הצו העליון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", הצו העליוןאנגלית: The Prime Directive), ההוראה הכללית מס' 1 של צי הכוכבים, הוא העיקרון המנחה הבולט ביותר של פדרציית הכוכבים המאוחדת. הצו העליון קובע כי אין להפריע להתפתחויותיהן הפנימיות של תרבויות זרות.

לצו העליון יש השלכות מיוחדות עבור תרבויות שטרם פיתחו את הטכנולוגיה לטוס לחלל בין-כוכבי ("פרה-עיוות"), מאחר שאין להעניק או לחשוף תרבויות פרימיטיביות לכל מידע על טכנולוגיה מתקדמת זו, או על קיומן של תרבויות זרות, פן חשיפה זו תשנה את ההתפתחות הטבעית של אותה ציוויליזציה. אף על פי שזהו היישום היחיד של הצו העליון שהוזכר על ידי קפטן קירק בפרק "The Return of the Archons", עד למאה ה-24 הצו העליון כולל גם מאמצים תכליתיים לשיפור או לשינוי בכל דרך שהיא את המהלך הטבעי של החברה, אפילו אם שינוי זה - כוונותיו טובות ונשמר בסודיות מוחלטת. "פרה-עיוות" מוגדר ככל תרבות אשר עדיין לא השיגה טכנולוגיית מנוע עיוות ולכן, במשתמע, אינה מודעת לקיומם של גזעי חייזרים. צי הכוכבים מאפשר משימות מדעיות לחקור ולנוע בחשאי בין ציוויליזציות פרה-עיוות, כל עוד כל טכנולוגיה מתקדמת נשארת מאחור, ואין כל הפרעה לאירועים או לגילוי זהותם של החוקרים. בדרך כלל, ניתן לעמוד בדרישות אלו באמצעות שימוש בעמדות תצפית סמויות, אבל אנשי פדרציה יכולים להסוות את עצמם כחיים תבוניים מקומיים ולבוא עימם באינטראקציה.

הצו העליון הוא רגולציה של צי הכוכבים, ולכן חל רק על קציני צי הכוכבים. אזרחים, בעלי אזרחות של פדרציית הכוכבים המאוחדת, אינם מחויבים על פיו. למעשה, אם אזרח של הפדרציה בוחר באופן אישי להתערב בתרבות אחרת, צי הכוכבים חסר אונים להניא את אותו אינדיבידואל, בכפוף לעונש מטעם בית דין צבאי.[1]

החריגה היחידה לצו העליון היא צו אומגה, אשר על פיו קפטן מוסמך לנקוט בכל האמצעים על מנת להשמיד מולקולות אומגה, לכשאלו זוהו. בכל פעם שצו אומגה נאכף, הצו עליון, בפועל, מבוטל.[2]

טקסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הצו העליון ניתן למצוא במסמכי הפדרציה, פרק I, מסמך II, פסקה VII, בה כתוב:

שום דבר במסמכים אלו של הפדרציה לא יסמיך את פדרציית הכוכבים המאוחדת להתערב בנושאים שהם במהותם בתחום סמכות שיפוט מקומית של כל מערכת חברתית פלנטרית, או יחייב את החברים להגיש עניינים כאלה ליישוב על פי מסמכים אלו של הפדרציה. עיקרון זה לא יפגע ביישום של אמצעי אכיפה לפי פרק VII.‏[3]

עוד הוגדר בצו באופן הבא:

מאחר וזכותו של כל מין חיים לחיות בהתאם לאבולוציה התרבותית הרגילה שלו נחשבת קדושה, אין אנשי צי הכוכבים רשאים להפריע להתפתחות התקינה והבריאה של חיים ותרבות זרים. הפרעות מסוג זה כוללת החדרת ידע, כוח, או טכנולוגיה לעולם החברה שאינו מסוגל לטפל ביתרונות כאלה בתבונה. אנשי צי הכוכבים אינם רשאים להפר צו עליון זה, אפילו על מנת להציל את חייהם ו/או הספינה שלהם, אלא אם כן הם פועלים לתקן הפרה קודמת או זיהום מקרי של תרבות אמורה. הוראה זו גוברת על כל שיקול אחר, ונושאת עימה את החובה המוסרית הגבוהה ביותר.[4]

במילים אחרות, הפדרציה לא יכולה להעניק טכנולוגיות למינים מתפתחים, שטרם גילו/המציאו אותה בעצמם.

