העולם על פי גארפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העולם על פי גארפ
The World According to Garp
מידע כללי
מאת ג'ון אירווינג
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן
הוצאה
הוצאה דטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1978
מספר עמודים 468
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת זמורה ביתן
תאריך 1983
תרגום דוד נגב
סדרה
ספר קודם The 158-Pound Marriage עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא מלון ניו-המפשייר עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 000904838
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העולם על פי גארפאנגלית: The World According to Garp) הוא הרומן הרביעי של הסופר האמריקאי ג'ון אירווינג. הספר יצא לאור בשנת 1978 והיה רב-מכר במשך שנים. תורגם לעברית בשנת 1983 על ידי דוד נגב ויצא לאור בהוצאת זמורה ביתן.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן מתאר את קורותיו של ט"ס גארפ, בנה של ג'ני פילדס, אחות בבית-חולים ופמיניסטית, אשר החליטה להביא ילד לעולם אך אינה מעוניינת בבעל. בזמן מלחמת העולם השנייה, הרתה ג'ני לאיש צוות אוויר הנמצא בטיפול בבית החולים. האיש, הידוע כסמל הטכני גארפ (בזכות המילה היחידה אותה הוא מצליח להגות), פצוע קשה בראשו, חסר יכולת לתקשר או להניע איבר. ג'ני מקיימת יחסי מין עם הסמל הטכני ומביאה לעולם בן לו היא קוראת ט"ס (ראשי התיבות באנגלית ל"סמל טכני", Technical Sergeant) גארפ.

עלילת הרומן ומבנהו סבוכים ומפותלים. הרומן מרוצף סיפורים פנימיים רבים, שחלקם מובאים כיצירות שכותב ומספר גארפ עצמו. דמויות רבות, אקצנטריות ובלתי נשכחות, מלוות את חייו של גארפ. אימו הופכת למנהיגה פמיניסטית מפורסמת, הוא עצמו למאמן היאבקות, סופר מצליח, בעל קנאי ואב קפדן. בדבקות, להט ומחשבה מקורית מתמודד גארפ עם בעיות המין, ההורות והנישואים. הוא שואף, עד כדי דבקות, לגונן על ילדיו מפני סכנות העולם ועל עצמו מפני פיתוייו.

תמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוטיבים רבים המופיעים בכתיבתו של אירווינג מופיעים גם כאן: תחביבים כגון היאבקות ודובים, מקומות כגון וינה וניו אינגלנד ועוד. ניאוף, אונס ותאונות קטלניות – כולם אירועים האופייניים לכתיבתו – מתוארים על רקע חיי העיר והאקדמיה מחד, וחיי הספר האמריקאי הנבער מאידך. כל אלה נשזרים זה בזה ויוצרים מקשה מהודקת אחת, אשר חוטיה כולם עוברים בגארפ.

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – העולם על פי גארפ (סרט)

בשנת 1982 עובד הרומן לסרט קולנוע בבימויו של ג'ורג' רוי היל, בכיכובם של רובין ויליאמס, גלן קלוז וג'ון לית'גו. הסרט היה מועמד לשני פרסי אוסקר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]