המנסרים מטקסס (זיכיון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף המנסרים מטקסס)
המנסרים מטקסס
The Texas Chainsaw Massacre
כרזת הסרט "המנסרים מטקסס: ההתחלה"
כרזת הסרט "המנסרים מטקסס: ההתחלה"
הופק בידי טובי הופר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אימה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.texaschainsawmovie.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המנסרים מטקססאנגלית: The Texas Chainsaw Massacre, בתרגום ישיר: "טבח מסור השרשרת בטקסס"[1]) הוא זיכיון סרטי אימה-סלאשר אמריקנים פופולרי, שהחל כסרט קולנוע משנת 1974. הסרט הוביל ליצירת שלושה סרטי המשך ולאחר מכן לשני חידושים, כאשר האחרון שבהם הוא הקדמה לקודמו - סרט הקדם. כל סדרת הסרטים עוסקת במשפחת קניבלים שניזונה מבשר הקרבנות שלה. פני עור (Leatherface), אחת הדמויות הראשיות, הוא אחד מהרשעים המפורסמים ביותר מדמויות סרטי הסלאשרים כמו פרדי קרוגר, ג'ייסון וורהיס ומייקל מאיירס. סימני ההיכר שלו הם המסכה שהוא לובש, העשויה מעור אדם, ומסור השרשרת שלו.

בניגוד לשמועות שצצו סביב סדרת הסרטים, הסרט אינו מבוסס על אירועים אמיתיים, אך כמו הסרטים "פסיכו" ו"שתיקת הכבשים" שאב את ההשראה מדמותו של אד גיין, אשר אכן לבש עור אדם, אך פעל לבדו ולא השתמש במסור. הסרט הראשון זכה למעמד של סרט פולחן והשפיע רבות על סרטי הסלאשרים שיצאו אחריו, לרבות ליל המסכות של ג'ון קרפנטר.

רשימת הסרטים שבסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנסרים מטקסס (1974)[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת הסרט "המנסרים מטקסס"

סאלי הארדסטי ואחיה הנכה פרנקלין נוסעים בכבישי טקסס לבקר את קברו של סבם, יחד עם חברה של סאלי - ג'רי, חברו הטוב - קירק וחברתו - פאם. החבורה אוספת טרמפיסט שמתגלה כמשוגע, לאחר שהוא פוצע את זרועו של פרנקלין. הם מסלקים אותו מרכבם וממשיכים בנסיעתם. כאשר נגמר לרכבם הדלק, הם מגיעים לבית מבודד, בתקווה שאלו שגרים שם יתנו להם קצת בנזין. אך שם הם מגלים שבתוך הבית גרה משפחה קניבלית מטורפת, בעלת תיאבון רב לבשר אדם, ובראשם "פני עור" אשר רוצח את החבורה. קירק, פאם, ג'רי ופרנקלין נרצחים ואילו סאלי היא הניצולה היחידה. סאלי נחטפת לאחוזה של משפחת הקניבלים. היא בורחת שניות אחדות לפני שהם מצליחים לרצוח אותה והיא תופסת טרמפ על החלק האחורי של משאית להובלת בשר.

הסרט יצא לאקרנים ב-1974 בבימויו של טובי הופר. בתפקידים הראשיים מככבים מרילין בורנס כסאלי הארדסטי, אלן דנזיגר כג'רי, פול א. פארטיין כפרנקלין הארדסטי, ויליאם וייל כקירק, טרי מק'מין כפאם, אדווין ניל בתפקיד הטרמפיסט, ג'ים סידוב בתפקיד מנהל תחנת הדלק, ג'ון דוגן בתפקיד הסבא וגאנר הנסן כ"פני עור".

