העולם (איים מלאכותיים)

איי העולם
جزر العالم
איי "העולם", תצלום אווירי מה-5 בפברואר 2009
איי "העולם", תצלום אווירי מה-5 בפברואר 2009
נתונים גאוגרפיים
מיקום דובאי
קואורדינטות 25°13′00″N 55°10′00″E / 25.216666666667°N 55.166666666667°E / 25.216666666667; 55.166666666667
סוג איים מלאכותיים
שטח 55 קילומטר רבוע
אורך 9 קילומטר
רוחב 6 קילומטר
נתונים מדיניים
מדינה איחוד האמירויות הערביותאיחוד האמירויות הערביות איחוד האמירויות הערביות
אזור זמן UTC+04:00
(למפת דובאי רגילה)
 
איי העולם
איי העולם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חלק מאיי "העולם" בשנת 2008, שהקמתם הושלמה וממתינים לפיתוח
האי הבנוי הראשון ב"עולם", בשנת 2007. הוא שימש כאי לדוגמה, עבור הרוכשים
איי העולם ואיי התמרים.

איי העולםערבית: جزر العالم) הוא שמם של אוסף איים מלאכותיים מול חופי דובאי באיחוד האמירויות הערביות. זהו מעין ארכיפלג מלאכותי של 300 איים שקווי המתאר הכלליים שלו מדמים את מפת העולם. האיים בעולם מסמלים מדינה או חלקי מדינה, לדוגמה קליפורניה, אך לא כל המדינות מיוצגות.

בניית הפרויקט החלה בספטמבר 2003 והיא מתבססת על שימוש בסלעים וחול שנחפר מקרקעית הים וללא סיוע של בטון. הפרויקט נהגה על ידי שליטה לשעבר של דובאי, מכתום בן ראשד מכתום, כשנתיים לפני שהחלו עבודות הבנייה והוא גם שהציב את הדרישה להקמת האיים בעזרת חומרים טבעיים בלבד. ניהול ופיתוח הפרויקט מתבצע על יד חברת נחיל מדובאי, שאחראית גם לפרויקט איי התמרים הממוקם בסמוך.[1]

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממדיו של הפרויקט עומדים על תשעה קילומטרים לאורך ושישה קילומטרים לרוחב. גודלם של האיים, המוקפים בשובר גלים באורך 27 קילומטר, נע בין 20 ל-80 אלף מטר רבוע והמרחק הממוצע ביניהם עומד על 100 מטר. חופי האיים והשובר מוסיפים לקו החוף של דובאי כ-232 קילומטר. מיקומו של פרויקט העולם הוא כארבעה קילומטרים מחוף ג'ומיירה וכחמישה קילומטרים מצפון לאי התמרים המכונה ג'ומיירה ובורג' אל-ערב.

איי העולם מיועדים ברובם למכירה לגורמים פרטיים. הם חולקו לכמה קבוצות המאפיינות את השימוש הצפוי בהם:

  • פרטי בצפיפות נמוכה - איים בבעלות גורם בודד המיועדים לאחוזות פרטיות
  • פרטי בצפיפות בינונית וגבוהה - איים בבעלות משותפת למגורים ודירות קיט
  • נופש - איים המאוכלסים בבתי מלון ואתרי נופש
  • מסחרי - שירותי מסחר ומסעדות
  • תחבורה ותחזוקה - איים המאכלסים מרכזיות תחבורה ואיים המאכלסים את שירותי התפעול של האיים

התחבורה בין האיים ליבשה ובינם לבין עצמם צפויה להתבסס על ספינות ואף באמצעות מטוסים. שתי קבוצות איים בקצוות משמשות כמרכזיות תחבורה ומסביב לכל אחת ממוקמות מספר מרכזיות קטנות. אספקת החשמל לאיים מגיעה מהיבשה במערכת תת-קרקעית. כל אי אחראי על חיבורו למערכת החשמל, המים, השפכים והמחזור.

השתלבות בסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתכנונו של פרויקט ה"עולם" נעשו מאמצים למזער את הפגיעה בסביבה, במיוחד מכיוון שאיים מלאכותיים גורמים לשינויים משמעותיים במערכת האקולוגית בסביבתם. לדוגמה, נזק מסחיפת חול עשוי להיגרם לאיים כתוצאה מגלי הים, אבל גם לחופים המקוריים של דובאי. כדי להגן על האיים, הם מוקפים בשובר גלים הבנוי מסלעים וצורתו אליפטית. מבנה האיים תוכנן כך שזרמי המים ביניהם ינועו בכיוון ידוע מראש ויסייעו לשמירה על איכות המים ואף יסייעו לייעל את התנועה הימית בין האיים.

שובר הגלים נבנה במקטעים שאינם רציפים כדי לסייע בתחלופת המים. בדיקות שבוצעו על ידי מלווי הפרויקט מצאו איכות מים טובה יותר בסביבת ה"עולם" מאשר מול חופי דובאי. באזור אף נוצרה מערכת אלמוגים חדשה ואותרו כ-31 סוגי בעלי חיים המתקיימים לצד הפרויקט.

שיווק ותוכניות פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלות הבנייה הכוללת של ה"עולם" מוערכת ב-14 מיליארד דולר. האיים שיועדו לעבור לבעלות פרטית הוצעו בשנת 2008 במחירים הנעים בין 15 מיליון ל-50 מיליון דולר, פרט לאחד שהוצע ב-250 מיליון דולר. עד אותה עת נמכרו כ-60 אחוז מהאיים.

סיום הקמת שובר הגלים בתחילת 2008, סימן את סוף השלב הראשון בפרויקט. לאחר מכן החלו להימסר האיים לרוכשים לצורך המשך פיתוח. עד שנת 2008 נודע על מספר תוכניות פיתוח. לדוגמה:

  • תוכנית הפיתוח הנרחבת ביותר מבוצעת על ידי חברת נחיל, האחראית גם להקמת האיים עצמם. היא תבנה אתר נופש על גבי 20 איים הנמצאים באזור המסמל את צפון אמריקה.
  • אתר נופש נוסף יבנה על גבי 14 איים באזור המסמל את אוסטרליה וניו זילנד.
  • מרכז בידור ימי צפוי להיות מוקם באיים המסמלים את אנטארקטיקה.
  • כפר נופש בסגנון אירי יוקם על גבי האי המסמל את אירלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איי העולם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]