המבוך של פאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המבוך של פאן
El laberinto del fauno
בימוי גיירמו דל טורו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אלפונסו קוארון
גיירמו דל טורו
תסריט גיירמו דל טורו עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ברנט ווילפלנה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים איבנה בקוארו
דאג ג'ונס
סרגי לופז
מריבל ורדו
מוזיקה חביאר נאברטה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום גיירמו נבארו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מקסיקו, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Telecinco Cinema עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ספרדספרד האחים וורנר
ארצות הבריתארצות הברית פיקצ'רהאוס
שיטת הפצה הורדה דיגיטלית, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 באוקטובר 2006 (ספרד)
15 במרץ 2007 (ישראל)
משך הקרנה 112 דקות
שפת הסרט ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, סרט ריאליזם קסום, סרט דרמה, סרט אימה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 19 מיליון $
הכנסות 83,258,226 $
הכנסות באתר מוג'ו panslabyrinth
פרסים שלושה פרסי אוסקר, פרס הוגו
www.panslabyrinth.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המבוך של פאןספרדית: El laberinto del fauno "המבוך של הפאון") הוא סרט ספרדי המשתייך לסוגת הפנטזיה, אותו כתב וביים גיירמו דל טורו.

הסרט יצא לאקרנים בשנת 2006 (בישראל ב-2007), כאשר הקרנת הבכורה שלו נערכה בפסטיבל קאן באותה שנה. "המבוך של פאן" זכה בכמה פרסים בינלאומיים, בהם בשלושה פרסי אוסקר ובפרס הוגו בקטגוריית "העיבוד הדרמטי הטוב ביותר". הסרט צולם ביער במרכז ספרד.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח באגדה על הנסיכה מואנה, בתו של מלך השאול, שנדדה אל העולם שמעל. אור השמש סינוור אותה והיא איבדה את זיכרונה, חלתה ומתה. אביה מאמין שרוחה עוד תשוב אליו.

השנה היא 1944. בצפון ספרד, לא הרחק מגבול צרפת, נוסעת הילדה אופליה לפגוש את אביה החורג החדש, סרן וידאל מהז'נדרמריה. אמה כרמן הרה לו. מלחמת האזרחים הספרדית נגמרה מזמן בניצחונו של פרנקו, אך קבוצות מורדים עוד פועלות בסביבה. וידאל הוא פשיסט נוקשה המוצב באזור כדי לדכא אותם. הוא מותיר את הטיפול באשתו ובתו בידיה של סוכנת משק הבית, מרצדס.

באחד הלילות נתקלת אופליה במקלון, שהיא בטוחה שהוא פיה. הוא מוביל אותה אל מבוך קדום בו היא פוגשת בפאון, יצור שחציו אדם וחציו תיש. הוא משוכנע כי היא גלגולה של הנסיכה מואנה ומציב לה שלוש משימות שעליה למלא לפני מילוא הירח כדי לזכות בחיי אלמוות. ראשית עליה לחלץ מפתח מבטנו של קרפד ענק, והיא עומדת בכך. מצבה של אמה ההרה מחמיר, והפאון נותן לאופליה הדואגת שורש דודאים קסום דמוי תינוק שעליה להשקות בחלב ולהניח מתחת למיטתה. בינתיים, וידאל מענה ורוצח כפריים מקומיים החשודים באהדה למורדים. לילדה ניתנת מטלה נוספת, להוציא פגיון ממערתו של מפלץ בשם האיש החיוור. נאסר עליה לאכול דבר ממה שתמצא שם. אופליה לא עומדת בפיתוי וטועמת ענבים; האיש החיוור מתעורר וטורף שתיים מהפיות שנשלחו ללוותה וכמעט שגם אותה. הפאון זועם ומסרב להעניק לה משימה שלישית. וידאל, החושד בהתנהגותה המוזרה של בתו המאומצת ובמה שנראה כשגעון, מוצא את שורש הדודאים וכועס עליה. לאחר שעזב את החדר אמה זורקת את שורש הדודאים לאח. הוא כולא את אופליה בחדרה כעונש. אשתו נתקפת צירים ומתה בלידת בנם. הוא מגלה שמרצדס היא מרגלת של המורדים, אך היא מצליחה לפצוע אותו ולהימלט.

הפאון מגיע אל אופליה ומשתכנע לתת לה עוד הזדמנות. הוא מטיל עליה לקחת את אחיה אל המבוך שלו. היא חוטפת את התינוק אחרי שהיא מרדימה את וידאל. המורדים יוצאים במתקפה כוללת על כוחות המשמר. הסרן מתעורר ורודף אחרי הילדה אל המבוך. הוא מוצא אותה מדברת עם הפאון, אותו אינו יכול לראות. היצור מסביר לאופליה כי עליה לפתוח שער אל השאול על ידי הקזת טיפה מדמו של אחיה. היא מסרבת לפגוע בתינוק; הפאון נזעם שוב, ועוזב אותה. וידאל, הרואה אותה מדברת אל האוויר הריק, חוטף מידה את בנו ויורה בה למוות. מרצדס והמורדים מגיחים מאחוריו; הוא מבין כי גורלו נחרץ ומבקש מהם לספר לבנו אודותיו. היא אומרת לו כי הלה לעולם לא ידע אף את שמו, והם הורגים אותו.

בספק הזיה מופיעה אופליה בחצר השאול, ואביה המלך מסביר לה כי היה זה המבחן האחרון: היא עברה אותו בכך שהעדיפה לשפוך את דמה שלה תחת דם נקיים. הפאון ויתר היצורים כורעים בפניה כשהיא מתקבלת חזרה לממלכתה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • איוואנה בקרו - אופליה / מואנה
  • מאריבל ורדו - מרצדס
  • דאג ג'ונס - הפאון / האיש החיוור (תלבושת)
  • פבלו אדאן - קריין / הפאון (קול)
  • סרחי לופז - סרן וידאל
  • אריאדנה גיל - כרמן / מלכת השאול
  • פדריקו לופי - מלך השאול
  • אלכס אנגולו -ד"ר פריירו (רופא)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המבוך של פאן בוויקישיתוף
הקודם:
2005: סיפורי נרניה: האריה, המכשפה וארון הבגדים
פרס סטלייט – הסרט הטוב ביותר - אנימציה או מדיה מעורבת
2006: המבוך של פאן
הבא:
2007: רטטוי