היתלום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היתלום

היתלוםקווניה: היסילומה) היא ארץ בצפון מערב הארץ התיכונה, בעולם הפנטזיה המתואר בלגנדריום של ג'ון רונלד רעואל טולקין.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ היתלום שוכנת מצפון לארצות בלריאנד. היא אינה חלק מבלריאנד עצמה, אבל נכללת יחד עם ארצות בלריאנד ככל הארצות שממערב לארד לוין - ההרים הכחולים.

היתלום היא ארץ גדולה. היא שוכנת בצפון ועל כן היא קרירה. שמה בא לה בגלל האובך והעננים הרבים המכסים אותה בדרך כלל. היתלום מתוארת כארץ נאה, ברובה מישורית עם התגבעויות קלילות, עד להרים התוחמים אותה מכל עבר. היתלום כוללת שני מחוזות גדולים המסונפים אליה: מיתרים ודור לומין.

את גבולותיה של היתלום במזרח ובדרום, מתווים הרי ארד ותרין. פשר שמם הוא "הרי הצל", כי ממזרח ומצפון להם שוכנת ארצו של מורגות' שר האופל. במערב תוחמים את היתלום הרי ארד לומין. פשר שמם הוא "הרי ההדים" כי הם מתרוממים במזרחו של עמק למות והם חלק מהגורם להדים המתעוררים בו.

מיתרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ מיתרים היא שלוחה דרומית-מזרחית של היתלום. ארץ מיתרים היא כעמק בין הרי ארד ותרין ממזרח ומדרום, ובין הרי מיתרים ממערב. בצפונה שוכן אגם מיתרים ובזכותו הארץ מלאה בעופות ממינים שונים, בעיקר עופות מים. רוב אוכלוסיית הנולדור בהיתלום שוכנת לחופי אגם מיתרים, שם גם היה משכנו של פינגולפין, מלך עליון על כל הנולדור.

דור לומין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ דור לומין היא שלוחה דרומית של היתלום. ארץ דור לומין היא כעמק בין הרי מיתרים במזרח, ארד ותרין בדרום וארד לומין במערב. דור לומין הייתה מקום מושבו וממלכתו של פינגון בן פינגולפין, שם גם התגוררו אנשי בית הדור, הגדול מבין שלושת בתי האדין.

תולדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן העידן הראשון יצאו האלדר במסע הגדול מערבה מקווינן לארץ אמן. לא כולם חצו את הים מערבה והחלק שנשאר לחיות בארצות בלריאנד נקראו הסינדר. בהיתלום ישבו מעטים מבני הסינדר, עד שגלו הנולדור ושבו לארץ התיכונה. אז התיישבו נולדור רבים במחוזות שמצפון לבלריאנד. פינגולפין ובניו נטלו להם לנחלה את הארצות שבין ארד ותרין לבלגיר הים הגדול. עם בוא האדם לבלריאנד, עברו אנשי מרך לחיות בדור לומין, שם קיבלו להם נחלות וארצות באוטונומיה משלהם, תחת שלטון בית פינגולפין.

לאחר קרב נירנית ארנוידיאד, השתנתה לבלי הכר האוכלוסייה בדור לומין. רוב העלפים ובני האדם שהתגוררו שם נספו במלחמה. אלה שלא נספו, הצטרפו לממלכות וקהילות אחרות ואיש מהם לא שב לביתו. את הנשים והילדים שנשארו בלא מגן, שיעבדו בני המזרח - אנשי מורגות' שפלשו לארץ ההיא לאחר ניצחונו בקרב. אנשי בית הדור ששרדו לאחר הנירנית, חוללו מעשים גדולים והניעו את רוב ההתרחשויות הגדולות בבלריאנד עד תומו של העידן הראשון.

את העידן הראשון סיימה מלחמת החרון בה הביסו צבאות הולאר את מורגות' ומשרתיו. תהפוכות המלחמה העזות ריסקו את ארצות בלריאנד והמחוזות הנלווים אליה והים הציף את כולן. כך שבעידן השני ארץ היתלום הייתה קיימת אך בזיכרון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]