יוסף יוזל הורוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הסבא מנובהרדוק)
יוסף יוזל הורוביץ
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1850
ה'תר"י
האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית פלונגה, האימפריה הרוסית
פטירה 9 בדצמבר 1919 (בגיל 69 בערך)
י"ז בכסלו ה'תר"פ
אוקראינהאוקראינה קייב, הרפובליקה העממית של אוקראינה
כינוי הסבא מנובהרדוק
מקום קבורה ישראלישראל הר המנוחות, ירושלים
מקום פעילות נובהרדוק, הומל
תקופת הפעילות ? – 9 בדצמבר 1919 עריכת הנתון בוויקינתונים
תחומי עיסוק הפצת תנועת המוסר, ראשות ישיבות נובהרדוק
תפקידים נוספים ראש ישיבה עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו הרב ישראל מסלנט
הסבא מקלם
הרב אברהם שינקר
תלמידיו אברהם יפה'ן, שמואל וינטרוב עריכת הנתון בוויקינתונים
חיבוריו מדרגת האדם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי יוסף יוזל הורוביץ (1850, פלונגהי"ז בכסלו ה'תר"ף, 9 בדצמבר 1919, קייב), מגדולי מפיצי תנועת המוסר, תלמידו של הרב ישראל מסלנט, ומייסד ישיבת נובהרדוק, שביססה את בניית אישיותם של חניכיה על מוסר ועבודת מידות מעשית. התפרסם בכינוי "הסבא מנובהרדוק".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסף יוזל נולד בעיר פלונגיאן, הסמוכה לשאוול בליטא לרבה של העיירה ר' שלמה זלמן הורוביץ. בנערותו גילה כישרונות מיוחדים. התחתן בגיל שמונה עשרה עם בת עיירת שווקשנה (אנ'), אך בין אירוסיו לנישואיו נפטר חותנו, ור' יוסף יוזל לקח את פרנסת כל משפחתו על שכמו.

הוא התחיל להתעסק במסחר והיה נוסע לרגל עיסוקיו לעיר קליפדה (ממל). שם פגש את ר' ישראל מסלנט שהיה לרבו. רבי יוסף יוזל עזב את כל עיסוקיו והתמסר כולו ללימוד המוסר בהדרכת רבו החדש. הוא הצטרף לכולל שהקים בעיר קובנה, ולמד שם כל זמנו ללא הפסקה.

לאחר מכן הסתגר בבית בעיירה סלובודקה הסמוכה לקובנה, שנה ותשעה חודשים. ולא הניח לאיש להיכנס אליו. לקראת סוף התקופה הזאת החל להיפגש עם רבי שמחה זיסל זיו, "הסבא מקלם", ולדון איתו בענייני מוסר ולימוד, אך בשיטות עבודה עצמית ודרך חיים הם נחלקו מהיסוד. רבי שמחה זיסל בסוף שכנע את רבי יוסף יוזל שאין להסתגר לבד ולהתפתח, אלא חייבים להשפיע על העולם. בעקבות שינוי דעתו ערך מסע בקהילות היהודיות הגדולות בתחומי המושב והקים בתי מדרש ללימוד הגמרא עם מוסר לפי שיטתו מקרן הנדיב עובדיה לחמן מברלין.

כמו כן היה תלמידו של רבי אברהם שינקר והביא תורות רבות בשמו. במלחמת העולם הראשונה כשהגיע עם ישיבתו להומל, קבע סדר לימוד קבלה עם המקובל הרב שלמה אלישיב, אך זו החזיקה חודשיים בלבד[1].

בשנת 1896 החליט שכדי להשפיע באמת על בני דורו יש לפתוח ישיבה, שתהיה מרכז רוחני לכל פעילותו להפצת המוסר והשכלה יהודית לבני העם. מיקום הישיבה נבחר בעיר נובהרדוק, ועל שמה הישיבה נקראה ישיבת נובהרדוק, כמו כן שיטתו החינוכית של ר' יוסף יוזל נשאה שם זה. בנוסף פעל לייסד ישיבות ובתי מדרש דומים בערים עם אוכלוסייה יהודית גדולה במטרה להוות מרכז רוחני ליהודי כל ערי האזור. כך נוסדו בתי מדרש בערים: ברדיצ'ב, באלטה, אודסה, מיקולאייב, חרסון ומוהיליב-פודילסקי.

בשיאה מנתה רשת הישיבות של ישיבת נובהרדוק כ-4,000 תלמידים.

בשנת 1915 עבר יחד עם ישיבתו לעיר הומל, שהייתה רחוקה יותר משדות הקרב של מלחמת העולם הראשונה. ב-1919 עבר עם חלק מתלמידיו לקייב לחזק את הפליטים שנמצאו שם. בקייב התנאים הסניטריים היו קשים ורבים נספו במגפה. רבי יוסף ניסה לעזור כפי יכולתו, אך נדבק בעצמו במחלה ונפטר בקייב בי"ז בכסלו ה'תר"ף (9 בדצמבר 1919). לימים הובא לקבורה בהר המנוחות בירושלים.

על דמותו כתב הסופר דוד זריצקי את ספרו גשר צר.

מתלמידיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צאצאיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חתניו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדרגת האדם, חלק א, פולטבה 1918, הספר כלל 6 פרקים: א) בתקופת העולם, ב) בתיקון המידות, ג) בבירור המידות, ד) בדרכי התשובה, ה) ובחרת בחיים, ו) בדרכי הביטחון.
מדרגת האדם, חלק ב, פיוטרקוב 1921, 6 פרקים נוספים: ז) ביראה ואהבה, ח) בבקשת השלמות, ט) בנקודת האמת, י) בדרכי החיים, י"א) בחשבון הצדק, י"ב) במזכה הרבים.

מאמר מזכה הרבים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הרב נתן קמינצקי, המעין ניסן ה'תשס"ו, עמוד 89, הערה 22
  2. ^ צילום מצבתו