וריאציות ומקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתייחסות הראשונה לצו העליון מתרחשת בפרק "The Return of the Archons", פרק 21 של העונה הראשונה של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", אשר שודר לראשונה בפברואר 1967.‏[5]

בפרק "Bread and Circuses", פרק 25 של העונה השנייה של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", אשר שודר לראשונה במרץ 1968, ואשר עלילתו מתרחשת בשנת 2267, הצו העליון מוגדר במפורש, באופן הבא:

אין להזדהות בעצמם או לגלות את המשימה. אין להפריע להתפתחות החברתית של כוכב אמור. אין להתייחס לחלל או לעובדה כי קיימים עוד עולמות או ציוויליזציות.

לא ברור אם זה הוא הנוסח המלא של ההוראה, אך עד לאירועים המתוארים בפרק "Infinite Regress" של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", אשר מתרחש בשנת 2375, נחשף כי לצו העליון יש 47 תתי-הוראות. עם זאת, ברגע שזיהום התרחש, אנשי צי הכוכבים רשאים להתערב ישירות על פני כוכב הלכת כדי לנסות ולמזער את הנזק ככל האפשר, עם פתיחות ביחס להשלכות החשיפה. לדוגמה, בפרק "Bread and Circuses", ג'יימס קירק וצוותו חקרו את גורלם של אנשי צוות של אונייה על פני כוכב לכת, ובו-זמנית ניסו לשמור בסוד מנין הגיעו, גם בעת שהשליטים כבר היו מודעים לכך. לעומת זאת, בפרק "Patterns of Force", שבו צוות מגלה כי משקיף תרבותי של הפדרציה זיהם את התרבות שבה הוא היה אמור רק להתבונן.

נראה כי מקורו של הצו העליון לאי-התערבות הוא הוולקנים. בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המפגש", נאמר כי אילולא טיסת העיוות ההיסטורית של זפרם קוקרן, ספינת החלל הוולקנית שחלפה הייתה תופסת את כדור הארץ כלא מוכן עדיין למפגש ראשון, ולכן התעלמו ממנו; בפרק "Fight or Flight" מהסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", ט'פול מתייחסת למדיניות אי-ההתערבות של הוולקנים. עם זאת, המדיניות לא יושמה באופן מיידי, ולא היה קיימת בכדור הארץ טרם הקדמת הפדרציה: בפרק "Civilization" של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", צ'ארלס טאקר מעיר שהאיסור הוא מדיניות וולקנית, לא אנושית. בפרק אחר, "Dear Doctor", קפטן ג'ונתן ארצ'ר אומר:

יום אחד האנשים שלי הולכים להמציא סוג כלשהו של דוקטרינה, משהו שאומר מה אנחנו יכולים ולא יכולים לעשות כאן, צריכים ולא צריכים לעשות. אבל עד שמישהו אומר לי שהם כבר ניסחו... צו שכזה, אני אצטרך להזכיר לעצמי כל יום שלא באנו לכאן כדי לשחק אלוהים.

הצו העליון לא הפך לחוק מחייב אלא רק מספר שנים לאחר הקמת הפדרציה - בפרק "A Piece of the Action" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ספינת החלל האופק (Horizon), ספינת פדרציה וותיקה, ביקרה בכוכב לכת פרימיטיבי, והשאירה מאחור מספר פריטים אשר גרמו לשינוי משמעותי בתרבות הפלנטה - הבולט שבהם: הספר Chicago Mobs Of The Twenties, אשר הפך במהרה לתבנית שעל פיה בנו התושבים את החברה שלהם.

מקור אלטרנטיבי מגיע מהפרק "Observer Effect" של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", שבו מתגלה כי גם האורגניאנים (גזע החייזרים) דובקים במעין צו עליון. עם זאת, מאחר שצי הכוכבים לא יוצא מגע ראשון באופן רשמי עם האורגניאנים, עד לאירועי הפרק "Errand of Mercy" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", לא ידוע מה השפעה, אם בכלל, שהייתה להם בפיתוח הצו העליון של הפדרציה.

