המפלגה הטובה ביותר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המפלגה הטובה ביותר
Besti flokkurinn
מדינה איסלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסד יון גנאר עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיגים יון גנאר
תקופת הפעילות 2009 – 16 ביוני 2014 (כ־5 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
אידאולוגיות סוריאליזם, סרקזם, "גנאריזם", אנרכיזם, סוציאליזם ליברטריאני
מטה רח' לויגארוגור 40א', רובע לויגארדאלור, רייקיאויק
ארגונים בינלאומיים האינטרנציונל של מפלגות הפיראטים עריכת הנתון בוויקינתונים
צבעים רשמיים שחור\כחול
www.bestiflokkurinn.is
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המפלגה הטובה ביותראיסלנדית: Besti flokkurinn) היא המפלגה שנצחה בבחירות לראשות העיר רייקיאויק, בירת איסלנד, בשנת 2010. ראש המפלגה הוא יון גנאר, מוזיקאי פאנק לשעבר ושחקן וקומיקאי במקצועו, ששימש כראש העיר בשנים 2010 - 2014.

סגנית יושב ראש המפלגה היא היידה קריסטין הלגדוטיר ומספר המתפקדים 833.[1]

מצע המפלגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצע המפלגה מתואר באתר שלה: "מטרות המפלגה נבנו על הטובות מבין כל המטרות האחרות. לרוב, המטרות שאנו יוצרים נשענות על בסיס מדיניות הרְוחה של המדינות הסוציאליסטיות של המדינות הנורדיות וצפון אירופה. זה נשמע ממש טוב עכשיו. [...] למעשה, אין לנו תוכנית, אבל אנחנו חושבים שיש לנו אחת."[2]

המפלגה לא הציעה מצע מסודר, ובאתר שלה למעשה רק רעיונות כלליים בצירוף ביטויים כגון "זה נשמע טוב" או "זה טוב". לעומת זאת, היא כן הביעה מספר רעיונות נקודתיים בנושאים שונים, חלקם מגוחכים למדי, כגון הבטחה לנהוג בשחיתות בשקיפות מלאה[3].

העקרונות המוצהרים של המפלגה הם[2]:

  • לעזור לבתי האב במדינה.[4]
  • לשפר את תנאי המחיה של טעוני הטיפוח.
  • הפסקת השחיתות.[5]
  • הגעה לאיזון.
  • הגברת השקיפות.
  • השקעה בדמוקרטיה.
  • ביטול כל החובות.
  • אוטובוסים חינם לסטודנטים ול"מסכנים"[6].
  • טיפולי שיניים בחינם לילדים ול"מסכנים".
  • בריכות שחיה ומגבות בחינם.[7]
  • הבאת האחראים למשבר הכלכלי למשפט. ("הרגשנו שאנחנו צריכים לכלול את זה.")
  • שוויון מלא בין המינים. (איסלנד היא אמנם המובילה בעולם בתחום שוויון בין המינים, אך עדיין קיימים הבדלי שכר בין גברים לנשים, בייחוד בתחומי הפריפריה.)
  • להקשיב יותר לנשים ולזקנים.

מלבד עקרונות אלה יון הבטיח גם הבטחות שוליות יותר, למשל הבאת דוב קוטב לגן החיות של רייקיאויק והבאת סנאים לפארק מרכזי בעיר.

בחירות 2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת המתפקדים לפרלמנט בבחירות 2010 כללה, בין היתר, אמנים ידועים, ביניהם: איינאר אורן בנדיקטסון (Einar Örn Benediktsson, מוזיקאי), מקום שני ברשימה; אוטאר פרופה (Óttarr Proppé, שחקן ומוזיקאי), מקום שלישי; גונאר לאורוס היאולמארסון (Gunnar Lárus Hjálmarsson, הידוע גם כ"דר גוני Dr. Gunni, מוזיקאי וכתב במגזין The Reykjavík Grapevine), מקום 11; והוגלייקור דאגסון (Hugleikur Dagsson, אמן), מקום 27.

