הדומיניון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף המייסדים)
הדומיניון
לוגו הדומיניון
לוגו הדומיניון
לוגו הדומיניון
הופעה ראשונה עונה 2 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
נתונים
מנהיג הגזע "המייסדים"
טריטוריית מגורים רביע גמא

הדומיניוןאנגלית: Dominion) היא אימפריה צבאית בעולם הבדיוני של "מסע בין כוכבים" המורכבת ממספר רב של גזעים של חייזרים שונים, המבוססים ברביע גמא. אימפריה זו הופיעה לראשונה בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", ושימשה בה כיריבתה העיקרית של פדרציית הכוכבים המאוחדת.

חברי הדומיניון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשורות הצבא של הדומיניון, וכן במוסדות האזרחיים שלו, חברים מספר רב של מינים, הפזורים על פני מספר רב של כוכבי-לכת. מעט מאוד ידוע לגבי המנגנון הפנימי של הדומיניון, אלא רק שהג'מהדאר והוורטה ממלאים את עיקר תפקידי החיילים והמנהלים (בהתאמה).

בין מינים החברים בדומיניון ניתן למצוא את הבאים:

המייסדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מן המייסדים; מתוך פרק סיום עונה 4 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

"המייסדים" הוא הכינוי של מייסדי ושליטי הדומיניון. כל המייסדים משתייכים לגזע מסתורי של משני צורה הנקרא מִשְׁתַּנִּים.

בעבר, המִשְׁתַּנִּים סבלו מרדיפות גזעיות מצד גזעים שאינם-משני-צורה (המכונים "מוצקים" על ידי המייסדים), עד אשר מצאו מחבוא על כוכב מרוחק ברביע גמא, בו הם חיים יחדיו בצורתם הטבעית-הנוזלית, כחלק מ"הקשר הגדול". את "הדומיניון" הם הקימו מתוך שאיפתם להשליט "סדר" על רביע גמא ועל כל מי שעלול לפגוע בהם, כאמצעי להגנה על עצמם כנגד הרדיפה הנרחבת שהם התמודדו בעבר.

וורטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – וורטה

וורטה הוא גזע של חייזרים המשרתים את המייסדים של הדומיניון, להם הם סוגדים כאלים. לרוב, תפקידיהם כוללים משרות ניהוליות בכירות, דיפלומטים או קצינים המופקדים על יחידות צבאיות של ג'מהדאר. הוורטה הם דמויי-אדם, המתרבים על ידי שיבוט. הם בעלי עור לבן, שיער שחור ועיניים בהירות בצבע לילך ובהשוואה לבני אדם - יש להם חוש שמיעה מפותח מאוד, אולם חושי ראייה וטעם ירודים מאוד, והם חסינים בפני רוב סוגי הרעלים.

ג'מהדאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'מהדאר

הג'מהדאר הוא גזע אשר הונדס גנטית על ידי המייסדים, על מנת שאלו ישמשו כחייליו (אין זה ידוע אם היה קיים גזע חייזרים בעבר אשר שונה גנטית ונהיה לג'מהדאר, או שמלכתחילה הם עוצבו במלואם על ידי המייסדים). בהיותם מהונדסים גטית לשרת את המייסדים, הג'מהדאר מאופיינים בכוח ובנחישות, כולם זכרים, ומוחדרת בהם האמונה כי "ניצחון הוא חיים". כמו כן, מוחדרת בהם התמכרות לסם המכונה "קטרסל לבן" (סם שאי-נטילתו לאורך זמן תגרום למוות). חייהם קצרים, בתוך שלושה ימים מלידתם הם כבר בוגרים ומוכנים לקרב ומאמינים כי המייסדים הם אלוהיהם ולכן אינם מסוגלים לפגוע בהם.

מינים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "ציידים"
  • סקריאה
  • קרימה

היסטוריה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדומיניון הוקם כ-2,000 שנה לפני האירועים המתרחשים ב-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", על ידי משתנים - גזע חייזרים בעלי יכולת שינוי צורה, כאמצעי להגנה על עצמם כנגד הרדיפה הנרחבת שהם התמודדו איתה מצד גזעים דמויי-אדם (אותם הם מכנים "מוצקים"). המשתנים הנדסו גנטית מספר גזעים המשועבדים להם, על מנת שישמשו להם כחיל רגלים של האימפריה החדשה שלהם. יצירות גנטיות אלו החלו לכנות את יוצריהם - המשתנים - בשם "המייסדים".

המפגש הראשון וההסלמה שלאחר מכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפגש הראשון (הידוע) של יצור תבונתי מרביע אלפא עם הדומיניון נראה בפרק "Rules of Acquisition", פרק 7 בעונה 2 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", בו קווארק נשלח אל רביע גמא על ידי הנגוס הגדול זק, על מנת לרכוש 100,000 חביות יין. בפרק זה, כמו גם בפרקים נוספים במהלך עונה 2, יש אזכורים מעורפלים שונים המתייחסים אל הדומיניון כאל הכוח העיקרי של רביע גמא.