בחיים אמיתיים, יצירת הצו העליון מיוחסת לג'ין ל. קון, אף על פי שישנן טענות באשר לשאלה האם סופר המדע בדיוני תיאודור חידקן, שכתב אודות הצו העליון בתסריט לסדרה המקורית שלא נעשה בו שימוש, הוא זה שהגה ראשון את הרעיון. הצו העליון משקף את "השערת גן-החיות" כהסבר לפרדוקס פרמי. בריאיון עם ג'ין רודנברי במהדורת 1991 של המגזין "The Humanist", הוא רמז לכך שאולי שורשיו של הצו העליון נעוצים באמונתו כי מיסיונרים נוצרים מפריעים לתרבויות אחרות.

פילוסופיה ואלגוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצו העליון איננו רק סדרה של חוקים. זוהי פילוסופיה, ומאוד נכונה. ההיסטוריה הוכיחה שוב ושוב כי כל פעם שהאנושות מפריעה לציוויליזציה המפותחת פחות ממנה, לא משנה עד כמה טובות היו כוונותיהם של המפריעים, התוצאות היו תמיד הרות אסון.

סיפורי "מסע בין כוכבים" השתמשו בצו העליון כבתחבולה ספרותית המאפשרת מחקר של אינטראקציות עם חברות פחות מתקדמות ללא גיבורים שיש להם יתרון מכריע של גישה נוחה ולשימוש בטכנולוגיה שלהם. מאז שמסע בין כוכבים השתמש באופן עקבי באינטראקציות עם חייזרים כאלגוריה לעולם האמיתי, הצו העלון שימש כתבנית לספר סיפורים שדומים לאלו של חברות אנושיות אמיתיות והאינטראקציות שלהם עם חברות פחות מתקדמות טכנולוגית, כגון אינטראקציה בין התרבויות המודרניות ועמים ילידים. בהשקפה הפילוסופית של מסע בין כוכבים, לא משנה כמה טובות הן הכוונות של העמים המתקדמים, אינטראקציה בין טכנולוגיה מתקדמת לבין חברה פרימיטיבית יותר היא תמיד הרסנית.

בעלילה הבדיונית, הצו העליון נוצר על ידי צי הכוכבים ופדרציית הכוכבים המאוחדת זמן קצר לאחר שנוסדו. מאז, הצו הראשון הופר בהזדמנויות רבות, הן בטעות והן בכוונה. לפעמים, כאשר ספינת חלל של הפדרציה מתרסקת על כוכב לכת שבו ציוויליזציה פרה-עיוות, הניצולים או ההריסות נאספים על ידי הילידים, ואז זה משפיע על החברה שלהם, במיוחד כאשר הטכנולוגיה של הפדרציה נתפסת ומצורפת אל הטכנולוגיה של כוכב הלכת. לפעמים, הצו העליון מופר בכוונה. בסביבות שנת 2266, בפרק "Patterns of Force" של הסדרה המקורית, המשקיף התרבותי וההיסטוריון ג'ון גיל יצר משטר המבוסס על גרמניה הנאצית על כוכב פרימיטיבי במאמץ מוטעה ליצור חברה ששילבה את מה שהוא (בטעות) תפס כיעילות הגבוהה של דיקטטורה פשיסטית בפילוסופיה שפירה יותר, ובכך זיהם את ההתפתחות התקינה והבריאה של התרבות על כוכב הלכת. למרבה צערו, ההתערבות הוכיחה עצמה כהרת אסון, כאשר ראש החברה, הכפוף אל גיל, הפך לתאב כוח אשר אימץ את אותה העליונות הגזעית והאידאולוגיה הרצחנית של המקור, ואילץ את אנשי צי הכוכבים להתערב ישירות כדי למזער את הפגיעה בחברה.

עד לעידן של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", הוראת הצו העליון חל לא רק על תרבויות "פרה-עיוות", אלא גם על כל תרבות שאיתה צי הכוכבים בא במגע. במצבים כאלה, הצו העליון אוסר כל מעורבות עם ציוויליזציה ללא הסכמה או הזמנה מהמנהיגים החוקיים של החברה שבאה לידי ביטוי, ובהחלט אוסרת מעורבות כלשהי בפוליטיקה פנימית של ציוויליזציה. הבנה זו של הצו העליון דומה לרעיון של "ריבונות וסטפאלית" במדע המדינה.

