הפילהרמונית של ברגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפילהרמונית של ברגן התזמורת הפילהרמונית של ברגן היא מן התזמורות הוותיקות ביותר בעולם. היא מבצעת כ-110 קונצרטים בשנה. אולם הבית שלה הוא אולם גריג בן 1500 המושבים שבברגן, נורווגיה.

תולדות התזמורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

התזמורת נוסדה בשנת 1765 בשם Det Musicalske Selskab ("האגודה המוזיקלית"). בהמשך שינתה את שמה ל- Musikselskabet Harmonien ותושבי ברגן נוהגים להתייחס אליה בכינוי ה"הרמוניה".

אחרי מלחמת העולם הראשונה התעורר עניין בערי נורווגיה הראשיות, ברגן וכריסטיאניה (ששינתה את שמה לאחר זמן לאוסלו בקיום תזמורות גדולות ובשנת 1919 התארגנה התזמורת ברגן מחדש להעסקת 40 נגנים מקצועיים במשרה מלאה. נכון לשנת 2006, תזמורת ברגן מעסיקה 98 נגנים.

לתזמורת מסורת ארוכה של נגינת מוזיקה עכשווית. הסימפוניה השנייה של בטהובן בוצעה בברגן בשנת פרסומה, 1804, עוד לפני שבוצעה בברלין. המלחין יליד ברגן, אדוורד גריג, עמד בקשרים קרובים עם התזמורת והיה המנהל האמנותי שלה בשנים 1800 - 1802. הוא אף ציווה חלק מעזבונו לקרן, הממשיכה לספק תמיכה כספית לתזמורת. עוד מלחינים כיהנו כמנצחים ראשיים של התזמורת, ביניהם ארוויד פלדמו, יוהאן הלוורסן, איוור הולטר, ריכרד הנברג, אולאף קילנד ופר וינגה. המלחין הראלד סוורוד הוזמן לעיתים קרובות לנצח על יצירותיו הוא, והתזמורת ממשיכה להזמין ולבצע בקביעות יצירות חדשות. מלחינים נוספים שניצחו על יצירותיהם בביצוע התזמורת הם אהרן קופלנד, קרל נילסן, ז'אן סיבליוס, ויטולד לוטוסלבסקי, לוקס פוס וקשישטוף פנדרצקי. בשנת 1953 נפתח ה-Festspillene i Bergen (פסטיבל ברגן) ולאופולד סטוקובסקי התמנה לנצח על התזמורת. מנצחים אחרים בפסטיבל היו יוג'ין אורמנדי וסר תומאס ביצ'ם.

המנצח האמריקאי אנדרו ליטון התמנה למנצח ראשי בשנת 2003 ולמנהל אמנותי ב-2005. בשנת 2002 החלה התזמורת, כתזמורת הנורווגית הראשונה מאז ומעולם, להקליט את מכלול היצירות התזמורתיות של אדוורד גריג. מנהלה המוזיקלי לשעבר. המנצח הנורווגי אולה כריסטיאן רוד והתזמורת הקליטו את האחרון בסדרה של 7 תקליטורים לחברת BIS בשנת 2005. באותה שנה הקליטו אנדרו ליטון והתזמורת מוזיקה מן הבלט "רומיאו ויוליה" של פרוקופייב לאותה חברה. הייתה זו ההקלטה הראשונה של ליטון עם התזמורת.

נגנים רבים מן התזמורת מלמדים באקדמיה למוזיקה על שם גריג שבמסגרת האוניברסיטה של ברגן.

רשימה חלקית של המנצחים הראשיים והמנהלים המוזיקליים בפילהרמונית של ברגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]