גן רבינוביץ'

(הופנה מהדף המפלצת)
גן רבינוביץ'
Le Golem
מידע כללי
תאריך הקמה 1972 עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°45′42″N 35°10′19″E / 31.7616302°N 35.1719234°E / 31.7616302; 35.1719234
(למפת ירושלים רגילה)
 
גן רבינוביץ'
גן רבינוביץ'
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פסל "הגולם" במרכז הגן, 2022

גן רבינוביץ', המוכר יותר בשם "גן המפלצת", הוא גן שעשועים בשכונת קריית היובל בירושלים, על הציר המרכזי המוביל לבית החולים הדסה עין כרם. הגן ידוע במיצב הבטון הממוקם בו, הקרוי "הגולם" או "המפלצת".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המפלצת יצרה הפסלת הצרפתייה ניקי דה סן פאל מבטון יצוק בשנים 19711972. הפארק שבו עומדת המפלצת נקרא גן רבינוביץ', על שם האיש שמימן את בניית הפסל והגן. הפסל הוזמן על ידי מוזיאון ישראל במסגרת סדרת פסלים שיועדו להקמה בשכונות בירושלים לאחר פתיחת המוזיאון ב-1965.

לדבריה של דה סן פאל, ועדה בעיריית ירושלים פסלה בהצבעה את הקמת הפסל שאושר כבר על ידי ראש העיר טדי קולק, בטענה שהוא מפחיד מידי עבור ילדים. קולק ביקש מהוועדה להצביע בשנית, וביקש מדה סן פאל להגיע מפריז כדי להגן על הפסל המתוכנן. היא הסבירה להם כי "בהסתמך על כתביו של הפסיכולוג ברונו בטלהיים על אגדות, כשהם מוצגים בהקשר מתאים, דברים מפחידים הם טובים כי הם עוזרים לילדים לכבוש את הפחדים שלהם". לאחר הסבר זה הקמת הפסל אושרה בוועדה.[1]

על פי תיאור שהופיע בעבר באתר עיריית ירושלים ומשם הועתק למקורות רבים נוספים (ניתוח אמנותי שנכתב על ידי ד"ר רונית שטיינברג[2]), המפלצת מייצגת אישה בשרנית החולשת על הפארק, אך עם זאת - משרה תחושה נעימה. בכך מבקשת האמנית לנפץ את דימוי האישה השברירית בעולם המערבי. חלל המפלצת מייצג את רחם האשה - אפל וחמים. בעיצוב פיה של המפלצת כפתח אשר מתוכו יוצאות 3 לשונות-מגלשות, שבאמצעותן גולשים ילדים החוצה, התכוונה האמנית לייצג את הלידה – שבתחילה היא מפחידה, חשוכה ולא ידועה, אך לאחר מכן גולשת ומשמחת. בניגוד למרבית הפסלים הצבעונים של דה סן פאל, את המפלצת היא צבעה בשחור ובלבן כדי שלא להתחרות בנוף[3] .

בשנת 2003 צולם במקום הסרט הישראלי "שיבולת בקפה" שבמרכז עלילתו קיימת מסעדה בתוך מתקן המפלצת.

בשנת 2006 צולמה במקום הקלטת "המסע אל הכוכב" של יובל המבולבל, בסצנה שבה יובל רואה את המפלצת ובורח ממנה מרוב פחד, הוא מגלה את לוע המפלצת שמוביל לעולם אחר, שבסוף המסע, קופץ לתוך בול עץ קסום שמוביל להתגלשות באחת הלשונות.

בשנת 2014 הושלם שיפוץ של הגן סביב המפלצת, שנערך במטרה לעשותו בטוח ונגיש יותר לתושבים, ובשנת 2022 עם סיום בניית קומפלקס בניינים גבוהים בצמוד לגן, הפסל נצבע והגן נפתח מחדש.

מבנה הגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיצב הבטון, הקרוי "הגולם" או "המפלצת", משמש כמגלשה לילדים. לראש המפלצת מוביל גרם מדרגות פתלתל, ומפיה נמתחות שלוש מגלשות אדומות.

בגן מתקנים נוספים, אך המפלצת היא האטרקציה המרכזית בו ומהווה מוקד משיכה לילדי מטיילים ותיירים רבים, הבאים מחוץ לעיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גן רבינוביץ' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [1], ראיון באתר Los Angeles Times
  2. ^ [2], דברים שלמדתי בתור למגלשה, דפנה ארד, הארץ
  3. ^ [3], סיבוב במפלצת בירושלים - בלוג חלון אחורי