לדוגמה, ב-"מסע בין כוכבים: הדור הבא", בפרק "Redemption", כאשר האימפריה הקלינגונית חוותה מלחמת אזרחים קצרה, קפטן ז'אן-לוק פיקארד סירב לבקשתו של הקנצלר גאורון לסייע לו, אף על פי שהוא היה השליט הלגיטימי של האימפריה, ואף על פי שהרומולאנים נחשדו באספקת נשק לצד שכנגד, מאחר שמלחמת האזרחים נחשבה לקונפליקט פנימי. אף על פי שהצו העליון לא הוזכר במפורש, ניתן להניח שעליו התבסס פיקארד כאשר סירב לגאורון, לאור דוגמה בהמשך, ב-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", כאשר הממשלה הזמנית של באג'ור חוותה מאבק כוחות שכמעט הוביל למלחמת אזרחים. במהלך עימות הזה, מפקדו של קומנדר בנג'מין סיסקו, מפקד תחנת החלל חלל עמוק 9, מזכיר במפורש את הצו העליון, ומורה לו לפנות את כל אנשי צי הכוכבים מהתחנה, מאחר שהמצב/העימות, שיכריע כיצד תורכב ממשלת באג'ור הבאה, נתפס כעימות פנימי לבאג'ור, ואין זה מעניינה של הפדרציה, כך סברו, להשפיע על החלטתם של הבאג'ורנים בעניין זה.

אף על פי שהיה ידוע שהקרדאסים מספקים נשק לצד אחד, מפקדו של סיסקו ציין כי "קרדאסים אולי מתערבים בעצמם במלחמות אזרחים של אחרים, אבל אנחנו לא". הדבר מדגיש כי הפדרציה מחשיבה הוראת הצו העליון כמחייב עבורה, והיא איננה מצפה שממשלות אחרות יצטרפו אליה ולא מנסה לשכנע אותן לעשות זאת.[7]

כ-20 דקות אל תוך הפרק "Pen Pals" מהעונה השנייה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", הצוות הבכיר של האנטרפרייז מקיים דיון פילוסופי בנוגע לצו העליון. דיאנה טרוי וג'ורדי לה פורג' טוענים שאם יש "תוכנית קוסמית", הרי שנוכחות האנטרפרייז והצוות שלה גם נכללת בתוכנית וכי טיעון זה בלבד מעניק להם את הלגטימיות לפעול למען עם במצוקה. קפטן פיקארד טוען טוען כי הוודאות האישית של היחיד איננה רלוונטית, שכן הצו העליון נועד למנוע מ"איתנו" לאפשר לרגשות שלנו להאפיל על שיקול הדעת שלנו.

ב-"מסע בין כוכבים: וויאג'ר", נעשה שימוש בצו העליון יותר מפעם אחת כמכשיר עלילה, כמו גם, ויותר מפעם אחת, הקפטן קתרין ג'יינוויי החילה את הצו העליון גם במצבים שבהם ברור כי אין מעורבות של ציוויליזצית פרה-עיוות. ("State of Flux", "Maneuvers") כמו כן, לפחות בשני פרקים שונים שבם נתקלו בתרבויות שהייתה בידם טכנולוגיה שהייתה יכולה לקצר את משך מסעם הביתה, "Prime Factors" ו-"Future's End (Part II)", מדיניות הדומה לצו העליון צוטטה כבסיס לסרב לבקשתה של ג'יינוויי להעניק לה ולצוות שלה גישה אל אותה טכנולוגיה. בפרק "Infinite Regress", נעמי וויילדמן מגלה שיש 47 תתי-הנחיות לצו העליון.

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לראות ברעיון של אי-ההתערבות כדבר המונע זיהום של שפה ומנהגים ייחודיים. מצד שני, התמסרות לעיקרון אי-ההתערבות הוכיח את עצמו מעבר לכך. המסירות לו היא כזו, שנכון לשנת 2364 צי הכוכבים התיר ל-60 גזעים להיכחד.[8]

