שרבט גולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הנערה האפגנית)
שרבט גולה
شربت گلا
שרבט גולה, כפי שצולמה ב-1985 (משמאל) וכפי שצולמה ב-2002
שרבט גולה, כפי שצולמה ב-1985 (משמאל) וכפי שצולמה ב-2002
לידה 20 במרץ 1972 (בת 51)
ננגרהאר, אפגניסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת אפגניסטן, אפגניסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים איטליה (נכון ל-2021)
השקפה דתית אסלאם סוני עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שַרְבַּט גוּלָהפאשטו: شربت گلا) (נולדה ב-20 במרץ 1972) היא אישה ממוצא אפגני-פתאני אשר התפרסמה כאשר תמונת פניה הופיעה על שער המגזין נשיונל ג'יאוגרפיק בשנת 1985, בגיליון שעסק בפליטים ברחבי העולם. מאז נודעה בכינוי "הנערה האפגנית".

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולה התייתמה מהוריה במהלך פלישת ברית המועצות לאפגניסטן. בעת המלחמה היא התגוררה במחנה הפליטים נאסיר בארג בפקיסטן, לאחר שהוגלתה מאפגניסטן על ידי כוחות הצבא האדום. במחנה פליטים זה צולמה על ידי הצלם סטיב מק'קורי עבור המגזין "נשיונל ג'יאוגרפיק". שרבט גולה הייתה אחת מהתלמידות בבית הספר הלא-רשמי של מחנה הפליטים; בגלל חוקי הצניעות הנוקשים באפגניסטן וחוקי הטליבאן שם, לא היו הרבה הזדמנויות לצלם נשים אפגניות, ומק'קורי ניצל את ההזדמנות וצילם את הנערה בעלת המבט החודר.

אף על פי ששמה או זהותה לא היו ידועים, תמונתה, תחת הכותרת "הנערה האפגנית", הופיעה בגיליון הנשיונל ג'יאוגרפיק של חודש יוני 1985. תמונת פניה, עם הצעיף האדום שנתלה בצורה רופפת על ראשה ועם מבטה החודר ועיניה הירוקות המסתכלות ישירות אל המצלמה, נעשו לסימן מוכר בעולם כולו של העימות באפגניסטן בשנות השמונים ובעיית הפליטים שם. תמונתה של גולה נחשבת כתמונה המוכרת ביותר בהיסטוריה של מגזין הנשיונל ג'אוגרפיק.

זהותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהותה של "הילדה האפגנית" נותרה לא ידועה במשך למעלה מחמש עשרה שנה; אפגניסטן נשארה סגורה כמעט לחלוטין בפני תרבות המערב ובפני התקשורת עד לאחר מיגור שלטון הטליבאן הקיצוני בשנת 2001, על ידי צבא ארצות הברית בפלישה האמריקאית לאפגניסטן. אף על פי שבמשך שנות התשעים ניסה הצלם סטיב מק'קורי למצוא את הנערה, נסיונותיו כשלו.

בחודש ינואר 2002, ארגון הנשיונל ג'יאוגרפיק שלח משלחת לאפגניסטן בניסיון לגלות את זהותה של הנערה המפורסמת. הצוות הגיע למחנה הפליטים שבו צולמה, אך גילה שהמחנה נסגר. בסיוריהם ברחבי אפגניסטן, קיבלו אנשי המשלחת דיווחים רבים על זהות הנערה, אך כולם התבררו כלא נכונים.

לבסוף, בעקבות הצלבת דיווחים שונים, נמצאה שרבט גולה, אז בסביבות גיל שלושים, באזור מרוחק של אפגניסטן. זהותה אומתה על ידי טכנולוגיית זיהוי ביומטרי של קשתית העין; הקשתית שלה הושוותה עם קשתית הנערה בתמונה ונמצאה זהה. שרבט גולה זכרה את התצלום ואת הצלם שצילם אותה במחנה הפליטים, אך מעולם לא ראתה את התמונה ולא ידעה שהיא נעשתה כה מפורסמת ושנעשו ניסיונות רבים לזהותה.

בסוף שנות ה-80 התחתנה גולה; נולדו לה ארבע בנות, אחת מהן נפטרה בינקותה. היא חזרה לאפגניסטן בשנת 1992, לכפר בהרי טורה בורה שממנו ברחה לאחר הפלישה הסובייטית.

סיפור חייה גולל בגיליון מרץ 2003 של המגזין נשיונל ג'יאוגרפיק, וסרט תיעודי על החיפוש אחריה הוקרן בערוץ הנשיונל ג'יאוגרפיק. כמו כן, לכבודה של שרבט גולה הקים הנשיונל ג'יאוגרפיק קרן לקידום חינוך בנות באפגניסטן. בעזרת כספי הקרן הוקמו בקאבול מרכז חינוך והכשרה לבנות וספריה, נבנה מחדש בית ספר תיכון לבנות שנפגע קשות בזמן המלחמה, ונוסד עיתון לילדים.

ב-26 באוקטובר 2016, סוכנות החקירות הפדרלית של פקיסטן עצרה את גולה על כך שגרה בה עם מסמכים מזויפים[1]. היא נידונה לחמישה עשר ימי מעצר וגורשה לאפגניסטן[2][3]. עם השתלטות הטליבאן מחדש על אפגניסטן ב-2021, גולה ברחה לאיטליה[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שרבט גולה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Boone, Jon (2016-10-26). "National Geographic 'Afghan Girl' arrested in Pakistan living under false papers". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. ארכיון מ-2016-10-26. נבדק ב-2016-10-26.
  2. ^ Lynne O'Donnell and Riaz Khan (9 בנובמבר 2016). "Pakistan deports National Geographic's iconic 'Afghan Girl'". Toronto Sun. נבדק ב-2016-11-13. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Pakistan to deport National Geographic's 'Afghan Girl' Sharbat Gula next week". ABC News. AP. 5 בנובמבר 2016. ארכיון מ-5 בנובמבר 2016. נבדק ב-5 בנובמבר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Afghan Girl' Sharbat Gula Safely Evacuated to Italy Via Efforts of Photographer Steve McCurry, Metagood/OnChainMonkey Crypto Community & Future Brilliance Charity". Business Wire. נבדק ב-26 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)