הנודד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנודד
Shree 420
בימוי ראג' קאפור עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ראג' קאפור עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט חוואג'ה אחמד עבאס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה G. G. Mayekar עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים נאדירה (Maya)
נרגיס (Vidya)
Lalita Pawar
ראג' קאפור
Shailendra
Iftekhar עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Shankar–Jaikishan עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום Radhu Karmakar עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה R. K. Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 6 בספטמבר 1955 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 164 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט הינדי עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט קומדיה, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנודדהינדית: श्री ४२०; "שרי 420" - מר 420, פורסם בעולם בשם "הנודד") הוא סרט דרמה-קומדיה הינדי הודי בשחור-לבן משנת 1955 בבימויו והפקתו של ראג' קאפור על בסיס סיפור שנכתב על ידי חוואג'ה אחמד עבאס. בסרט מככבים נרגיס, נאדירה וקאפור. המספר 420 מתייחס לסעיף 420 של חוק העונשין ההודי, הקובע את העונש על עבירת הונאה; לפיכך, "מר 420" הוא כינוי גנאי להונאה. הסרט מתרכז בראג' קאפור, יתום עני אך משכיל שמגיע לבומביי עם חלומות הצלחה. דמותו של קאפור מושפעת מהנווד הקטן של צ'ארלי צ'פלין, בדומה לדמותו של קאפור בסרט "הנווד" מ-1951. את המוזיקה הלחין הצוות של שנקר ג'יקישאן, והמילים נכתבו על ידי שיילנדרה וחסרת ג'איפורי.

הנודד היה הסרט ההודי הרווחי ביותר של 1955, הסרט ההודי הרווחי ביותר בכל הזמנים בזמן יציאתו לאקרנים והשיר " Mera Joota Hai Japani " ("הנעליים שלי יפניות"), ששר מוקש, הפך לפופולרי ולסמל פטריוטי של הודו העצמאית החדשה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילד כפרי, ראג' (ראג' קאפור), מאלהבאד, נודד לעיר הגדולה, בומביי, בהליכה, על מנת להתפרנס. הוא מתאהב בווידיה המסכנה אך בעלת המידות הטובות (נרגיס), אך עד מהרה מתפתה לעושר של אורח חיים חופשי ובלתי מוסרי שמוצג לו על ידי איש עסקים חסר מוסר וחסר מצפון, סת' סונצ'אנד דהרמננד (נמו) והרקדנית הרמאית מאיה (נדירה). בסופו של דבר הוא משוכנע לעשות תרגיל עוקץ בהימורי קלפים. וידיה מנסה בכוח להפוך את ראג' לאדם טוב, אך נכשלת.[1]

בינתיים, סונאצ'נד מעלה תוכנית הונאה לניצול אנשים עניים, לפיה הוא מבטיח להם בתים קבועים ב-100 רופי בלבד. התוכנית משתלמת, מכיוון שאנשים מתחילים לאגור כסף לבית, אפילו במחיר של דברים חשובים אחרים. הבוז של וידיה לראג' גובר עוד יותר. ראג' מתעשר אך עד מהרה מבין שהוא שילם על כך מחיר יקר מאוד. כאשר ראג' מגלה שלסונצ'אנד אין תוכניות לקיים את הבטחותיו, הוא מחליט לתקן את העוולות.

ראג' לוקח את כל ניירות האג"ח של בתי האנשים ומנסה לברוח מביתו של סונצ'אנד, רק כדי להיתפס על ידי סונצ'נד ומקורביו. בתגרה שמתרחשת, סונצ'אנד יורה בראג' והוא נופל מחוסר הכרה. כשאנשים שומעים את הירי, הם באים ורואים את ראג' כמעט מת. סונצ'אנד מספר למשטרה שראג' ניסה לברוח לאחר שגנב כסף מהכספת שלו, ומכאן שסונצ'אנד ירה בו.

לאחר מכן, ראג' ה"מת" חוזר לחיים, ובאמצעות היגיון מוכיח את אשמתו של סונצ'אנד. סונצ'אנד ושותפיו נעצרים, בעוד וידיה סולחת בשמחה לראג'. הסרט מסתיים בכך שראג' אומר "יה 420 נהין, שרי 420 היין" ("אלה לא סתם נוכלים, הם נוכלים מכובדים").

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נרגיס - וידיה
  • נאדירה - מאיה
  • ראג' קאפור - רנביר ראג'/ראג'קומאר סקסנה
  • לילטה פאוור - גנגה מיי

חשיבות הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הפך לפופולרי במדינות רבות בעולם, כולל ברית המועצות, רומניה וישראל. ברוסיה, נאמר כי ראג' קאפור היה פופולרי כמו ג'ווהרלאל נהרו, בשל הצלחתם של הנווד והנודד.

"הנודד" זכה בקרב מעריצים רבים של הקולנוע הבוליוודי למעמד של סרט פולחן. הוא משלב בתוכו את כל המרכיבים הבסיסיים של תמת הקולנוע הבוליוודי הטיפוסי. השירים שבו הפכו אף הם לאהודים ביותר.

פסקול הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל זכה השיר "Ichak Dana Beechak Dana" (איצ'ק דנה ביצ'ק דנה, "זרעון אחד, שני זרעונים", בתעתיק ל"איצ'יקידנה") לפופולריות רבה, ונחשב בארץ לאחד השירים ההודיים הידועים ביותר. בישראל נפוצה גרסה שבוצעה על ידי הזמר והמלחין נעים רג'ואן בהפקת האחים אזולאי.

בשנת 2020 הפיק עומרי סגל גרסה מחודשת לשיר בהשתתפותם של סוויסה, BEMET ועמרי גליקמן.

שיר מפורסם נוסף הוא "אך ליבי הוא הודי" (Mera Joota Hai Japani) ששר ראג' קאפור בתור נודד ברחבי הודו. בתרגומו של ירושלים סגל:

"הנעליים שלי יפניות

המכנסיים - אנגליים

הכובע שעל ראשי - רוסי

אך לבי הוא הודי"

בשיר הזמר מראה את גאוותו על היותו הודי, למרות שבגדיו ממדינות אחרות, והוא הפך לסמל פטריוטי בקרב הודים רבים. לעיתים קרובות מצטטים אותו גם כיום.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנודד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Shree 420 - Full movie". www.youku.com. RK Films / You Ku. נבדק ב-15 ביוני 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Filmfare Nominees and Winners" (PDF). Deep750.googlepages.com. נבדק ב-2015-09-18.
  3. ^ "Directorate of Film Festival" (PDF). Iffi.nic.in. אורכב מ-המקור (PDF) ב-4 במרץ 2016. נבדק ב-2015-09-18. {{cite web}}: (עזרה)