורי) בניגוד לספר הקדוש שהוא נצחי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]