המנסרים מטקסס 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

השוטר לפטי, דודם של סאלי ופרנקלין, רוצה להתנקם ב"פני עור" ומשפחתו על רציחתו של פרנקלין. לשם כך הוא נעזר בשדרנית רדיו צעירה הידועה כ"סטרץ'" אשר משדרת ברדיו קטע המשמיע את "פני עור" רוצח שני נערים צעירים בנסיעתם. כאשר המשפחה הקניבלית שומעת את הקטע היא ממהרת לתחנה כדי לרצוח את סטרץ'. למזלה של סטרץ', "פני עור" מתאהב בה וחס על חייה, ומשקר לאחיו שאכן רצח אותה. כאשר מנהל המקום מגיע, שני האחים חוטפים אותו, כשבעקבותיהם סטרץ'. היא מגיעה ללונה פארק ישן, שם נמצאת המשפחה, אך נופלת אל תוך מכרה ישן ונלכדת יחד עם המשפחה המטורפת. כעת חייב לפטי להציל אותה, לפני שיהיה מאוחר מדי.

הסרט יצא לאקרנים ב-1986 בבימויו של טובי הופר ובהפקתם של יורם גלובוס ומנחם גולן. בתפקידים הראשיים מככבים דניס הופר כלפטי אנרייט, קרוליין ויליאמס כוניטה "סטרץ'" ברוק, ג'ים סידוב בתפקיד הטבח, ביל מוסלי בתפקיד צ'ופ-טופ סוייר, קן אברט בתפקיד הסבא וביל ג'ונסון כ"פני עור".

פני עור: המנסרים מטקסס 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

מישל וחברהּ ריאן יוצאים מקליפורניה לפלורידה במכונית של אביה כדי למסור לו אותה. הם עוברים ליד אירוע משטרתי, בו המשטרה מוצאת גופה קבורה המכוסה בפסולת רעילה ליד תחנת דלק. בעוד הם ממשיכים בנסיעתם, הם נעצרים בתחנת דלק מקומית, שם הם פוגשים טרמפיסט בשם טקס ואת בעל התחנה, אלפרדו. כעבור זמן מה מתחיל ויכוח בין טקס לאלפרדו, שבסופו אלפרדו יורה בטקס למוות. כאשר מישל וריאן ממהרים לעזוב את מקום האירוע, הם נרדפים על ידי אלפרדו ועל ידי "פני עור" ומשפחתו הפסיכופתית. מישל וראין נפגשים עם בני, נהג משאית שרכבו התקלקל בתחנת הדלק ובחורה ששמה שרה שמשפחתה נרצחה על ידי "פני עור". הארבעה מתחילים במסע הישרדות נגד המנסרים מטקסס.

הסרט יצא לאקרנים ב-1990 בבימויו של ג'ף בר. בתפקידים הראשיים מככבים ויגו מורטנסן כטקס סוייר, קן פורי כבני, קרוליין ויליאמס כוניטה "סטרץ'" ברוק, ויליאם באטלר כריאן, קייט הודג' כמישל, מרים בירד-נטרי בתפקיד מאמה סוייר, ג'ו אונגר בתפקיד טינקר סוייר, טום אברט בתפקיד אלפרדו סוייר ור.א מיהלוף כ"פני עור".

המנסרים מטקסס: הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבעה בני נוער - ג'ני, שון, הת'ר ובארי, אשר חוגגים את נשף הסיום שלהם, מחליטים לעזוב מוקדם ומעורבים בתאונת דרכים בין יערות טקסס. תקועים ולא יודעים לאן ללכת, ג'ני, הת'ר ובארי מחליטים להתפצל ולחפש עזרה, בעוד שון שומר על הרכב והנהג שהם פגעו ברכבו. הם נתקלים באישה בשם דרלה, אשר מתקשרת לבן זוגה וילמר, שיעזור להם לצאת מהיער. מה שהם לא יודעים זה שהיא ובן זוגה וילמר שייכים למשפחת סוייר המטורפת, אשר צדה אותם אחד אחרי השני.

הסרט יצא לאקרנים ב-1994 בבימויו של קים הנקל. בתפקידים הראשיים מככבים רנה זלווגר כג'ני, ליסה מארי ניומר כהת'ר, טיילר שיאה קון כבארי, ג'ון הריסון כשון, טוני פרנסקי כדרלה, מתיו מקונוהיי בתפקיד וילמר סוייר, ג'ו סטיבנס בתפקיד W.E סוייר ורוברט ג'אקס כ"פני עור".

