הצ'יפמאנקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצ'יפמאנקס
סוגה אנימציה
יוצרים Ross Bagdasarian Sr. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים בעברית עירית ענבי (אלווין),אפי בן ישראל (סיימון),לימור עופר (תאודור), ניקו בר (דייב), מיכה מורים, שמוליק טנא, דודי בן-אדרת, גבי קרן, יוסי ברק.
ארץ מקור ארצות הברית
הפקה
אורך פרק 30 דקות
שידור
רשת שידור NBC
רשת שידור בישראל ערוץ 2
ערוץ המזרח התיכון
ערוץ הילדים
ערוץ ניקלודיאון
תקופת שידור מקורית 19581991/2015
קישורים חיצוניים
chipmunks.com
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצ'יפמאנקסאנגלית: The Chipmunks) היא שלישיית טמיאסים מזמרים אשר נוצרו לראשונה בשנת 1958 והופיעו לאורך השנים באלבומי שירים משלהם, סדרות אנימציה משלהם וסרטי קולנוע משלהם. בישראל סדרות האנימציה שודרו בערוץ המזרח התיכון, ערוץ 2, ערוץ הילדים ובערוץ ניקלודיאון.

העלילה מתמקדת בשלישיית הצ'יפמאנקס - להקת טמיאסים מזמרים בעלי מאפיינים אנושיים המאופיינים בקולות גבוהים במיוחד ובהמשך גם בצ'יפטס (The Chipettes). הצ'יפטס הן שלוש אחיות אשר משמשות כמקבילות הנשיות של שלישיית הצ'יפמאנקס. במקור הן יוצרו בעיקר על מנת להוות קול נגדי לקולם של הבנים בשירה, אבל יש להן תפקידים נוספים, למשל הצד הרומנטי. כל צ'יפט תואמת באופייה לבן זוגה הצ'יפמאנק, אף שאישיותם אינה תואמת אחת לאחד.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצ'יפמאנקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלווין סביל - הכוכב הראשי של החבורה, שובב ועושה צרות מושבע. אלווין אוהב לתכנן מזימות, לעולל מעשי קונדס על חשבונם של אחרים, אוהב להיות הכוכב הראשי בהצגה ואוהב מאוד בעיקר את עצמו. הוא רגיש למראו החיצוני וגם לדחיה של בנות המין הנשי (מלבד בריטני), ובעל קסם אישי רב. למרות היותו מרוכז מאוד בעצמו, הוא אוהב את שני אחיו ודואג להם במקרה הצורך. צבע חולצתו אדום ועליה האות A.
  • סיימון סביל - הגבוה, הממושקף והחכם. סיימון הוא הגבוה מבין שלושת האחים. מרכיב משקפיים, חכם מאוד, אמין, אוהב את דרך הישר ושונא לשקר. הוא מאופיין בסרקאזם הגובל בהתנשאות, במיוחד כלפי אלווין. מוחו המבריק של סיימון צופה פעמים רבות את מזימותיו ותחבולותיו של אלווין מבעוד מועד (אף שבדרך כלל הוא לא מצליח למנוע את המכה ולעיתים נגרר בעל-כורחו אחרי אחיו) ומעלה פתרונות שונים לבלגן שאלווין הותיר אחריו. למרות סירובו המוחלט לשקר ולהונות, נגרר אחרי אלווין, לפעמים כדי לוודא שהוא "לא נכנס ליותר מדי צרות". הבוגר ביותר באופיו מבין האחים.
  • תיאודור סביל - השמנמן המתוק ובעל כישרון גדול לראפ ואשר בדרך כלל מושפע בקלות. צבע שיער שנע בין חום בהיר לבלונדיני ועיניים ירוקות. תאודור הוא חובב אוכל וממתקים, תמים ונוח להשפעה, רגיש ונותן אמון, מתוק וטוב לב. תיאודור הוא הצעיר שבאחים. תיאודור אוהב מאוד אוכל, וכך קיבל את צורתו העגלגלה. תיאודור תמים מאוד ולכן מהווה לא פעם קורבן לתעלולים של אלווין, ובנוסף, היותו נוח להשפעה ונותן אמון הופך אותו למטרה נוחה עבור אלווין להפעלת מניפולציות שונות. למעשה תיאודור מוצא עצמו לעיתים קרובות מתנדנד בין שני אחיו, סיימון שמנסה לפנות אל אופיו הטוב ולמשוך אותו לצד הישר, ואלווין שמושך אותו לכיוון שלו באמצעות שוחד. למרות כל זאת, שני האחים מגוננים מאוד על תאודור, אחיהם הקטן והחמוד.

הצ'יפטס (The Chipettes)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצ'יפטס הן שלוש אחיות אשר משמשות כמקבילות הנשיות של שלישיית הצ'יפמאנקס. במקור הן יוצרו בעיקר על מנת להוות קול נגדי לקולם של הבנים בשירה, אבל יש להן שימושים נוספים, למשל הצד הרומנטי. כל צ'יפט תואמת באופייה לבן זוגה הצ'יפמאנק, אף שאישיותם אינה תואמת אחת לאחד.

