המעדנייה של כץ

(הופנה מהדף המעדניה של כץ)
חזית המעדנייה בשעות הערב.
פנים המסעדה

המעדנייה של כץאנגלית: Katz's Delicatessen, "כץ דליקטסן", ובקיצור Katz's Deli, "כץ דלי") היא מעדנייה המגישה אוכל בסגנון המטבח היהודי המזרח-אירופי (אף שהמסעדה אינה כשרה). המסעדה ממוקמת ברחוב האוסטון בשכונת הלואר איסט סייד שברובע מנהטן בעיר ניו יורק.

לצד מוסדות מזון היסטוריים אחרים: מפעל המזון של "סטרייט'ס" ומאפיית הקניש של יונה שימל, המעדנייה היא אחד השרידים להיסטוריה היהודית של הלואר איסט סייד.

המעדנייה נוסדה בשנת 1888, ומאז הפכה לשם דבר בסגנונה ולאתר תיירות פופולרי. המסעדה ידועה בכריכי נקניק הפסטרמה שלה, שנחשבים לטובים ביותר בניו יורק.[1]

מדי שבוע מוכרת המעדנייה כ-2,200 ק"ג קורנד ביף, כ-1,400 ק"ג סלמי וכ-12,000 נקניקיות.[2]

למעדנייה שיטה ייחודית להזמנת אוכל. כל סועד מקבל כרטיס, מזמין אוכל והמוכר ממלא בכרטיס את מחיר הפריט שהוזמן. התשלום מבוצע ביציאה מהמעדנייה, כשכל סועד חייב להחזיר את הכרטיס שקיבל, אפילו אם הוא ריק. כרטיס שאובד גורר קנס.

התמיכה בצבא ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם השנייה יצאה המעדנייה במיזם פרסומי לתמוך בחיילי צבא ארצות הברית על ידי רכישה ומשלוח של נקניקי סלמי לחיילים. מיזם זה עדיין פעיל, וכיום נשלחים הנקניקים לחיילים בעיראק ובאפגניסטן. הסיסמה "שלח סלמי לחייל בצבא" (send a salami to your boy in the army) הפכה לשם דבר בתקופת מלחמת העולם, ואף אוזכרה בשירו של טום לרר "להתראות אמא" (So Long Mom).

אזכורים תרבותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השלט המצביע על השולחן בו צולמה הסצנה מהסרט כשהארי פגש את סאלי

המעדנייה הופיעה בסרט "כשהארי פגש את סאלי", ובה התרחשה הסצנה המפורסמת שבה מג ראיין מזייפת אורגזמה (אנ') אל מול בילי קריסטל, ואסטל ריינר אומרת: "אני אזמין את מה שהיא אוכלת" (I'll have what she's having). בעקבות זאת, על השולחן שאליו ישבו בני הזוג בסצנה מופיע הכיתוב "כשהארי פגש את סאלי... נקווה שתזמיני מה שהיא הזמינה!" (Where Harry met Sally...hope you have what she had!).

במעדנייה צולמה סצנת הפגישה של ג'וני דפ עם סוכני ה-FBI בסרט "דוני בראסקו".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המעדנייה של כץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המעדנייה, באתר "התייר הווירטואלי" (באנגלית)
  2. ^ תיאור המסעדה, באתר Citysearch (באנגלית)