ג'יימס גורדון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף המפקח גורדון)
המפקח גורדון
James Gordon
המפקח גורדון, כפי שהוא מופיע בחוברת Gotham Underground #1 מדצמבר 2007, אמנות מאת ג'ים קלפיורה.
המפקח גורדון, כפי שהוא מופיע בחוברת Gotham Underground #1 מדצמבר 2007, אמנות מאת ג'ים קלפיורה.
סוג גיבור
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה Detective Comics #27
(מאי 1939)
לאחר פלאשפוינט:
Batgirl Vol.4 #1
(נובמבר 2011)
יוצרים ביל פינגר
בוב קיין
גילום הדמות גארי אולדמן, "טרילוגיית האביר האפל"
ג'יי קיי סימונס, "ליגת הצדק"
ג'פרי רייט, "באטמן"
בן מקנזי, "גות'האם"
מידע
שם אמיתי ג'יימס וורתינגטון גורדון האב
כינויים המפקח, ג'ים גורדון
סטטוס פעיל
מקצוע שוטר
נטייה טוב
כוחות ללא כוחות על
חבר בקבוצה משטרת גות'אם סיטי
חבר לשעבר בקבוצה הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית (הכומתות הירוקות)
סגנון לחימה בוגר הכומתות הירוקות, מיומן בקרב מגע ובירי באקדח
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ברברה איילין גורדון (אשה לשעבר)
שרה אסן-גורדון (אשה, מתה)
רוג'ר גורדון (אח, מת)
תלמה גורדון (גיסה, מתה)
ברברה גורדון (אחיינית, בת מאומצת)
אנתוני גורדון (אחיין, מת)
ג'יימס גורדון הבן (בן)
חברים באטמן
אויבים פושעי ג'ותאם, ובייחוד הג'וקר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס וורתינגטון גורדון האבאנגלית: .James Worthington Gordon Sr) הוא דמות משנה בדיונית המופיעה בחוברות הקומיקס באטמן ביקום DC קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת Detective Comics #27 ממאי 1939, בכתיבתו של ביל פינגר ובאיורו של בוב קיין.

ברוב גלגולי הדמות, גורדון הוא מפכ"ל משטרת גות'אם סיטי. הוא חולק במחויבות העמוקה אותה חש באטמן לפטור את העיר מנגעי הפשע והשחיתות. בתור הזהב והכסף וכן בסדרת הטלוויזיה משנות ה-60 של המאה ה-20, גורדון בוטח לחלוטין בבאטמן. בסיפורים מודרניים יותר, הוא סקפטי בנוגע לדרכיו של באטמן, שלוקח את החוק לידיו, אך הוא מכיר בנחיצותו של האביר האפל והשניים חולקים בכבוד הדדי אחד לשני. יחסיו של גורדון לבאטמן כאיש הקשר שלו במשטרה דומים ליחסים בין שרלוק הולמס והמפקח לסטרייד. הוא היה נשוי לברברה גורדון, ולאחר גירושיהם לבלשית שרה אסן-גורדון. גורדון הוא גם אביה המאמץ של ברברה גורדון, הידועה בזהות גיבורת-העל באטגירל.

גורדון הוא מרכיב חשוב במיתוס של באטמן, והוא מופיע בעיבודים השונים שנעשו על איש העטלף במשך השנים. את דמותו גילם בסרטים "באטמן", "באטמן חוזר", "באטמן לנצח" ו"באטמן ורובין" השחקן פאט הינגל. ב סרטי האקשן "באטמן מתחיל", "האביר האפל" ו"עלייתו של האביר האפל" גילם השחקן גארי אולדמן ובסדרות האנימציה באטמן - הסדרה המצוירת והמשכיה דובב על ידי בוב הייסטינגס. את דמותו בסדרת הטלוויזיה "גותהאם" מגלם השחקן בנג'מין מקנזי, ואת דמותו בסרט הלייב אקשן "ליגת הצדק" גילם השחקן ג'יי. קיי. סימונס. בסרט "באטמן (סרט, 2022)" שהופק בשנת 2022 גילם השחקן ג'פרי רייט. דמותו של גורדון מדורגת במקום 19 ברשימת מאה גיבורי-העל הגדולים, לפי אתר IGN[1].

