המשקם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משקם חברה לתעסוקת קשישים ובעלי כושר עבודה מוגבל בע"מ
לוגו החברה
נתונים כלליים
סוג חברה ממשלתית
תקופת הפעילות 1958–הווה (כ־66 שנים)
משרד ראשי אור יהודה
בעלות

מדינת ישראל 40%

הסתדרות הציונית 60%
מנכ"ל אריאל לוי
עובדים כ-2650
 
www.hameshakem.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משקם חברה לתעסוקת קשישים ובעלי כושר עבודה מוגבל בע"מ (או בקיצור: המשקם) היא חברה ישראלית לשיקום תעסוקתי של אנשים עם מוגבלויות בפריסה ארצית, בדגש על הפריפריה. המשקם, אשר הוקמה כאגודה ב-1958, היא "חברה מעורבת" כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, הנמצאת בבעלות משותפת של 40% משרד הרווחה והביטחון החברתי (מדינת ישראל) ו-60% להסתדרות הציונית העולמית, אי לכך היא גוף הניתן לביקורת מבקר המדינה. אף על פי שהמשקם היא חברה בע"מ מעולם לא חולק דיבידנד. מנכ"ל המשקם מאז ספטמבר 2018 הוא אריאל לוי.

פעילות עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה מעסיקה כ-2650 עובדים עם מוגבלויות (ועוד כמאה עובדי סגל). שכר העובדים נקבע בהסכם קיבוצי מול ההסתדרות, על פיו מקבלים העובדים שכר בגובה 67% משכר המינימום הנהוג במשק ותנאים סוציאליים מלאים, בניגוד לנהוג במפעלים מוגנים אחרים לעובדים עם מוגבלויות, בהם לא מקבלים שכר כלל (אלא גב"ע). עובדי המשקם מופנים ממספר מקורות מרכזיים, אגף השיקום של המוסד לביטוח לאומי (שהוא ערוץ ההפניה הראשי) ולשכות התעסוקה האזוריות, מחלקות הרווחה של הרשויות.

בעבר פעלה החברה ב-7 אזורים, אך כתוצאה משינויי מבנה ארגוני ותהליכי התייעלות הם צומצמו בשנת 2008 לשלושה: צפון (עכו), מרכז (חולון), ודרום (ירושלים), בנוסף למטה החברה הראשי (אור יהודה). דירקטוריון החברה מונה 12 חברים, שמונה ממונים על ידי ההסתדרות הציונית וארבעה ממונים על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי.

למשקם קשת פעילויות רחבה ביותר, אשר מטרתה המרכזית היא מתן מענה תעסוקתי והתאמה מקסימלית למגוון הרחב של היכולות והמוגבלויות של עובדים המופנים אליה:

  • הכנה, הכשרה והשמה של עובדים עם מוגבלויות במגוון תפקידים במשק הישראלי ובמגוון מודלי העסקה, בהתאם לצורכי הלקוח ויכולות העובד. ההשמה כוללת מתן מענה לאספקטים שיקומיים לאורך זמן.
  • ענף תעשייה - בענף זה מספקת המשקם בעיקר שירותי ערך מוסף לתעשייה הכוללים שירותי אריזה, הרכבה, הדבקות ועוד. בנוסף, למשקם פעילות יצרנית בתחום תיקיות קרטון, פלסטיקה, המזון ועוד. למשקם 21 מפעלים מקרית שמונה בצפון ועד קריית גת
  • ענף הטקסטיל - המשקם מפעילה שש מתפרות בפריסה ארצית המספקות שירותי תפירה וגזירה ללקוחות מוסדיים ולקוחות פרטיים. עיקר הפעילות בענף זה היא אספקת מדים לצה"ל. למשקם תקני ISO.
  • ענף הגינון - המשקם פועלת כקבלן גינון עצמאי, המחזיק מאות דונמים בכל רחבי הארץ.
    • המשקם גם מספקת שירותי הקמה ומפעילה שלוש משתלות השמת עובדים.

המשקם היא חברה מן המניין בהתאחדות התעשיינים ובארגון גננות ונוף, נותנת שירותים לחברות המובילות במשק (שטראוס גרופ, אסם, הדיקלאים, קבוצת שסטוביץ, טוטנאוור ועוד), והכנסותיה העצמיות חצו את קו ה-60% מתקציבה.

