המדריך למטייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המדריך למטייל
המדריך למטייל בשומרון - כרך א'
המדריך למטייל בשומרון - כרך א'
מידע כללי
מאת דביר רביב ונתנאל אלינסון

"המדריך למטייל" היא סדרת מדריכי טיולים שנכתבו על ידי דביר רביב ונתנאל אלינסון. היא כוללת שני כרכים של "המדריך למטייל בשומרון", בהם 44 מסלולי טיול המתארים מאות אתרי טבע, נוף ומורשת ונפרשים על למעלה מ-650 עמודים, עבור המטייל הפשוט והמטייל המעמיק, וכן "מדריך הערבה".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המדריך למטייל" הוא מיזם שהחל ב-2008, בעקבות נפילתם של חיילי צה"ל, דוד רובין ואחיקם עמיחי, בפיגוע בנחל תלם. המחברים, יחד עם חבריהם ישראל רוזנפלד, אהרן טבגר ודוד סעיד, החליטו לקיים טיולים קבועים ללא תשלום ברחבי יהודה ושומרון, מתוך חשש כי לאחר האירוע בו נפלו חבריהם איש לא יטייל באזורים אלו. בשנים 2011–2014 עמלו אלינסון ורביב על הוצאת שני כרכי המדריך כהמשך המיזם. למימון ההוצאה לאור נעזרו המחברים במימון המונים דרך אתר "הדסטארט"[1].

הספר מכיל את המידע הדרוש לתכנון וביצוע טיול באזור השומרון: מפות, צילומים, טלפונים רלוונטיים, מידע על האבטחה ודגשים חשובים לכל מסלול. כמו כן הוא מעניק הרחבה בהיסטוריה של המסלול, באירועים שהתרחשו לאורכו ובסביבתו. המדריך פותח בפני הקורא את ההיכרות עם סיפורי התנ"ך מזווית לא שגרתית ומאפשר לחוות, ולו במעט, את חיי היום יום בארץ ישראל ואת האירועים הגדולים והמכוננים בתולדות עם ישראל שהתרחשו בשומרון.

הפקת הספרים כללה בחירת תצלומים מתוך אלפי תצלומים שהמחברים צלמו בעת ההדרכה, הפקת מפות טיולים מיוחדות לכל מסלול, רכישת תצלומי אוויר, רכישת זכויות פרסום למוצגים ארכאולוגים וצילום תמונות פנורמיות מנקודת תצפית בשומרון. בעקבות הטיולים שופצו מסלולים על ידי המועצות האזוריות והוקמו בהם מצפורים, שבילים וסימוני שבילים ונוספו בתי הארחה[2].

שני כרכי "המדריך למטייל בשומרון" הם הראשונים בסדרת שבעה ספרים שתקיף את כלל אזורי ההר הישראלים. בימים אלו כותבים המחברים את "המדריך למטייל בחבל בנימין" והם מתכננים להוציא בשנים הקרובות כרכים העוסקים בבקעת הירדן, גוש עציון, הר חברון ומדבר יהודה. בנוסף לספרים מתוכנן גם אתר אינטרנט שיציע מידע על האתרים הנכללים בספרים.

על חלקם ביצירת המדריך זכו המחברים בפרס מוסקוביץ' לציונות לשנת 2014[2].

בעקבות הכרותם את השטח, כותבי המדריך למטייל התבקשו על ידי צה"ל, ביוני 2014, לסייע בחיפושים אחר שלושת הנערים החטופים[3].

מדריך הערבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2016 החלו חניכי מחזור ז' ממכינת ערבה בחצבה, בהדרכת נתנאל אלינסון ראש המכינה, בכתיבת הספר השני, "מדריך הערבה - מסלולים ואתרים בערבה התיכונה". חניכי המכינה ביצעו עבודת חקר על כל מסלול בספר הכולל סיור מעמיק בשטח, תחקור אנשי האזור, מפגש עם אנשי מקצוע בתחומי היסטוריה, בוטניקה, זואולוגיה וגאוגרפיה והעלו על הכתב את ממצאיהם. גם ספר זה, כקודמו, מופק ברמה גבוהה ויש בו 270 עמודי כרומו צבעוניים, עשרות אתרים, תכנים רבים ומגוונים, מפות מפורטות ותמונות נאות. הספר יצא בתשע"ז. גם במדריך זה נעזרו המחברים במימון המונים דרך אתר "הדסטארט".

על המחברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תצפיות מהר קידה מזרחה. מימין לשמאל: מדבר יהודה, בקעת הירדן ומעבר לה הרי הגלעד, וצפון-מזרח השומרון. מאי 2008. המדריך משמאל בחולצה כחולה הוא נתנאל אלינסון, מחבר הספר ותושב קידה בעת הצילום
תצפיות מהר קידה מזרחה. מימין לשמאל: מדבר יהודה, בקעת הירדן ומעבר לה הרי הגלעד, וצפון-מזרח השומרון. מאי 2008. המדריך משמאל בחולצה כחולה הוא נתנאל אלינסון, מחבר הספר ותושב קידה בעת הצילום

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]