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני המשבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשכיות המקורית שלפני המשבר בעולמות האינסופיים, גורדון היה בלש משטרתי שהתנגד להתערבות פורעי חוק בעסק המשטרתי. הוא מופיע לראשונה בסיפור באטמן הראשון, בו הוא ובאטמן חוקרים רצח של תעשיין כימיקלים. למרות שבאטמן לוחם לצד הצדק, שיטותיו ועברו המרשים בעצירת פשעים ולכידת פושעים מביכה את המשטרה. לבסוף, באטמן נפגש עם גורדון ומשכנע אותו שהאחד זקוק לעזרתו של השני. באטמן מוסמך על ידו ועובד עם גורדון כסוכן הצדק. בחוברת Batman Special #1 מתגלה שגורדון ירה והרג שני שודדים כשהיה שוטר צעיר כהגנה עצמית מול עיניו הרואות של בנם. מאורע זה יגרום לילד להפוך ברבות הימים לנבל-העל ווראת' (Wrath, זעם), ההורג שוטרים עם תלבושת דומה לזו של באטמן, שירדוף אחר גורדון כנקמה שנים לאחר מכן.

לאחר המשבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

באטמן: שנה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסת הדמות בהמשכיות שלאחר המשבר הוצגה בסיפור "באטמן: שנה ראשונה" משנת 1987, שנכתבה בידי פרנק מילר. גורדון מועבר חזרה לגות'אם סיטי לאחר שעבד כשוטר במשך 15 שנה בשיקגו. כאדם בעל יושרה, הוא מוצא שבן בריתו היחיד הוא באטמן בשלטון המושחת שנשלט בידי המאפיה. אחד השינויים העיקריים בגרסה זו הוא שבאטמן אינו מוסמך על ידי גורדון, ושמערכת היחסים ביניהם נשמרת מחוץ לעיני הציבור. בהמשכיות זו גם נקבע שגורדון הוא יוצא הכוחות המיוחדים, שמתמחה בקרב פנים אל פנים. הוא מגיב על איומים מצד חבריו המושחתים למקצוע על ידי אלימות. הוא מנהל מערכת יחסים רומנטית עם בלשית במחלקתו, שרה אסן, וזאת בעקבות חיכוכים בנישואיו. גורדון ואסן משערים את זהותו האמיתית של באטמן, אך הם אינם חוקרים לעומק את ניחושם כדי לאשר זאת. גורדון מסיים את הרומן ביניהם לאחר שנסחט בידי מפכ"ל המשטרה לואב.

מאורעות המיני סדרה Gordon of Gotham משנת 1998 מתרחשים כעשרים שנה לפני הזמן הנוכחי ביקום DC וכחודשיים לפני הגעתו של גורדון לגות'אם, כפי שתואר ב"שנה ראשונה". מתגלה כי גורדון, בזמן שהותו בשיקגו, לקח שיעורי לילה בקרימינולוגיה באוניברסיטה והיה צריך להתמודד עם אשתו, שרצתה להיכנס להריון. הוא הפך לידוען במידת מה לאחר שסיכל ניסיון שוד מאוחר בלילה. אולם, לאחר שהחליט לחקור שוטר מושחת ממחלקתו, הוא מותקף ומאבד מאמינותו. לאחר מכן, הוא חושף עדות להתעסקות בבחירות למועצת העיר ומפיל שניים מחבריו למשטרה. כתוצאה מכך, הממונה עליו ממליץ לו שייקח משרת בלש שהתפנתה בעיר גות'אם.

הסיפור Wrath Child מסביר שגורדון הועבר לגות'אם משיקגו כחלק מתוכניתו של גיליאן ב. לואב, שהיה קפטן בזמנו[2]. תוכניתו נועדה לטייח את פועלו של אליוט קולדוול, שנודע ברבות הימים כנבל-העל ווראת', כפי שנראה בהמשכיות לפני המשבר. גורדון יורה והורג שוטר מושחת ואת אשתו בשעה שחמקו ממחסן, משום שלואב איים להרוג את הילד. גורדון עובר לגות'אם באותו זמן בו באטמן מתחיל את לחימתו בפשע.

גורדון היה עדיין סגן בכוחות המשטרה כאשר שכנע את מחליפו של לואב להתקין את סמל העטלף על גג בניין המשטרה על מנת לתקשר עם באטמן ולהפחיד פושעים. היה זה בתקופה זו שרובין הראשון, דיק גרייסון, הפך לשותפו הצעיר של באטמן. גורדון בתחילה אינו מרוצה מכך שהילד מצטרף להרפתקאותיו של באטמן, אך עם הזמן הוא לומד לקבל אותו ולסמוך עליו כשם שהוא סומך על באטמן.