הפעילות השיקומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשקם פועלת על מנת לייצר One-Stop-Shop לשירותי שיקום תעסוקתי תוך חיזוק אלמנט "קידום על פני הרצף" לשיקום עובדים וקידום בתוך החברה ואף לשוק הטבעי. תחת זאת מפעילה המשקם מספר מוגלים תעסוקתיים:

  • תעסוקה שיקומית - תעסוקה בסיסית במסגרות מוגנות, הכוללות יחסי עובד מעביד מלאים עם המשקם – פעילויות תעשייתיות פשוטות (הדבקות, אריזות פשוטות וכו').
  • עבודה שיקומית - עבודה מורכבת במסגרות מוגנות, הכוללות יחסי עובד מעביד מלאים עם המשקם – פעילויות מורכבות (קווי ייצור ואריזה, הרכבות חשמל וכו').
  • עבודה שיקומית בשוק הפתוח - עבודה במסגרות שיקומיות בשוק הטבעי, תוך שמירה על יחסי עובד-מעביד עם המשקם (פעילות הגינון, אחזקת מחלקות ופסי ייצור בחברות וכו').
  • עבודה נתמכת בשוק החופשי - הכשרה, השמה וליווי עובדים עם מוגבלויות בשוק הטבעי, תוך שמירה על יחסי עובד-מעביד עם המשקם (מכרז חשכ"ל, עבודות מזכירות וכו').
  • השמה בשוק החופשי - עבודה בשוק הטבעי תחת שכר מינימום מותאם ומעלה.

האסטרטגיה העסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשקם פועלת על מנת לשפר את היכולות התחרותיות אל מול השוק הפרטי והמוסדי, במטרה להגדיל את ההכנסות מהפעילות העסקית. לשם כך החברה פועלת בשלושה מישורים מרכזיים:

  • פיתוח תשתיות - מפעלים, מערכות מידע ומחשוב.
  • חיזוק יכולות הייצור - מתן דגש על הכנסה של מיכון ואוטומציה למפעלים ולגינון
  • שדרוג יכולות הניהול - פיתוח תוכנית אסטרטגית רב שנתית, הכשרות רוחביות והטמעה של מערכות מדידה ויעדים.

במקביל, צמצמה המשקם באופן משמעותי את כוח האדם הניהולי ואת ההוצאות השוטפות על ידי הוצאה לפעול של תוכנית התייעלות אשר התרחשה בשנים 2008–2011.

דוח ביקורת מבקר המדינה (2006)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2006 פורסם דו"ח ביקורת שהוכן עבור משרד הרווחה, שחשף כי שכרו של מנכ"ל החברה יואב בן צור חרג מהשכר המרבי של מנכ"ל בחברה ממשלתית.[1] מבקר המדינה בדק את החברה בשנים 2006–2007 והציג את ממצאיו בדוח מבקר המדינה 58ב (פורסם במאי 2008). הדוח חשף ליקויים חמורים בפעילות החברה. בין היתר חשף הדוח כשלים חמורים בהתנהלותו של יואב בן צור בתקופת כהונתו כמנכ"ל "המשקם", הפרת טוהר מידות, ניגוד עניינים, תנאי שכר חריגים והעדפת מקורבים.[2] הממצאים סוכמו כדלקמן:

ממצאיו החמורים של דוח זה מצביעים על ליקויים חמורים ביותר בהתנהלות חברת המשקם ואף על חשש לפגיעה בטוהר המידות. מעשים אלה בוצעו על חשבונם של הנזקקים שלמענם הוקמה המשקם; הם מלמדים על כישלון חמור ומתמשך של הנהלת החברה, של הדירקטוריון, של מנכ"ל החברה ובכיריה ושל כלל שומרי הסף - בתוך החברה ומחוצה לה - שתפקידם לדאוג שתופעות מעין אלה לא יתרחשו. על רשויות המדינה, ובראשן שר הרווחה, שר האוצר והיועץ המשפטי לממשלה לפעול לתיקון הליקויים החמורים שנמצאו בביקורת ולמיצוי הדין בכל הנוגע לממצאים של פגיעה בטוהר המידות; ובכלל זה לערוך שידוד מערכות כולל בחברה ובין מנהליה שכשלו - בין בפועל ובין בפיקוח לקוי, ולטפל ביסודיות במבנה החברה, בארגונה, בפיקוח השוטף עליה, בסדרי המנהל בה, בשיטות עבודתה ובתנאי ההעסקה של מנהליה ושל עובדיה הבכירים.

בעקבות הדו"ח הודחו המנכ"ל יואב בן צור ויו"ר הדירקטוריון. במקומם מינה שר הרווחה יו"ר דירקטוריון חדש ומנכ"ל חדש אשר הובילו תוכנית התייעלות נרחבת.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זאב שושני, נתיבי שיקום: תעסוקת קשישים ומוגבלים בישראל, תל אביב: מלוא, תשל"ח

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]