לפחות במקרה אחד (פרק הסדרה המקורית "A Private Little War"), שבו שני פלגים שונים של גזע אחד היו במלחמה אחד עם השני, הוראת הצו העליון פורש כאומר שלאף צד לא יכול להיות יתרון (כלומר, שיש לשמור על מאזן כוחות). בגזע הזה, כאשר נחשף כי הקלינגונים היו מספקים לאחד מהגזעים נשק מתקדם, קפטן קירק הגיב בחימוש הסיעה האחרת עם אותם כלי הנשק. זה הביא למרוץ חימוש בכוכב לכת זה, ונתפס כמקביל בדיוני למירוץ החימוש של תקופת המלחמה הקרה, שבה ארצות הברית לעיתים קרובות חימשה צד אחד של הסכסוך, וברית המועצות חימשה את הצד השני (פרקטיקה הידועה כמלחמת פרוקסי). מרוץ חימוש דומה שימש כסיפור הרקע של פרק הדור הבא "Too Short a Season". לעומת זאת, קפטן הוויאג'ר ג'יינוויי סירבה לאפשר לקייזון-ניסטרים ולקייזון-אוגלה להשיג טכנולוגיה של משכפלים, בהאמינה כי הדבר יטה את מאזן הכוחות בין סיעות הקייזון. ("State of Flux").

על כוכב לכת שבו היו שני מינים של חייזרים ילידים ותבונתיים, האחד סבל ממצב מתקדם של הפרעה גנטית ניוונית. לא התקיים מחקר אחר תרופה למחלה, מאחר שנקבע כי המין המתקדם יותר, שנגוע במחלה, הוא בעל מרקם גנטי חלש יותר, וכי המין השני הוא מתקדם יותר מבחינה גנטית. לעזור לגזע הגוסס נתפס כמעשה המנוגד לטבע. למרות העובדה שאירוע זה התרחש בפרק "Dear Doctor", בסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", לפני שנוסדה הפדרציה ולפני שנקבע הצו עליון, הדבר משקף את השקפת עולמם של בני האדם ובעלי בריתם, בשנים שקדמו להקמתה של הפדרציה.

במקרה אחר, ספינת חלל עמדה וצפתה באובדן אטמוספירה של כוכב לכת, תהליך אשר יחסל את כל החיים על הכוכב, לרבות החברים הנותרים האחרונים של ציוויליזציה פרימיטיבית, ולא התערבה כדי להציל את חייהם.[8] עם זאת, משקיף מטעם הפדרציה סירב לעמוד מנגד ולא לעשות דבר, והפר את הצו העליון על ידי הצלת אותה קבוצה קטנה של ציוויליזציה.

ישנן מסקנות שונות באשר למטרת עיקרון אי-ההתערבות. אחת היא שהמטרה אינה מקדשת את האמצעים. לא משנה כמה טובות היו הכוונות, להגעה ולביצוע שינוי יכולות להיות תוצאות הרות אסון. מסקנה נוספת (שנרמזת בפרק "Dear Doctor") היא אמונה שלאבולוציה יש "תוכנית", המניעה מינים לכיוון יעדם. ההפרעות אפוא חייבות להיות לא טבעיות, בכך שהן דוחפות לכיוון המנוגד למה שאמור לקרות.

דמויות מסוימות ראו בצו העליון כמדיניות שלילית, משום שהוא מונע כניסת טכנולוגיה (בעיקר טכנולוגיה רפואית), תרבות ומשאבים שעשויים לשפר את איכות החיים. הוא גם נחשב גישה של פחדנות מוסרית על ידי במבקרים של הפדרציה - שהצו העליון נותן תירוץ שלא לפעול. בתקופת הכיבוש האכזרי של כוכב הלכת באג'ור על ידי הקרדאסים בראשית המאה ה-24, הפדרציה סרבה לפעול, בטענה כי, מאחר שבאג'ור הייתה באותה העת חלק מהאיחוד הקרדאסי, הרי שהכיבוש הוא עניין פנימי של הממשלה הקרדאסית, ולעזור לבאג'ורים יפר את הצו עליון. באג'ורים רבים התרעמו על הפדרציה במשך שנים לאחר הכיבוש, על כי נקטה בגישה זו.[9] אלו שתומכים בצו העליון אמרו כי לאף אחד אין את הזכות לכפות את אמות המידה שלו על אחרים, וזו לא פחדנות מוסרית לשמור על עיקרון קשה, אבל בסופו של דבר מועיל, אל מול פיתוי.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת אחת לגבי הצו העליון היא שהוא מיושם באופן שאיננו עקבי, בהתאם לחשיבות האסטרטגית של כוכב לכת כזה או אחר, או בהתאם לנסיבות שבהן צוות ספינת החלל מוצא את עצמו.[10] לדוגמה, כחלק מהעוינות של הפדרציה עם האימפריה הקלינגונית (דאז), קפטן קירק נצטווה ליצור קשר עם האורגניאנים - גזע חייזרים המצוי לכאורה לפני העידן התעשייתי, בפרק "Errand of Mercy". בנוסף, קירק הפר ישירות חוקים ו/או מנהגים של עולמות זרים, בפרקים "Friday's Child", "For the World Is Hollow and I Have Touched the Sky", "The Cloud Minders", "The Apple", "The Return of the Archons" ו-"A Taste of Armageddon", על מנת להשיג מטרה מסוימת עבור הפדרציה, או להציל את חייהם של אנשי הצוות שלו, או שניהם.

