הסעיף על שם מקל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסעיף על שם מקל
תחום גנטיקה רפואית עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 931229 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D008467
סיווגים
ICD-11 LB15.0 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הסעיף על שם מֶקֶל
הגדלה

הסעיף על שם מֶקֶל ("סעיף" מלשון הסתעפות. באנגלית: Meckel's diverticulum, ובהתאם מכונה גם "הדיברטיקולום על שם מקל") הוא שריד עוברי של שק החלמון, שהיה מחובר לקצה של המעי האמצעי (midgut), ואם הוא לא מתנוון יש שלוחה של המעי האמצעי (ileum) עם רירית כמו שלו. זהו המום המולד השכיח ביותר במעי הדק, הוא קיים בקירוב אצל כ-2% מהאוכלוסייה, ולרוב המום אינו סימפטומטי, כלומר אין תלונה על כאב כלשהו, ואם קיים כאב הוא דומה לכאב הנגרם בשל דלקת התוספתן (אפנדיציטיס).

סעיף זה תואר לראשונה במאה ה-16 ונקרא לאחר מכן על שם יוהאן פרידריך מקל, אשר איתר את המקור העוברי של הסעיף בשנת 1809.

מבוא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסעיף על שם מקל ממוקם במעי העקום הרחיקני (distal ileum), כ-60 עד 100 ס"מ מהמסתם האילאוצקלי (ileocecal valve, המחבר בין המעי העקום למעי הגס).

לרוב גודלו בין 3 ל-5 ס"מ, הוא בעל אספקת דם נפרדת, והוא מהווה שריד של החיבור בין חבל הטבור למעי הדק בתקופת ההתפתחות העוברית.

המאפיינים של המום מזוהים עם הספרה 2: קיים ב-2% מהאוכלוסייה, נמצא במרחק של 2feet מה-ilocecal valve, אורכו 2 אינץ', 2% מבעלי המום הם סימפטומטיים (מתלוננים על כאב), ישנן 2 רקמות אקטופיות המלוות מום זה, רקמת קיבה ורקמת לבלב, הגיל הנפוץ ביותר לאבחון הוא גיל שנתיים, וגברים לוקים במום זה פי שניים מאשר נשים.

הסעיף יכול להיות בצורה של שלוחה שלא מחוברת לטבור כלל, או שיכולה להיות מחוברת לטבור על ידי מיתר, פיסטולה, ציסטה או פתח המאפשר יציאת נוזלים.

סימפטומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימפטומים, אם קיימים, יהיו דימום רקטלי, חסימת מעיים, ודלקת של הסעיף עצמו (דיברטיקולוזיס).

דימום יכול להיות כרוני או חד, לרוב מקורו ברקמה הטרוטרופית של הקיבה אשר נמצאת בסעיף, רקמה זו מפרישה חומצה וגורמת לכיב ברירית המעי הדק. 50% מהסעיפים מכילים רקמה הטרוטרופית כאמור.

חסימת מעיים הוא סיבוך אשר נגרם, למשל, כתוצאה מפתלת המעי. מצב נדיר אשר יכול לגרום לחסימת מעי הוא כליאה של הסעיף בתוך שק בקע הנקרא littre hernia. אצל ילדים, אחד הסימנים האופייניים להימצאות הסעיף על שם מקל אשר גורם לחסימת מעי, הוא דחיפות בצאייה, הרגשת צורך לצאייה (טנזמוס) והפרשת ריר דמי.

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיקה גרעינית של טכנציום 99 (99mTc) היא הבדיקה שבאמצעותה ניתן לאבחן סעיף על שם מקל. מאחר שב-50% מהמקרים אצל חולים סימפטומטיים יש רקמת קיבה אקטופית על פני הסעיף, ניתן לראות כי המיפוי הגרעיני יציג נקודות הרחוקות מהקיבה עצמה במיפוי, מה שמרמז על חשד לקיומו של סעיף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסעיף על שם מקל בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.