הליגה נגד השמצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הליגה נגד השמצה
Anti-Defamation League
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים זיגמונד ליווינגסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
יושב ראש ג'ונתן גרינבלאט עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ספטמבר 1913 – הווה (כ־110 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.adl.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הליגה נגד השמצהאנגלית: Anti-Defamation League; בראשי תיבות: ADL) הוא ארגון מיסודו של בני ברית בארצות הברית ומטרתו המוצהרת היא "להפסיק, על ידי פנייה להיגיון ולמצפון, ובמקרה הצורך, על ידי עתירות משפטיות, את ההשמצה נגד העם היהודי. המטרה הבסיסית שלו היא להבטיח צדק ויחס הגון לכל האזרחים בשווה ולשים קץ ללעג ואפליה הלא צודקת ולא הגונה כנגד כל עדה או קבוצת אזרחים. משרדה של הליגה מספק הערכות מצב, דוחות ופרסומים שמטרתם הדרכה ויידוע באשר לנושאים המשפיעים על יחסי ישראל-ארצות הברית ועל יחסי ישראל עם יהדות התפוצות"[1]. הליגה נגד השמצה פעילה במיוחד במלחמה נגד אנטישמיות, נגד גזענות ונגד אנטי ציונות. הם גם נאבקים במה שהם מגדירים "איומים על הדמוקרטיה, כולל השמצות ברשת הצקה, הטיה בבתי הספר ומערכת המשפט הפלילי, טרור, פשעי שנאה"[2]. התנועה תמכה לאורך השנים במדיניות הישראלית.

עם תקציב שנתי של למעלה מ-40 מיליון דולר, לליגה נגד ההשמצה ישנם 30 משרדים ברחבי ארצות הברית ועוד שלושה משרדים מחוץ לארצות הברית (בישראל, ברוסיה ובאיטליה). המטה הראשי של הארגון ממוקם בעיר ניו יורק. מאז 2015 מכהן ג'ונתן גרינבלאט כראש הארגון.

הארגון נוסד ב-1913 בידי זיגמונד ליווינגסטון. בתגובה למשפטו מוטה גילויי השנאה של ליאו פרנק - יהודי מאטלנטה שהורשע ברצח מרי פייגן, עובדת בית חרושת לעפרונות בניהולו. פרנק עצמו שנדון למוות, אך נחון למאסר עולם, נחטף כעבור שנתיים מבית הכלא ונרצח בלינץ' בידי המון מוסת עיתונות אוהדת וחברי KKK. הליגה נגד השמצה הייתה חלוצה גם במאבק למען שוויון זכויות לשחורים, וארגוני זכויות של יהודים ושחורים שיתפו פעולה ביניהם. אחרי שנות ה-70 של המאה ה-20 היחסים ביניהם התקררו עקב התחזקות האסלאם והאנטי-ישראליות בקרב האפרו-אמריקאים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הליגה נגד השמצה- דף הבית, באתר הליגה נגד השמצה
  2. ^ What We Do, Anti-Defamation League (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא ארצות הברית ובנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.