הנשרים פשטו עם שחר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנשרים פשטו עם שחר
Where Eagles Dare
עטיפת ה-DVD של הסרט
עטיפת ה-DVD של הסרט
מבוסס על הספר הצונחים אל המוות של אליסטר מקלין
בימוי בריאן ג'י האטון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אליוט קסטנר
ג'רי גרשווין
תסריט אליסטר מקלין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ון ג'ימפסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ריצ'רד ברטון,
קלינט איסטווד,
מרי יור
מוזיקה רון גודווין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ארתור איבסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מוקפ, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 במרץ 1969 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 158 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט הרפתקאות, סרט דרמה, סרט מלחמה, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 21,000,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו whereeaglesdare
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנשרים פשטו עם שחראנגלית: Where Eagles Dare) הוא סרט פעולה משנת 1968, המבוסס על הספר "הצונחים אל המוות" של אליסטר מקלין. במאי הסרט הוא בראין האטון ומשחקים בו בין השאר גם ריצ'רד ברטון, קלינט איסטווד ומרי יור.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה. גנרל ג'ורג' קרנבי מצבא ארצות הברית, המעורב בתכנון הפלישה של בעלות הברית לאירופה, נופל בשבי הגרמנים בחורף 1943 - 1944, לאחר שמטוסו הופל במהלך טיסה לכרתים. הגנרל מועבר למתקן מעצר וחקירה הממוקם ב"טירת העיט" המבודדת, בקצה הרי האלפים שבבוואריה.

אדמירל רולנד (מייקל הורדרן) וקולונל טרנר (פטריק וימרק) מ-MI6 הבריטי מקימים קבוצה של שבעה אנשי קומנדו, היוצאים למבצע חילוץ. בראש קבוצת הקומנדו עומד רב-סרן סמית (ריצ'רד ברטון) הנעזר באיש הריינג'רס האמריקני, סגן שייפר (קלינט איסטווד).

בתחילת המשימה נהרגים שניים מאנשי הקומנדו באופן מסתורי. סמית ושייפר המחופשים לקצינים גרמניים מסגירים את עצמם ואת שלושת חברי הצוות לגרמנים ונלקחים לחקירה כאשר הם מופרדים משלושת הנותרים. במהלך נסיעה הם מצליחים להתגבר על שוביהם, ולעלות בהיחבא באמצעות רכבל אל הטירה שבראש ההר הגבוה. סמית ושייפר מסתייעים לצורך החדירה לתוך הטירה במרי (מרי יור), סוכנת נוספת של המודיעין הבריטי, והיידי (אינגריד פיט), סוכנת מקומית.

במהלך חקירתו של קרנבי בטירה נכנסים לחדר סמית ושייפר, כאשר סמית המציג את עצמו כסוכן של המודיעין הצבאי הנאצי. בתרגיל מתוחכם הוא חושף את הגנרל האמריקני כשחקן בשם קרטרייט ג'ונס שאינו אלא חייל רגיל בדרגת רב"ט, ובמקביל, את רשימת הסוכנים הגרמנים המושתלים בשורות המודיעין הבריטי, ובראשם הסוכן הבכיר ביותר. בשלב זה מופיע רס"ן וון האפן (דרן נסביט), קצין גסטפו, הדורש הסברים לכינוס. סמית ושייפר מחסלים אותו ואת הקצינים הגרמנים האחרים ונמלטים ביחד עם מרי, היידי, ג'ונס, ושלושת המרגלים השבויים אשר התגלו כבוגדים. בתחנת הרכבל מצליחים שניים מן השבויים לנטרל את שייפר ונמלטים ברכבל. סמית מזנק אל גג הרכבל היורד ומכריע את השניים.

הצוות עושה את דרכו החוצה מן הטירה באמצעות הרכבל ובהגיעו לעמק ממשיך בבריחה באמצעות אוטובוס המאובזר במתקן לפינוי שלג, שהוסתר מבעוד מועד. הגרמנים מבצעים מרדף אחרי האוטובוס הנמלט אך נבלמים באמצעות מחסומים שהוכנו מראש על ידי סמית ושייפר. האוטובוס מגיע לנקודת מפגש עם מטוס חילוץ בשדה התעופה המקומי, והם ממריאים בדרכם לבריטניה.

במטוס החילוץ ממתין להם קולונל טרנר, ולהפתעת כולם סמית חושף אותו כסוכן הגרמני הבכיר ביותר בבריטניה. טרנר מנסה לאיים עליהם בנשק, אך משמתברר לו כי הנשק לא תקין, הוא מעדיף להתאבד בקפיצה מן המטוס על פני התייצבות בפני משפט צבאי שסופו מוות בתלייה.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקת הסרט החלה לאחר שריצ'רד ברטון והמפיק אליוט קסטנר שכנעו את אליסטר מקלין לעבד תסריט המבוסס על סיפרו בעל אותו השם. שמו של הספר עצמו לקוח מתוך שם הסצנה השלישית במערכה הראשונה של המחזה "ריצ'רד השלישי" מאת ויליאם שייקספיר.

צילומי הסרט החלו ב-2 בינואר 1968 באוסטריה והסתיימו ביולי אותה שנה. במהלך צילומי הסרט השתמש הבמאי בטכנולוגיה החדשנית לזמנה של הקרנה קדמית המוכרת כיום יותר כ"מסך ירוק", בעיקר לצורך צילומי המאבק על גג הרכבל.

ההכנסות מן הסרט עמדו על כ-21 מיליון דולר כאשר שכרו של ברטון 1.2 מיליון דולר ואילו איסטווד הסתפק ב-800 אלף דולר.

אתרי הצילום[עריכת קוד מקור | עריכה]

טירת הוהנוורפן-אתר צילומי הטירה

צילומי הסרט בטירה התקיימו ב"טירת הוהנוורפן" (Burg Hohenwerfen) הממוקמת כ-40 ק"מ מדרום לזלצבורג. הרכבל הוא ה-Feuerkogel Seilbahn באבנזה (Ebensee) באזור זלצמרקגוט. שדה התעופה ממוקם באזור שטיריה ובעורפו אפשר לראות את הר דאכשטיין הגבוה. צילומי הפנים בוצעו באולפני בורהאמווד בהרטפורדשייר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]