מפלגת החופש העממי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפלגת החופש העממי
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסד Vladimir Lysenko עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיגים מיכאיל קסיאנוב
תקופת הפעילות 14 במרץ 199125 במאי 2023 (32 שנים)
אידאולוגיות ליברליזם חברתית
פדרליזם
דמוקרטיה ליברלית
חירות האדם
חופש הביטוי
מטה רוסיהרוסיה שדרות קלימנטוב 9/1, מוסקבה, רוסיה
מיקום במפה הפוליטית מרכז - ימין
ארגונים בינלאומיים איחוד הליברלים והדמוקרטים
צבעים רשמיים סגול
מפלגת החופש העממי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמל המפלגה הרפובליקנית

מפלגת החופש העממירוסית: Партия народной свободы), בעבר המפלגה הרפובליקנית של רוסיה (Республиканская партия России) הייתה מפלגת אופוזיציה ליברל דמוקרטית, שהוקמה בתחילת שנות ה-90, עם הופעת הסממנים הראשונים לפירוק המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית. רוב חברי המפלגה הראשונים היו חברי המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות שלא הסכימו עם החלטות הרוב בכנס ה-27 המפלגתי. ב-17 בנובמבר התקיים במוסקבה כנס היסוד של המפלגה החדשה ונבחרו ראשיה.

בשנות ה-90, חברה לתנועות דמוקרטיות נוספות במדינה, אך לאורך השנים נותרה מפלגה עצמאית, כאשר מנהיגי המפלגה תמיד נאבקו על קיומה. ב-2007 נמנע מן המפלגה להירשם במשרד המשפטים וב-2011 בית המשפט האירופי לזכויות אדם פסק שביטול רישיון המפלגה הרפובליקנית הוא מעשה בלתי חוקי.

באמצע שנות ה-90, אוחדו אל המפלגה כמה תנועות, הדומות לה במצעה כתנועת "רוסיה, קדימה! השואפת לדמוקרטיזציה בתחום הכלכלי ברוסיה. המפלגה היא חברה פעילה בקואליציית רוסיה האחרת של גארי קספרוב. יו"ר המפלגה ולדימיר ריז'קוב

במאי 2007, משרד המשפטים הרוסי ביטל את רישום המפלגה אלא שב-2011 - לאחר תביעה שהגיש יו"ר המפלגה - בית המשפט האירופי לזכויות אדם הכריז על החלטה זו כבלתי דמוקרטית ותבע מרשויות המשפט ברוסיה לבטל את ההחלטה. בינואר 2012 בית המשפט העליון של רוסיה ביטל את החלטת משרד המשפטים הרוסי והמפלגה ממשיכה להתקיים[1]. עד יולי 2015 נקראה בשם המפלגה הרפובליקנית של רוסיה - מפלגת החופש העממי אולם בכנס המפלגה קוצר שם המפלגה ושמה הוא "מפלגת החופש העממי".

במאי 2023, בית המשפט העליון ברוסיה פסק לפרק את המפלגה. מנהיג המפלגה מיכאיל קסיאנוב עזב את רוסיה ובהמשך הוכרז על ידי המדינה כ״סוכן זר״.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפלגת החופש העממי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]