  • בריטני סביל - המקבילה לאלווין, בעלת שיער שנע בין בלונדיני לאדמוני ועיניים כחולות, הצבע המסמל אותה הוא ורוד. כמנהיגה של חבורת הצ'יפטס, והאחות האמצעית, בריטני היא שתלטנית, רודפת תשומת לב, אוהבת מאוד להיות במרכז העניינים, ואובססיבית לגבי מראה החיצוני. היא תחרותית, שאפתנית וחסרת פחד, ומתנהגת בדרך כלל כאחוזת דיבוק כשהיא רוצה להשיג משהו. למרות נטייתה לאנוכיות, חומרנות ויוהרה, לבריטני אכפת מאוד מאחיותיה והיא נוהגת לעיתים קרובות כמגנה שלהן. בריטני דומה באישיותה במידה רבה לאלווין, והדבר גורם לעימותים חזקים ביניהם ותחרותיות בלתי מתפשרת.
  • ג'נט סביל - מקבילתו של לסיימון והאחות הגדולה, בעלת שיער חום ועיניים כחולות הצבע המסמל אותה הוא סגול. בדומה לסיימון, ג'נט מרכיבה משקפיים ובעלת IQ גבוה מאוד, אך בזה מסתיים הדמיון. ג'נט היא ביישנית, היא בעלת הרבה פחות ביטחון עצמי מסיימון, והאינטליגנציה הגבוהה שלה גורמת לה להתרכז ולהרהר בדברים שברומו של עולם ולהתעלם מדברים פשוטים המרכיבים את החיים.
  • אלינור סביל - המקבילה לתיאודור והצעירה באחיות, בעלת שיער בלונדיני ועיניים ירוקות. הצבע המסמל אותה הוא ירוק. אלינור שמנמנה כתיאודור ואוהבת לאכול, אך מלבד זאת שונה ממנו בתכלית השינוי: היא בעלת ביטחון עצמי ובעלת כוח רצון חזק, והיא זו שנוטה להתעמת עם בריטני כשהיא חושבת שהיא טועה. היא אתלטית ומוכשרת בכל ענפי הספורט.

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דייב סביל - דייב משמש גם אביהם המאמץ של הצ'יפמאנקס והצ'יפטס, וגם אמרגנם האישי. הוא אב מסור מאוד, אוהב ואכפתי. למרות מאמציו להישאר רגוע ושקול, אלווין דוחק אותו לעיתים קרובות לקצה גבול סבלנותו, גורם לו לצעוק את הצעקה המפורסמת, "אל-וויין!!". הוא מתואר כמעט מפוזר וכמעט תמיד שרוי בלחץ עקב העבודה שאינה נגמרת והצרות שמעוללים לו הצ'יפמאנקס. דייב מצא את הצ'יפמאנקס כשהיו בני שנתיים נטושים על מפתן דלתו ולא יכול היה להשאיר אותם בחוץ בקור, ולכן הכניס אותם פנימה. בהמשך גילה את כישרונם המוזיקלי והפך למארגנם האישי, ואימץ אותם באופן רשמי.
  • איאן הוק - את הצ'יפטס מצא איאן הוק שהיה המארגן של הצ'יפמאנקס והוא רימה אותם. הוא ראה מודעה לכך שהצ'יפמאנקס בבית הספר ושלח אותם לשם. כשנפגשו במסדרון הם התאהבו אחד בשני אז נתגלה לצ'יפמאנקס שהצ'יפטס עובדות עם איאן והראו למנהלת את כישרונותיהן. המנהלת אמרה שכל קבוצה תכין מופע והתלמידים יחליטו מי ייצג אותם. כך נוצרה תחרותיות לגבי מופע ההתרמה לבית ספר. בזמן ארוחת הצהריים אלווין אמר לבריטני שאיאן הוא השטן ואין לו לב. אחד הדברים שהוא עשה זה לשים אותם בכלוב, אבל בריטני לא הסכימה איתו. זמן התחרות שבו ניצחו הצ'יפטס בגלל שאלווין לא הגיע למופע כי היה במשחק פוטבול, לאחר מכן בריטני פגשה את אלווין ואמרה לו שאיאן צדק שהוא אנוכי ושהוא חושב רק על עצמו והיא לא רצתה לנצח כך. וגם כך התחילה יריבות בין סיימון לאלווין ובגלל זה תיאודור ברח מהבית לגן החיות ונכלא בתא של העופות הטורפים, אלווין וסיימון יצאו להציל את תיאודור, ואלווין הסביר לתיאודור שהוא אחיו והוא לא הרגיש את זה כי הוא היה מרוכז בעצמו וכך גם סימון שמע את דבריו וכך האחים התפייסו. בינתיים איאן הבטיח לבנות מופע באולם ענק אבל המופע הוא בזמן מופע ההתרמה והן לא הסכימו, אז הוא חטף אותם ושם אותם בכלוב. הם התקשרו לאלווין שביקש מסיימון שיעזור להם לפתוח את המנעול וביקש שיציל אותם. אלווין לקח אופנוע צעצוע כדי להציל אותם, אבל איאן לא וויתר ורדף אחריהם לחנות הצעצועים. הוא לקח מסוק על שלט ורדף אחריהם. הם קפצו על המסוק זרקו עליו חפצים והצליחו לעצור אותו. הם הגיעו לאולם של מופע ההתרמה והמנהלת הציגה אותם כה"צ'יפמאנקס" וה"צ'יפטס" ורקדו עם השיר we are famely וכך נוסדו הצ'יפמנקס והצ'יפטס. בסרט השלישי נתקל דייב בספינה באיאן בתור הברווז ששומר על שמירת הכללים, ואז כשדייב קושר את עצמו לגלשן הרוח כדי להציל את הסנאים, תופס אותו איאן והשניים עפים, נופלים למים לבסוף מגיעים לאי הבודד ששם הצ'יפמאנקס והצ'יפטס נחתו עם העפיפון שעליו עפו.