בשנים הבאות, גורדון מקודם בדרגתו למפכ"ל לאחר שהוא ובאטמן מנקים את המשטרה מהשחיתות ששורצת בה. לאחר מות אחיו וגיסתו, גורדון מאמץ את אחייניתו, ברברה. מעט לאחר אימוצה, גורדון מתגרש מאשתו, שחזרה לשיקגו עם בנם ג'יימס, והוא מקבל משמורת על ברברה, שהופכת ברבות הימים לבאטגירל. גורדון מגלה את זהותה הסודית ומתכוון להתעמת איתה על כך, אך באטמן מהתל בו להאמין שמדובר בטעות בזיהוי. אולם, גורדון ממשיך להאמין שבתו היא באטגירל אך הוא לא מתעמת איתה אלא לאחר מספר שנים.

באטמן: הבדיחה ההורגת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברומן הגרפי "באטמן: הבדיחה ההורגת" משנת 1988, הג'וקר חוטף את גורדון לאחר שירה וגרם לשיתוקה של ברברה. הוא כולא את גורדון במופע מפלצות אשר בפארק שעשועים נטוש ומאלץ אותו לחזות בתמונות של בתו הפצועה כמאמץ לדחוף אותו לכדי שיגעון, ובכך להוכיח לבאטמן שגם אנשים רגילים יכולים לאבד את שפיות דעתם אם היה להם "יום רע אחד". באטמן עוצר בסופו של דבר את הג'וקר ומציל את גורדון. למרות שסבל מטראומה רצינית, שפיותו והקוד המוסרי של גורדון נותרו ללא פגע. הוא מתעקש שבאטמן יעצור את הג'וקר ולא יפגע בו כדי "להראות לו שדרכנו עובדת".

נישואים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט לאחר ששרה אסן חוזרת לגות'אם, היא וגורדון מחדשים את הרומן ביניהם ומתארסים. אולם, אסן אינה מבינה מדוע גורדון זקוק כל כך לבאטמן, דבר שלעיתים יוצר מתח במערכת היחסים ביניהם. מעט לפני נישואיהם הקרבים[3], פלאס - סגנו ושותפו לשעבר של גורדון - מכה את גורדון וחוטף את בנו כדרישה לכופר בתמורה לשחרורו לחופשי של שופט מושחת. באטמן מציל את ג'יימס גורדון הבן, אבל גורדון, אסן, פלאס והשופט נלכדים וחייבים לעבוד במשותף כדי להימלט.

בתקופה מסוימת לאחר מאורעות "באטמן: נפילתו של אביר" ו"באטמן: הבן האובד", גורדון מוחלף בתפקידו על ידי אשתו, בעיקר משום חוסר נכונותו לסמוך על באטמן לאחר ששני מחליפיו - ז'אן-פול ואלי ודיק גרייסון מקבלים את זהותו מבלי שהם טורחים לידע אותו על ההחלפה.

שטח הפקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קשת הסיפור "באטמן: שטח הפקר" מתרחשת לאחר שגות'אם נחרבת ברעידת אדמה ומבודדת מכל עזרה חיצונית. בתוך העיר, גורדון מנסה להשתלט על הסדר באמצעו של גל פשיעה. באטמן נעדר באופן מסתורי למשך שלושת החודשים הראשונים, וגורדון מרגיש נבגד במידה מסוימת. הוא כורת ברית מאולצת עם דו-פרצוף, אך השותפות לא מחזיקה מעמד להרבה זמן - דו-פרצוף חוטף את גורדון ומעמיד אותו למשפט על הפרת הברית, "הכבולה בידי חוק". גורדון נמלט ונפגש עם באטמן. במפגש זה, גורדון זועם על באטמן כי הרשה לגות'אם להתדרדר למצבה הנוכחי. באטמן מציע להוכיח את נאמנותו על ידי חשיפת זהותו הסודית, אך גורדון מסרב להסתכל כשבאטמן מסיר את מסכתו. בסופו של דבר, השניים מתקנים את החברות ביניהם.

בסוף קשת הסיפור, הג'וקר הורג את שרה אסן-גורדון. גורדון הזועם בקושי מצליח לרסן את עצמו מלהרוג את הג'וקר, ויורה בפיקת הברך שלו במקום. מעט לאחר מכן, פושע יורה בגורדון כנקמה על מעצר קודם. למרות שסבל פציעות אנושות, גורדון שורד ומחלים לגמרי.

פרישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורדון פורש מהמשטרה לאחר ששירת במשך יותר מעשרים שנה. הוא נשאר בגות'אם ולעיתים מקבל ביקורים ליליים מבאטמן. למרות פרישתו, גורדון מוצא את עצמו תכופות בנסיבות של חיים ומוות, כמו למשל כאשר הג'וקר שולח לו פרחים ב"באטמן: הצחוק האחרון"; כאשר הארווי דנט המשוקם זמנית יוצר איתו קשר על מנת לעצור את באטמן מלהרוג את הג'וקר; או כאשר נחטף בידי פרנסיס סאליבן, נכדו של אחד מהרוצחים הסדרתיים הידועים לשמצה של גות'אם[4]. לאחר שהותקף בידי סאליבן, גורדון מקבל טלפון סלולרי מוצפן מבאטמן, "הבאטפון", למקרה שיצטרך ליצור עמו קשר, ואשר מכיל גם איתורן למקרה של צרה. לגורדון יש עדיין קשרים עם הסוכנויות השונות לאכיפת חוק במדינה, ומשרדו של השריף בפרוור מחוץ לגבולות העיר מבקש את עזרתו ליצור קשר עם באטמן, שיחקור סדרת רציחות בלתי רגילות המערבות תופעות על טבעיות, קסם שחור וריטואלים של תורת הנסתר. המפכ"ל מייקל אקינס מקבל את משרתו של גורדון, ורוב השוטרים מביעים את חוסר נכונותם למלא אחר פקודותיו. במקרה אחד, אפילו הבלש הארווי בולוק משפיל את אקינס לפני פיקודיו.

לאחר שברברה נזקקת לניתוח כדי להציל את חייה מווירוס של ברייניאק, גורדון מבקר את בתו במטרופוליס. היא מגלה לו את תפקידה הנוכחי כאורקל - מקור המודיעין של באטמן - ואת עברה כבאטגירל. גורדון אומר לה שהוא היה מודע לחייה כבאטגירל, אך הוא מופתע לטובה בעקבות הידיעה על זהותה השנייה כאורקל.

חזרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מאירועי "שנה מאוחר יותר", גורדון חוזר למשרתו הישנה כמפכ"ל המשטרה. הוא הקים מחדש את סמל העטלף בגג מטה המשטרה, ועדיין נושא את הטלפון שבאטמן מסר לו. למרות שהסיבות לכך אינן ידועות, יש רמיזות לשחיתות משטרתית במשטרת גות'אם בחוברות Gotham Central. לאחרונה, גורדון ניצל מניסיון התנקשות בידי הג'וקר[5], שסימם אותו בסטרואיד "ונום" ותקף את מטה המשטרה. גורדון נלקח בזמן לבית החולים וחייו ניצלו.

הלילה האפל ביותר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך אירועי הקרוסאובר "הלילה האפל ביותר", גורדון ובתו אבלים על מותו לכאורה של באטמן במאורעות המשבר האחרון. הם עדים להתרסקותו של גרין לנטרן לתוך סמל העטלף, שהותקף בידי הפקח השחור הצייד ממאדים[6]. השניים מציעים לגיבור רכב חלופי, ונאלצים להילחם על חייהם כאשר גלריית הנבלים המקורית של באטמן מואנשת חזרה לחיים. הם ניצלים בידי דיק גרייסון ודמיאן ויין, שפועלים כעת כבאטמן ורובין הנוכחיים, וכן רובין האדום ודדמן. בשעה שבאטמן ורובין האדום נלחמים בפקחים השחורים, רובין לוקח את השניים לבסיסם התת-קרקעי. אלפרד מטפל בפצעיהם של ברברה וגורדון מחוסר ההכרה (מה שעוזר להגן על זהותם הסודית של חברי הקבוצה).

ה-52 החדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהאתחול המחודש של יקום DC החל מספטמבר 2011, גורדון עדיין מפכ"ל המשטרה, אם כי נערכו מספר שינויים כמו מראהו החיצוני. בעקבות האירועים משני המציאות בקשת הסיפור "פלאשפוינט" שבחוברות פלאש, דמויות מסוימות חוזרות למצב מוקדם יותר שלהן, כמו למשל ברברה גורדון, שמקבלת חזרה תחושה ברגליה ושבה לזהות באטגירל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ IGN's Top 100 Comic Book Heroes: #19 - James Gordon
  2. ^ Batman Confidential #13-16, 2008
  3. ^ Batman: Legends of the Dark Knight Annual #2
  4. ^ Detective Comics #784-786, Made of Wood Story Arc
  5. ^ Batman #655
  6. ^ Blackest Night #2