בפרק "The Omega Glory", קירק אומר: "השבועה הכי חגיגית של קפטן בצי הכוכבים היא שהוא ייתן את חייו, גם את צוותו כולו, ולא יפר את הוראת הצו העליון", ובכל זאת הוא לכאורה מפר את הצו העליון, מאחר שזו "הדרך היחידה להציל את הספינה שלי", בפרק "A Taste of Armageddon".

בפרקים "The Return of the Archons" ו-"The Apple" נעשית התייחסות לעיקרון אי-ההתערבות של הצו העליון על ידי ספוק. בפרק "The Return Of The Archons", קפטן קירק אומר שהצו העליון מתייחס אל "תרבות חיה וצומחת", על מנת להצדיק הוראת התערבות במה שהוא רואה כתרבות שאיננה מתפתחת, הנשלטת על ידי מחשב. בפרק "The Apple", ספוק מציין כי ייתכן שפיקוד צי הכוכבים לא יסכים עם הבחירה שלו להפריע לתרבות הנשלטת על ידי מחשב, וקירק משיב: "אני מוכן לקחת את הסיכון הזה".

ישנם פרקים אשר בהם היה צריך להזכיר את הצו העליון, אך הדבר לא נעשה. בפרק "The Paradise Syndrome", האנטרפרייז מנסה להציל כוכב לכת טרום-תעשייתי על ידי הזזת אסטרואיד שהיה במסלול התנגשות עמו; כאשר ד"ר מקוי שואל את קירק האם יש צורך להזהיר את תושבי הכוכב, קירק וספוק רק מציינים כי האנשים לא יהיו מסוגלים להבין את האזהרה, ואף אחד מהם לא מתייחס אל הצו העליון. בפרק "The Cloud Minders", קירק מתערב במבנה החברתי של הכוכב על מנת להשיג את התרופה היחידה הקיימת למגפה ביולוגית קשה.

סיבותיו של אדמירל מתיו דוהארטי להפרת הצו העליון, בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המרד", בתקופתו של פיקארד, מזכירות את הסיבות שקפטן קירק נתן לד"ר מקוי ב-"Private Little War", אבל פיקארד רואה בהן חסרות תוקף. בפרק "Homeward", ניקולאי רוז'נקו משתמש בטכנולוגיית ההולודק על מנת להציל את הבוראלאנים ולאכוף את מה שהוא מאמין שהוא כוונתו של הצו העליון, אף על פי שפיקארד כבר אמר שמעשיו מפירים את הנוסח המפורש של הצו העליון. בפרק "Pen Pals", קפטן פיקארד מתקן מצב, שנוצר כתוצאה ממגע עם תושבת של כוכב לכת פרה-עיוות, בכך שזכרונותיה נמחקים. בפרק "Who Watches the Watchers", הזיהום שנעשה הוא רציני מדי מכדי להיות מתוקן על ידי מחיקות זיכרון, כך שקפטן פיקארד מחליט ליצור קשר ישיר עם המנהיגים של הציוויליזציה. כך עשה גם בפרק "First Contact", אף על פי שבפרק זה מעורב עולם שנמצא על סף השגת טכנולוגיית טיסת עיוות, ולכן זכאי ל-"מגע ראשון". לבסוף, בפרק "Natural Law", אנשי צוות הוויאג'ר נקטו צעדים כדי להבטיח את הבידוד המוגן של אנשים פרימיטיביים, אפילו מציוויליזציה מתקדמת יותר שחולקת איתם את אותו כוכב הלכת.

לעומת זאת, הפרק "Justice" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא" לא מסביר במפורש אם העם האידו הוא פרה-עיוות, או אם הם היו מודעים למסע בין כוכבים של זרים להם, טרם ביקורה של האנטרפרייז. אם אכן מדובר בעולם פרה-עיוות, הרי שבעת שווסלי קראשר נידון לגזר דין מוות - הצו העליון כבר הופר, והצלתו, תוך החרפת היחסים הדיפלומטיים, ייתכן שאיננה מהווה הפרה של הצו העליון כשלעצמה.