התקליטים, הסדרות והסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקליטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • (1958) Witch Doctor - הרעיון ליצירת דמויות הצ'יפמאנקס הגיע בעקבות הצלחת הגרסה המחודשת של השיר "Witch Doctor" אשר בוצעה בשנת 1958 על ידי רוס באגדאסאריאן. בגרסה זו כל השיר בוצע על ידי הזמר בקול הרגיל שלו, חוץ מהחלק של הפזמון בו קולו של הזמר הואץ ונשמע כמו קול של סנאי, ובהמשך השיר יש דואט בין הקול המואץ של הזמר והקול הרגיל. השיר אשר הפך ללהיט, והגיע למקום ראשונים במצעדי הפזמונים בארצות הברית. אף על פי ששום אלמנט בשיר לא התייחס לקיומם של הצ'יפמאנקס, לאורך השנים השיר נכלל באלבומים המוזיקליים אשר הצ'יפמאנקס הוציאו, כאילו הם סיפקו את קולם בשיר זה. באופן טכני כך באמת היה.
  • (1958) The Chipmunk Song - הצ'יפמאנקס הופיעו לראשונה באופן רשמי בקטע בתקליט אשר שוחרר בשנת 1958 על ידי רוס באגדאסאריאן. שם השיר הוא "The Chipmunk Song (Christmas Don't Be Late)" (או בתרגום לעברית "השיר של הצ'יפמאנקס (חג המולד אל תאחר)"). התקליט זכה להצלחה רבה ומכר מעל ל-4 מיליון עותקים תוך שבעה שבועות בלבד. בשיא הפופולריות של השיר, באגדאסאריאן ביצע את השיר בתוכנית של אד סאליבן בעזרת שלוש בובות יד של הצ'יפמאנקס.
  • (19611962) The Alvin Show - סידרה הטלוויזיה הראשונה בה הופיעו הדמויות היה בתוכנית הילדים המצוירת "The Alvin Show" (התוכנית של אלווין). הסדרה המצוירת גיבשה לראשונה מראה ואופי מובהק לשלוש הדמויות הראשיות האהובות. ודמותו המצוירת של דייב סוויל הייתה בעצם קריקטורה של באגדאסאריאן עצמו. הסדרה רצה בין השנים 1961 עד 1962 ברשת הטלוויזיה האמריקאית CBS. הסדרה המצוירת הראשונה כללה 26 פרקים אשר בהם בוצעו 52 שירים.

סדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • (19831990) אלווין והצ'יפמאנקס - בשנת 1983 עלתה לשידור סידרה מצוירת חדשה בכיכובם של הצ'יפמאנקס בשם Alvin and the Chipmunks (אלווין והצ'יפמאנקס). הסדרה החזיק שרדה במשך שמונה עונות עד שנת 1990. בעונה הראשונה, הוצגו לראשונה דמויותיהם של הצ'יפטס, הגרסה הנשית של הצ'יפמאנקס. במהלך שידור העונה החמישית של הסדרה, יצא במקביל סרט הקולנוע הראשון בכיכובם של הצ'יפמאנקס "הרפתקאות הצ'יפמאנקס בכדור פורח". בעונה של 19881989, שם הסדרה שונה לשם The Chipmunks (הצ'יפמאנקס), חברת ההפקה הוחלפה ל-DIC Entertainment ובעקבות כך נעשו שינויים רבים בעיצוב הדמויות המקוריות, והצ'יפמאנקס קיבלו מראה אנושי יותר מאי פעם.
  • (1990–1991) Chipmunks Go to the Movies - פארודיה על סרטי קולנוע מפורסמים, בכיכובם של הצ'יפאמנקס. כל פרק התמקד בסרט הוליוודי אחר כגון "בחזרה לעתיד", "קינג קונג", ואחרים.
  • (2015) אלווין והצ'יפמאנקס - סדרת טלוויזיה המתמקדת בעלילותיהם של הצ'יפמאנקס בעולם האמיתי. הסדרה משודרת בניקולודיאון החל מה-21 ביוני 2015.

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]