הסרט היווה את יסוד המתח למספר סרטי אימה, כגון המדרון. הבמאי ניל מרשל ציין כי עצם השהיית המתח עד למערכה השלישית של הסרט, מהווה מבחינתו נקודת פריצה בעולם האימה, "שלא כמו בסרטי מתח ואימה אחרים, בהם כבר לאחר כרבע שעה, המתח מתגלה ואי אפשר לשמור עליו בסוד"[2].

המנסרים מטקסס (2003)[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנה היא 1973. ארין, קמפר, מורגן, אנדי ופפר נוסעים להנאתם בכבישי טקסס בדרך למופע רוקנרול, אך בדרך הם נתקלים בבחורה מוזרה ומחליטים להעלות אותה לרכבם. זו ממלמלת שהם ימותו אם ימשיכו לנסוע בכיוון שאליו הם נוסעים ומתאבדת במכוניתם. לאחר האירוע הטראגי, החבורה נעצרת בעיירה קטנה ושקטה כדי להתקשר לשריף ולספר לו את שאירע, אך מה שהם לא יודעים זה שהשריף אינו באמת שריף, אלא מתחזה השייך למשפחת קניבלים המוביל אותם לבית מגוריו, שם הם מתחילים להיהרג בזה אחר זה על ידי "פני עור".

הסרט יצא לאקרנים ב-2003 בבימויו של מרכוס ניספל ובהפקתו של מייקל ביי. בתפקידים הראשיים מככבים ג'סיקה בייל כארין, ג'ונתן טאקר כמורגן, אריקה לירשן כפפר, מייק ווגל כאנדי, אריק בלפור כקמפר, ר.לי ארמי בתפקיד שריף היואיט, טרנס אוונס בתפקיד מונטי היואיט, מרייטה מריק בתפקיד לודה מיי היואיט ואנדרו בריניארסקי כתומאס היואיט/"פני עור". הסרט לא זכה לשבחים אבל נחשב בשביל הרוב לסרט חידוש לסרט הישן המצליח ביותר.

המנסרים מטקסס: ההתחלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט זה מהווה מעין הקדמה לסדרת הסרטים, ומשלים לצופים פרטים על עברו של "פני עור" ומדוע הוא הפך לרוצח כל-כך פסיכופתי וסדיסטי. השנה היא 1969, שיא מלחמת וייטנאם. העסק היחידי במדינת טקסס שעדיין פועל באופן רציני בתקופת השפל הכלכלי הנוכחית הוא מפעל לעיבוד ואריזת בשר, שבסופו של דבר פושט אף הוא את הרגל, בסמכות אגף הבריאות של טקסס, שקובע כי הבשר שבו עוסק המפעל רעיל ומסוכן לאכילה. אחד האנשים שעובדים במפעל הוא תומאס היואיט ("פני עור"), פסיכופת מטורף, שמאוחר יותר יהפוך לאחד הרוצחים האכזריים בהיסטוריה. מיד לאחר פשיטת הרגל של המפעל, מנהל המקום מודיע בצורה גסה ומזלזלת לתומאס על פיטורו. תומאס הורג את המנהל שלו באכזריות ולוקח את כלי הנשק השונים ממשרדו. באותו זמן, שני מגויסים טריים לצבא, אריק ודין, מבלים את סוף-השבוע האחרון שלהם לפני היציאה למלחמה עם בנות הזוג שלהם, כריסי וביילי. בדרכם לשדה התעופה הם עוברים תאונת דרכים לא צפויה ונתקלים בשריף, דודו של הרוצח הפסיכופתי "פני עור". שממלא את מקומו של השריף לאחר שזה נרצח על ידו באכזריות, מגלה שאחד הבחורים שרף את צו הגיוס שלו מתוך מטרה להתחמק מהגיוס ועושה עצמו כועס על פחדנותו ועל חוסר נאמנותו למדינתו. הוא לוקח את החבורה אל ביתו, הבית של משפחת הקניבלים, שם נרצחים דין, ביילי ואריק בזה אחר זה בדרכים סדיסטיות ביותר על ידי "פני עור" ומשפחתו המטורפת. כריסי מצליחה לברוח וכאשר היא מנסה לקרוא לעזרה, "פני עור" מופיע במושב האחורי של הרכב בו היא נוהגת ורוצח אותה.

