הכיוון מזרח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכיוון מזרח
שער גיליון 16, קיץ 2008
שער גיליון 16, קיץ 2008
תדירות חצי שנתי
סוגה כתב-עת לספרות, לתרבות ולאמנות
פורמט מגזין
מו"ל הוצאת אחותי - למען נשים בישראל
מייסד יצחק גורמזאנו גורן
עורך ראשי יצחק גורמזאנו גורן יחד עם עורכים מתחלפים מגיליון לגיליון
תאריכי הופעה 2000–הווה (כ־24 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
https://www.bimatkedem.com/הכיוון-מזרח
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הכיוון מזרח הוא כתב-עת לספרות, לתרבות ולאמנות, הדן בסוגיות של רב-תרבותיות ושל זהות מזרחית וישראלית, דרך נקודת מבט חברתית. הגיליון הראשון של כתב העת התפרסם בשנת 2000. עד שנת 2012 כתבי העת יצאו לאור בהוצאת בימת קדם ומשנת 2014 ואילך באמצעות הוצאת אחותי - למען נשים בישראל.

אודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הכיוון מזרח" מוקדש למאמרים הדנים בתרבות מזרחית וביוצרים מזרחים, או בכאלה המקושרים לסוגיית המזרחים בישראל. שאלת המפתח המניעה את כתב העת היא "מהי מזרחיות" או "מהי תרבות מזרחית". כתב העת מבקש, באמצעות אבחון תודעתי-תרבותי רפלקסיבי, לייחד את המזרחיות, ולבחון אותה באמצעות סוגיות יסוד כמו זהות, זיכרון, ביוגרפיה, שפה ומקום. כל זאת בהקשר של חברה, לאום, מגדר ועוד, ובהקשר של יצירה לתחומיה השונים - קולנוע, תיאטרון, שירה, אמנות פלסטית ועוד.

מרוב מהמאמרים נובע סימון המזרחיות החדשה המדגישה את הזיקה החזקה לשורשיה היהודים והערבים במגמה להמשיך ולפתח זיקה זו ברמה היצירתית והפוליטית יחד. ההנחה העומדת ביסוד כתב העת היא שאם בעשורים הראשונים של המדינה עמדה מלחמת התרבויות בסימן של ההגירה היהודית אל מול הילידיות, או אל מול הישראליות האירופוצנטרית, במלחמת התרבויות של השנים האחרונות מסתמן גם מאבק ללגיטימציה לא רק של התרבות המזרחית אלא גם של התרבות הערבית, וממילא הפלסטינית, כחלק מהשיח הישראלי.

ב"הכיוון מזרח" מפרסמים גם עבודות אמנות פלסטיות וקונספטואליות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המייסד והעורך הראשי של כתב העת הוא יצחק גורמזאנו גורן[1]. את חמשת הגיליונות הראשונים ערכה עמו דורית מקלף. את הגיליון השישי ערכה קציעה עלון ואליה הצטרפה דליה מרקוביץ' לחמשת הגיליונות שלאחר מכן[1]. את גיליונות 12 עד 15 ערך מתי שמואלוף יחד עם בת שחר גורפינקל[2]. החל מגיליון 16 החליף את מתי שמואלוף עמרי הרצוג כעורך כתב העת, יחד עם גורפינקל. בהמשך החל והעורכים להתחלף כמעט מדי גיליון, בהתאם לנושא הגיליון.

בתחילת 2011 עמד כתב העת לפני סגירה, מאחר שמינהל התרבות של משרד התרבות והספורט החליט לקצץ 80% מתקציב עמותת "בימת קדם"[3].

בשנת 2023 חזר הסופר והמשורר מתי שמואלוף לערוך את כתב העת "הכיוון מזרח". הגיליון הראשון שראה אור (מס' 43) בעריכתו דן בשאלת דיאספוריות מזרחית (לקריאת פתח הדבר שפורסם באתר "העוקץ"). מה הקשר בין התרבות של היהודים-הערבים שעזבו את ישראל לבין השאלה האתנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]