הדומיניון לא היה ידוע למעצמות של רביע אלפא, עד אשר התגלה חור התולעת הסמוך לבאג'ור, בשנת 2369, שאיפשר את חקר החלל של רביע גמא. בשנת 2370, חיילי ג'מהדאר השמידו מושבות שהוקמו ברביע גמא על ידי באג'ור והפדרציה, הרסו ספינות חלל רבות שהגיעו לרביע גמא, ואף לקחו בשבי את קומנדר סיסקו, תוך שהם דורשים כי הפדרציה תישאר בצד שלה של חור התולעת. ספינת הדגל של הפדרציה, ה"אודיסיאה" ("Odyssey"), נהרסה על ידי מתקפת קמיקזה של ספינות קרב של הג'מהדאר, כהוכחה של הדומיניון כי על הפדרציה לחשוש לא רק מיכולתם הטכנולוגית המתקדמת, המאפשרת להם לחדור את מערכות ההגנה של הפדרציה, אלא גם מהמסירות הפנטית של הג'מהדאר להשלים את משימותיו - כפי שבא לידי ביטוי בפיגוע ההתאבדות שבוצעה בספינת החלל. כתוצאה מאירוע זה, הפדרציה מוציאה את הדיפאיינט מאחסון, מתקינה בה מערכת הסוואה של הרומולאנים, ומתחילה בהכנות לשיפור מערכות ההגנה של תחנת החלל חלל עמוק 9 באופן דרסטי.

בתחילת השנה שלאחר מכן, הפדרציה מציבה לעצמה משימה: למצוא את המייסדים ולכרות איתם הסכם שלום. משימה זו הסתיימה באסון, כאשר המשלחת נתפסה, ובאמצעות מניפולציות של הזיה הדומיניון בחן את נכונותם לפייס את הדומיניון. במהלך אירוע זה, מתגלה כי המייסדים המתבודדים של הדומיניון הם משתנים, אשר מצדיקים את מעשיהם על ידי הצורך להגן על בני-מינם נגד רדיפה של מוצקים, תוך כדי ציון חובתם ונטייתם "להשליט סדר ביקום כאוטי".

כתוצאה מאיום הדומיניון ההמשך, מספר מהכוחות של רביע אלפא פעלו, תוך התגברות הכנות ופרנויה, אשר באו לכדי ביטוי, בין השאר, בניסיון רומולאני להביא לכדי קריסה את הכניסה של חור התולעת. למרות האזהרות של הדומיניון, הפדרציה המשיכה לחקור ולמפות את רביע גמא. המייסדים החלו להסתנן אל רביע אלפא, ואפילו עשו שמות בכדור הארץ עצמו. בשנת 2371, כוח צבאי משולב של מסדר אובסידיאן והטאל שיאר - ארגוני המודיעין החשאיים של האיחוד הקרדאסי ואימפריית הכוכבים הרומולאנית (בהתאמה) - ניסו להלום ברביע גמא עם צי של ספינות המצוידות במכשירי הסוואה, שמטרתו לתקוף את כוכב הבית של המייסדים, ובכך לשתק את הדומיניון. אולם, באמצעות מניפולציות אינטנסיביות מצד המשתנים, כוח תקיפה זה נתקל במארב, בעת שתקף את מה שהוא חשב שהוא כוכב הבית של המייסדים (שהתגלה להיות כוכב נטוש), וחוסל כולו על ידי הג'מהדאר. מאוחר יותר מתגלה כי התומך הראשי שעודד את התקיפה הזו היה משתנה-מסתנן. כישלון זה החליש משמעותית הן את הקרדאסים והן את הרומולאנים, וסלל את הדרך עבור הדומיניון לחדירתו אל רביע אלפא.

סכסוך פנימי פרץ ברביע אלפא, כאשר כתוצאה מהפיכה אזרחית של המשטר הצבאי של קרדאסיה - האימפריה הקלינגונית האשימה כי המהפיכה היא תוצאת של התערבות מצד משתנים-מסתננים, שעכשיו שולטים באיחוד הקרדאסי. אשר הפדרציה גינתה את פלישתם של הקלינגונים אל שטחי קרדאיסה, הקנצלר גאורון גירש את כל אזרחי הפדרציה מהשטחים הקלינגונים, החזירו את שגריריהם וביטלו את "הסכמי קיטאמור" - הסכם השלום בין הפדרציה לבין האימפריה הקלינגונית. הקלינגונים לחמו לחימה מזוינת כנגד הפדרציה והאיחוד הקרדאסי במשך חודשים רבים, עד אשר בנג'מין סיסקו הצליח לחשוף משתנה-מסתנן בקרב הקלינגונים, המעמיד פנים להיות הגנרל מרטוק. בסופו של דבר, גאורון מתרצה, מחדש את הסכמי קיטאמור, ומצטרף לצד הפדרציה במלחמתה נגד הדומיניון.

מלחמת הפדרציה-דומיניון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת הפדרציה-דומיניון

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעמדו של הדומיניון כישות מדינית בסיום המלחמה מעולם לא נדון ב-"מסע בין כוכבים". תנאי ההסכם הסופי שהביא לסיום המלחמה מעולם לא הוצגו. ניתן להניח כי בסיומה של המלחמה - הדומיניון עדיין מחזיק שטחים נרחבים ברביע גמא. חזרתו של אודו אל תוך "הקשר הגדול" נועדה, בחלקה, כדי לחלוק עם המשתנים האחרים את המידע שיש לו על האופן שבו המלחמה הסתיימה וכן מה שהוא למד, מחייו לצד המוצקים: מן הסתם, חזרתו תשנה את המטרות ואת הטקטיקות של המייסדים למערכת המאפשרת למשתנים ולמוצקים לחיות בשלום זה לצד זה, בניגוד לאסטרטגיה של שליטה, שהופעלה עד כה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]