במהלך הקמפיין לקראת הבחירות המפלגה זכתה לרמת תמיכה עולה בהתמדה, כתוצאה ממיאוסם של תושבי רייקיאויק בהתנהלות של הפוליטיקאים ה"סטנדרטים". יון פיזר התבטאויות משעשעות ומפרכות במהלך הקמפיין, למשל הבטחת דוב הקוטב והשחיתות השקופה, כמו גם דיסנילנד בואטנסמירי (Vatnsmýri) ודקלים על חופי רייקיאויק. בשלב מסוים הסקרים אף הראו כי צפוי לו רוב מוחלט במועצת העיר (שמונה מושבים מתוך 15). כאשר הוא נשאל עם מי הוא מתכוון להקים קואליציה, הוא ענה כי התנאי היחיד שלו הוא ששותפיו לקואליציה יראו את הסדרה של HBO "הסמויה", שכן הוא רוצה שיהיה לו נושא שיחה משותף עם חבריו לקואליציה.

תוצאות הבחירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסופו של דבר זכתה "המפלגה הטובה ביותר" ביותר משליש מהקולות בבחירות שנערכו ב-29 במאי, שהעניקו לה שישה מושבים במועצת העיר. יון, אם כן, נדרש להקים קואליציה. הוא אמר כי הוא אינו פוסל שום מפלגה ומפלגתו מוכנה לשתף פעולה עם כל אחד, שהרי שמה הוא "המפלגה הטובה ביותר"; אילו שמה היה "המפלגה הגרועה" או "המפלגה הגרועה ביותר", היא לא הייתה משתפת פעולה עם איש. יון, נאמן לקו הליצני משהו שהוא התווה לעצמו, הזמין את תושבי העיר להיות נוכחים בשיחות הקואליציוניות ה"סודיות" עם המפלגות האחרות. לבסוף הוא הקים קואליציה עם הברית הסוציאל-דמוקרטית (3 מושבים), בטענה שהעובדה שמנהיגהּ דאגור ב. אגרטסון (Dagur Bergþóruson Eggertsson) לא ראה את "הסמויה" הייתה מעבר לשליטתו. דאגור שימש כסגנו של יון.

מדיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום המפלגה נוקטת במדיניות שמאל מובהקת. בריאיון למגזין The Reykjavík Grapevine הוא דיבר בשבח ריבוי תרבויות וקשר בין מדיניות זו למדיניות שתוף הפעולה עם כולם בה הוא תמך במהלך השיחות הקואליציוניות, וטען כי למהגרים יש הרבה לתרום למדינה. כמו כן הוא גם הסכים להקמת מסגד מסודר ברייקיאויק, אשר הבקשה להקמתו נדחתה פעם אחר פעם (ברייקיאויק היה קיים מסגד קטן ברובע אַוְּרמולי (Ármúli) אותו מנהלת התאגדות המוסלמים באיסלנד המונה כמה מאות אנשים). יון אף הראה את מחויבותו לעיר בכך שהוא קעקע על זרועו את סמל העיר.

יון עצמו נמנע מניהול העיר הלכה למעשה, והוא רק קבע קווים מנחים. האנשים הכפופים לו הם אלה שניהלו אותה בפועל. ב-2014 סיים את תפקידו.

אחת היוזמות הבולטות של המפלגה היא הקמת האתר Betri Reykjavík (רייקיאויק טובה יותר), שאליו יכולים תושבי העיר (ולמעשה כל אדם) להעלות הצעות לשיפור העיר, וגולשים אחרים יכולים לתמוך בהצעותיהם או להתנגד להן ולכתוב נימוקים לכאן או לכאן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המפלגה הטובה ביותר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תיאור המפלגה, 16 במאי 2010
  2. ^ 1 2 מצע מתאריך 26 במרץ 2010 (באיסלנדית)
  3. ^ כלומר, לא להסתיר את מעשי השוחד והנפוטיזם שבכוונתם לעשות
  4. ^ לאחר פרוץ המשבר הכלכלי באיסלנד, עקר העול נפל על המשפחות ובתי האב במדינה. הממשלה מחקה חובות אדירים של פוליטיקאים ואנשי עסקים והלאימה את הבנקים, אך פעולות למען בתי האב במדינה החלו רק זמן רב במיוחד לאחר מכן בעקבות מחאות סוערות.
  5. ^ כאמור, באמצעות הפיכתה לשקופה
  6. ^ למילה "מסכנים" באיסלנדית aumingjar, יש משמעויות רבות: מכנים, מפגרים, נכים, חלשלושים, לא יוצלחים, "לוזרים"... בעמוד של המצע עצמו כתוב שהם מבטיחים זאת מבלי כל כוונה לקיים, וביכולתם להבטיח באותה צורה כל דבר, למשל טיסות בחינם לנשים או מכוניות בחינם למי שגר בפריפריה.
  7. ^ בריכות שחיה הן חלק מהותי במיוחד בתרבות האיסלנדית המודרנית.