אף על פי שמעולם לא נראתה העמדה לדין בגין הפרת הצו העליון, באף אחד מהפרקים של הסדרות ובאף אחד מסרטי הקולנוע, תשע הפרות מתועדות של קפטן פיקארד מובאות כראיה נגדו, בחקירה בסגנון "ציד מכשפות" הנראית בפרק "The Drumhead". בנוסף, הרומן הלא-קאנוני של מסע בין כוכבים, ששמו Prime Directive, מאת ג'ודית וגארפילד ריבס-סטיבנס, עוסק בהשלכות הפוליטיות של הפרה שבוצעה לכאורה על ידי קפטן קירק, וכן בהשלכות על הקריירה שלו. בקאנון, קפטן קירק עצר את קפטן טרייסי, מפקד האקסטיר (Exeter), כאשר כנגד האחרון נמצאו ראיות, לכאורה, כי הפר את הצו העליון. עם זאת, לא ידוע מה קרה בעקבות מעצרו ולאחריו.[11]

הצו העליון של הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצו העליון של הזמןאנגלית: Temporal Prime Directive; ובקיצור - TPD) נועד למנוע מנוסע בזמן (מהעבר או מהעתיד) מלהתערב בהתפתחות הטבעית של ציר הזמן. ה-TPD נוצר באופן רשמי במאה ה-29, ונאכף באמצעות סוכנות של צי הכוכבים הנקראת "ועדת היושרה של הזמן",[12] אשר מפקחת ומגבילה סטיות מהזרימה הטבעית של ההיסטוריה.[13] עם זאת, כמה מפרקי "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" מתייחסים באופן ישיר אל ה-TPD, ומכאן ייתכן כי הוא היה קיים כבר במאה ה-24.

צו זה נחשב "אסור במגע", וכל קצין צי הכוכבים המגיב לשאלה בנוגע לפעולות הקודמות שלו במשפט כגון "אני לא יכול להשיב, בשל הצו העליון של הזמן" בדרך כלל לא יהיה כפוף לביקורת, כל עוד נמצאה צורה כלשהי של חוסר יציבות בזמן, קלה ככל שתהיה.

כפי שהנוסע בזמן מהמאה ה-31 דניאלס חשף בפני קפטן ג'ונתן ארצ'ר בפרק "Cold Front" של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", ככל שטכנולוגיית מסע בזמן הפכה ליותר ויותר מעשית, הסכמי הזמן התגבשו, זמן רב משמעותית לפני המאה ה-31, על מנת לאפשר את השימוש במסע בזמן לצורך לימוד ההיסטוריה, תוך האיסור הגורף על השימוש בו כדי לשנות את ההיסטוריה. פלגים מסוימים דחו את ההסכמים, והובילו למלחמת הזמן הקרה ששימשה כעלילה חוזרת במהלך שלוש העונות הראשונות של אותה הסדרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ See TNG episode "Angel One".
  2. ^ Star Trek: Voyager episode The Omega Directive
  3. ^ STAR TREK TECHNICAL MANUAL (TOS) By Franz Joseph, (The Articles Of Federation, Chapter I, Article II, Paragraph VII)
  4. ^ Giancarlo Genta, Lonely Minds in the Universe: The Search for Extraterrestrial Intelligence. Springer, 2007, p. 208.
  5. ^ The Return of the Archons (episode) - Memory Alpha, the Star Trek Wiki
  6. ^ Quotes/Star Trek - Television Tropes & Idioms
  7. ^ The Star Trek: Deep Space Nine episode "The Circle."
  8. ^ 1 2 The Star Trek: The Next Generation episode "Homeward".
  9. ^ The Next Generation episode "Ensign Ro."
  10. ^ Phil Farrand; The Nitpicker's Guide for Classic Trekkers; Dell Publishing; 1994; Pages 84, 85, 148, 186,192-193, 209, 215, & 235.
  11. ^ The Star Trek: The Original Series episode " Mrs. Julie needs to have a stellar day The Omega Glory."
  12. ^ The Star Trek: Deep Space Nine episode "Trials and Tribble-ations.
  13. ^ The Star Trek: Voyager episode "Future's End.".