הסרט יצא לאקרנים ב-2006 בבימויו של ג'ונתן לייבסמן ובהפקתם של מייקל ביי וטובי הופר. בתפקידים הראשיים מככבים ג'ורדנה ברוסטר ככריסי, טיילור הנדלי כדין, דיורה ביירד כביילי, מאט בומר כאריק, ר.לי ארמי בתפקיד שריף היואיט, טרנס אוונס בתפקיד מונטי היואיט, מרייטה מריק בתפקיד לודה מיי היואיט ואנדרו בריניארסקי כתומאס היואיט/"פני עור".

המנסרים מטקסס 3D[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט "המנסרים מטקסס 3D"[3]אנגלית: Texas Chainsaw 3D) יצא לאקרנים ב-2013 ומתאר מחדש את אירועי מהסרט מ-1974, כשבעיירה קטנה בטקסס, התרחשה טרגדיה רצחנית בה איבדו את חייהם ארבעה נערים ונערות. הניצולה היחידה מהאירוע לספר את אשר התרחש באותו לילה, גרמה לכך שהאמת תצא לאור ואירוע שכזה לא יתרחש בשנית, אלא שמתברר שהיא לא הייתה השורדת היחידה מאותו לילה. הת'ר מילר, שהייתה תינוקת בזמן הטרגדיה, חוזרת כנערה בוגרת שנים רבות לאחר האירוע לאחוזה בטקסס, לרשת את סבתה. היא וקרובי משפחתה עומדים להכיר את האחיין האבוד שלהם ג'דדיה סויר, והוא, מצידו, אינו מבדיל בין אנשים זרים לקרובי משפחה - כל שהוא רוצה הוא את דמם של העומדים לפניו.

הסרט יצא לאקרנים ב-2013 בארצות הברית, בבימויו של ג'ון לוסנהופ. משחקים בתפקידים ראשיים: אלכסנדרה דדריו, טניה ריימונד, סקוט איסטווד, טריי סונגז, ביל מוזלי, פול ריי, דן ייגר, טום ברי, פול ריי, וביל מוסלי.

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסרט תאריך יציאה תקציב בארצות הברית מחוץ לארצות הברית עולמי
המנסרים מטקסס 1 באוקטובר 1974 $80,000–140,000 $30,859,000 $1,378 $30,860,378
המנסרים מטקסס 2 22 באוגוסט 1986 $4,700,000 $8,025,872 $8,025,872
פני עור: המנסרים מטקסס 3 12 בינואר 1990 $2,000,000 $5,765,562 $5,765,562
המנסרים מטקסס: הדור הבא 22 בספטמבר 1994 $600,000 $185,898 $185,898
המנסרים מטקסס (2003) 17 באוקטובר 2003 $9,500,000 $80,571,655 $26,792,250 $107,363,905
המנסרים מטקסס: ההתחלה 6 באוקטובר 2006 $16,000,000 $39,517,763 $12,246,643 $51,764,406
המנסרים מטקסס 3D 4 בינואר 2013 $20,000,000 $34,341,945 $12,998,641 $47,340,586
פני עור 20 באוקטובר 2017 $1,476,843 $1,476,843
המנסרים מטקסס (2022) 18 בפברואר 2022
סך הכול $50,340,000 $199,267,695 $53,515,755 $252,783,450

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המנסרים מטקסס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "מנסרים" הוא תרגום של "סויירס", כלומר בני משפחת סוייר. בנוסף הם, פשוטו כמשמעו, מנסרים אנשים. שם המשפחה הוא כנראה עתיק ובא מהנטייה של הסויירים לעסוק בקצבות.
  2. ^ Subterranean sick blues, The Irish Times (באנגלית)
  3. ^ המנסרים מטקסס (תלת מימד), באתר Seret.co.il | אתר סרט